Problems and problematic in the composition of written texts by Primary School students : students student and teachers attitudes and opinions

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Κρήτης   

Αποθετήριο :
E-Locus Ιδρυματικό Καταθετήριο   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Προβλήματα και προβληματική στη σύνθεση γραπτών κειμένων από μαθητές Δημοτικού Σχολείου : στάσεις και απόψεις μαθητών και εκπαιδευτικών
Problems and problematic in the composition of written texts by Primary School students : students student and teachers attitudes and opinions

Μιζαμίδου, Ελένη

Τζακώστα Μαρίνα

text
Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης

2023-09-29


Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία εξέτασε τους λόγους για τους οποίους οι μαθητές δεν ανταποκρίνονται το ίδιο και αποτελεσματικά στη σύνθεση γραπτών κειμένων, όπως συμβαίνει και με τον προφορικό λόγο. Για τον λόγο αυτόν η έρευνα επιχειρεί να ανιχνεύσει και να ερμηνεύσει τα αίτια των δυσκολιών αυτών μέσα από τις απόψεις των ίδιων των μαθητών αλλά και των εκπαιδευτικών τους, καθώς και τις προτάσεις διδασκαλίας τους για να βελτιωθεί αυτή η κατάσταση στις τελευταίες τάξεις του δημοτικού σχολείου. Πιο συγκεκριμένα, διερευνήθηκαν α) οι στάσεις και απόψεις των εκπαιδευτικών, αλλά και β) οι θεωρητικές προσεγγίσεις που διαμορφώνουν τις πρακτικές και την προσωπική τους θεωρία σχετικά με τη διδασκαλία της παραγωγής γραπτών κειμένων στις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού σχολείου. Η έρευνα διήρκησε καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους. Οι εκπαιδευτικοί που αποτέλεσαν το δείγμα της έρευνας ήταν εν ενεργεία εκπαιδευτικοί που κατά το σχολικό έτος 2021-2022 εργάζονταν σε τάξεις από Α΄ έως και ΣΤ΄. Η μέθοδος που αξιοποιήθηκε είναι η ποιοτική έρευνα με την υλοποίηση ημιδομημένων συνεντεύξεων. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί εκφράζουν ποικίλες απόψεις σχετικά με τη διδασκαλία των κειμενικών ειδών και την κειμενοκεντρική προσέγγιση και χρησιμοποιούν πρακτικές διδασκαλίας και καθοδήγησης για όλες τις διαδικασίες της παραγωγής κειμένων. Ωστόσο, οι περισσότεροι δε χρησιμοποιούν στρατηγικές για το στάδιο των συγγραφικών διαδικασιών της καταγραφής και της αναθεώρησης-βελτίωσης. Εντοπίζουν συγκεκριμένες δυσκολίες των μαθητών ως προς την παραγωγή. Θεωρούν σημαντική την κατάκτηση και τη χρήση στρατηγικών, αλλά δεν αναφέρονται σε ρητή και συστηματική διδασκαλία τους στην τάξη. Ορισμένοι εκπαιδευτικοί τονίζουν ως ζητούμενο την αυτονομία του μαθητή ως αναγνώστη/ συγγραφέα, αλλά δεν αναφέρουν πώς συγκεκριμένα αυτό μπορεί να προκύψει μέσω της διδασκαλίας. (EL)
The present postgraduate research examined the reasons that the student are not in the same efficient learning level in text production as happens with the spoken language. That is why, this research tries to detect and find the reasons of these student’s and teacher’s difficulties, as well as their teaching suggestions for improvement in the last grades of primary school. Specifically, the research investigated the teachers practices, their opinions and the theoretical approaches that form their personal theory about teaching of text production in the primary school. The research lasted a school year. The sample of the research consisted of incrumbent teachers of the same school of an island district, who during the 2021-2022 school year worked in grades 1st to 6th. The method of the research was the qualitative one and the semi-structured interviews. The results of the research showed that teachers express their opinions about teaching of text genres and the text-based approach and use practices of teaching and instruction for all of the stages of the writing process. However, the majority of teachers do not use strategies for the ‘during writing’ stage and for the processes of writing and reviewing. They highlight specific difficulties of their students’ text production. They believe the acquisition and use of strategies important, but they do not refer to their systematic teaching in the classroom. Regarding students’ reading comprehension teachers not only highlight a deficiency of skills and strategies, but also they try to investigate the probable causes of these difficulties. They believe that students’ reading comprehension and text production are testable, but especially regarding reading comprehension the majority of teachers believe that it depends more on other factors than instruction. Some teachers highlight that there is the demand for student autonomy as a writer, but do not refer the way to do this through teaching. (EN)


Γραπτός λόγος
Written word
Critical thinking
Προφορικός λόγος
Κριτική σκέψη
Spoken word

Ελληνική γλώσσα





*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.