Απόψεις εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την διδασκαλία των διαλέκτων : μια προσπάθεια σύγκρισης ενός επαρχιακού και ενός αστικού κέντρου

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Κρήτης   

Αποθετήριο :
E-Locus Ιδρυματικό Καταθετήριο   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Απόψεις εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την διδασκαλία των διαλέκτων : μια προσπάθεια σύγκρισης ενός επαρχιακού και ενός αστικού κέντρου

Μάμμη, Στεφανία

Τζακώστα Μαρίνα

text
Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης

2020


Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά τις απόψεις των εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση σχετικά με τη χρήση και τη διδασκαλία των νεοελληνικών διαλέκτων (από εδώ και στο εξής ΝΕ) στην εκπαιδευτική διαδικασία. Πιο συγκεκριμένα διερευνάται αν και κατά πόσο οι δάσκαλοι ενός επαρχιακού κέντρου αντιμετωπίζουν διαφορετικά τις διαλέκτους και την διδασκαλία αυτών από ότι, τις αντιμετωπίζουν οι δάσκαλοι που διδάσκουν σε αστικό κέντρο. Στην έρευνα χρησιμοποιήθηκε ποιοτική μελέτη. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με την μέθοδο της ημιδομημένης συνέντευξης. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με 20 συνολικά δασκάλους εκ των οποίων οι 10 δίδασκαν σε 2 δημοτικά σχολεία της Αθήνας ενώ οι υπόλοιποι 10 σε 2 χωριά της ορεινής ζώνης της Κρήτης. Τα αποτελέσματα της έρευνας αποκαλύπτουν πως οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι μια ΝΕ διάλεκτος (και συγκεκριμένα η κρητική στην παρούσα φάση) δεν μπορεί να είναι εργαλείο διδασκαλίας και οι μαθητές πρέπει να την χρησιμοποιούν εκτός της αίθουσας διδασκαλίας και κυρίως μόνο στον προφορικό λόγο. Τα ευρήματα της έρευνας υπαγορεύουν ότι οι εκπαιδευτικοί της επαρχίας έδειξαν να έχουν πιο θετική στάση απέναντι στην ισότητα των διαλέκτων έναντι στα αστικά κέντρα που τις θεωρούσαν σε μεγαλύτερο ποσοστό κατώτερες. Αντιθέτως τόσο οι δάσκαλοι της επαρχίας όσο και εκείνοι των μεγάλων αστικών κέντρων, θεωρούν ότι η διδασκαλία των διαλέκτων είναι χρήσιμη και ωφέλιμη για τους μαθητές και οι περισσότεροι πρότειναν τρόπους ενσωμάτωσης αυτών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Τέλος διαπιστώνουμε πως μόνο 6 εκπαιδευτικοί αποδέχονται τη χρήση διαλέκτων από τους μαθητές στην τάξη στο γραπτό λόγο, αλλά 18 από αυτούς τον αποδέχονται στον προφορικό λόγο. (EL)
This dissertation explores the views of teachers in primary education regarding the use and teaching of Greek dialects in the educational process. Specifically, it investigates whether and to what extent the teachers of a provincial center treat the dialects and their teaching differently than the teachers who teach in an urban center. A qualitative study was used in the research. Data collection was done by the method of semi-structured interview. The research was carried out with a total of 20 teachers, of which 10 taught in 2 primary schools in Athens while the remaining 10 in 2 villages of the mountainous zone of Crete.. The results of the research reveal that teachers believe that a Greek dialect (and specifically Cretan at this stage) can not be a teaching tool and students should use it outside the classroom and mainly only in oral speech. The findings of the research indicate that the teachers of the province showed to have a more positive attitude towards the equality of dialects compared to the urban centers that considered them to a greater extent inferior. On the contrary, both teachers of the province and those of the city consider that the teaching of dialects is useful and beneficial for the students and most of them suggested ways of integrating them in the educational process. Finally, we found that only 6 teachers accepted the use of dialects by students in the classroom in written language but 18 of them accepted it in spoken language. (EN)


Dialect speakers
Urban-provincial centers
Διάλεκτοι
Use
Educational process
Dialects
Διδασκαλία
Εκπαιδευτική διαδικασία
Διαλεκτόφωνοι
Στάσεις εκπαιδευτικών
Teaching
Χρήση
ΝΕ
Αστικά-επαρχιακά κέντρα
Teacher attitudes

Ελληνική γλώσσα





*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.