Knowledge, practices and perceptions of Primary teachers regarding teaching and learning of writing skills and the assessment of a teaching proposal-scenario so as to create a cause -and-effect expositiry text

This item is provided by the institution :
University of Crete   

Repository :
E-Locus Institutional Repository   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Γνώσεις, πρακτικές και αντιλήψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αναφορικά με τη διδασκαλία και μάθηση της Παραγωγής Γραπτού Λόγου και η αξιολόγηση μιας διδακτικής πρότασης-σεναρίου παραγωγής πληροφοριακού κειμένου αιτίου-αποτελέσματος
Knowledge, practices and perceptions of Primary teachers regarding teaching and learning of writing skills and the assessment of a teaching proposal-scenario so as to create a cause -and-effect expositiry text

Πατηράκη, Ευαγγελία

Βασιλάκη Ελένη
Σπαντιδάκης Ιωάννης
Μουζάκη Αγγελική

text
Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης

2021-07-06


Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία προσπάθησε να εντοπίσει τι γνωρίζουν και εφαρμόζουν οι εκπαιδευτικοί στο δημοτικό σχολείο σχετικά με την παραγωγή γραπτού λόγου και τα πληροφοριακά κείμενα. Πιο συγκεκριμένα διερευνήθηκαν: α) οι γνώσεις, β) οι πρακτικές, γ) οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την παραγωγή γραπτού λόγου και τα πληροφοριακά κείμενα και έγινε η αξιολόγηση μιας διδακτικής πρότασης-σεναρίου διδασκαλίας για την παραγωγή πληροφοριακού κειμένου αιτίου-αποτελέσματος. Η έρευνα διήρκησε 2 μήνες. Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί ήταν εν ενεργεία εκπαιδευτικοί, όπου κατά τη σχολική χρονιά 2020-2021 εργαζόταν σε σχολικές τάξεις (Α΄-ΣΤ΄ Δημοτικού) διαφορετικών δημοτικών σχολείων. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε είναι η ποιοτική έρευνα με την διεξαγωγή ημιδομημένων συνεντεύξεων. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν γνώσεις και εφαρμόζουν μια ποικιλία πρακτικών για την παραγωγή γραπτού λόγου και τα πληροφοριακά κείμενα κατά την διδασκαλία τους. Συμφωνούν μεταξύ τους για την σημασία της παραγωγής γραπτού λόγου και για τα χαρακτηριστικά ενός ολοκληρωμένου κειμένου. Γενικότερα διαπιστώθηκε ότι εφαρμόζουν κοινές πρακτικές τόσο οι ίδιοι ως συγγραφείς όσο και στην τάξη τους κατά τη διδασκαλία του γραπτού λόγου. Παρατηρήθηκε μάλιστα ότι αφιερώνουν περίπου την ίδια ποσότητα διδακτικού χρόνου στην τάξη για τη συγγραφή κειμένων. Όσο αφορά τα κειμενικά είδη προτιμούν κυρίως άλλα είδη κειμένων (αφήγηση, περιγραφή) και λιγότερα τα πληροφοριακά κείμενα. Τα κείμενα αυτά τα χρησιμοποιούν αλλά δεν γνωρίζουν ότι εντάσσονται στη συγκεκριμένη κατηγορία κειμένων. Όσο αφορά τη διδακτική πρόταση-σενάριο διδασκαλίας για την παραγωγή πληροφοριακού κειμένου, το οποίο εφαρμόζεται στο πλαίσιο της γνωστικής μαθητείας, εντοπίστηκε μια σχετική γνώση των εκπαιδευτικών και μια πολύ θετική στάση για το διδακτικό σενάριο και κατά επέκταση για το μοντέλο διδασκαλίας. Ωστόσο, παρότι ήταν αποδεκτό από τους εκπαιδευτικούς, εκφράστηκαν κάποιες ενστάσεις σχετικά με τη διάρκεια υλοποίησης της διδακτικής πρότασης και την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού από τους μαθητές. Ιδιαίτερα σημαντικό ήταν ότι οι εκπαιδευτικοί δέχτηκαν να χρησιμοποιήσουν το διδακτικό σενάριο στη διδασκαλία τους και να παρακολουθήσουν κάποιο επιμορφωτικό σεμινάριο για επιπλέον γνώσεις σχετικά με αυτό. (EL)
This postgraduate paper focuses on determining what primary school teachers are aware of and implement in regard to writing skills and expository texts. More specifically, research was conducted on a) primary school teachers’ knowledge b) practices c) perception regarding writing skills and expository texts and the assessment of a teaching proposal-scenario so as to create a cause-and-effect expository text. This research lasted 2 months. The participants were practicing teachers who have been teaching elementary school kids (Grade 1-6) in various primary schools during the academic year 2020-2021. The method which was selected is a qualitative research and semi-structured interviews have been used. The findings of the research show that teachers are knowledgeable and implement a wide range of practices so as to enhance writing skills and expository texts in the course of their teaching. They agree on the significance of writing skills and the characteristics of text writing. Generally speaking, it has been ascertained that teachers implement common practices and techniques not only as writers themselves but also as educators while teaching writing skills during their lessons. It has even been noted that they spend about the same amount of teaching time in the classroom for writing texts. Concerning the types of texts, they mainly prefer other types of texts (narration, description) and less informative texts. In fact, teachers employ this type of texts without being aware of it. As regards the teaching proposal-teaching scenario for the creation of expository texts, which applies in the frame of cognitive apprenticeship,the findings show that teachers are acquainted with it and have a positive attitude towards it and, consequently, towards this teaching method. However, although it was accepted by the teachers, some objections have been voiced regarding the duration of implementation of the teaching proposal and the utilization of the educational material by the students. It was very important that the teachers agreed to use the teaching scenario in their classes or even attend educational seminars in order to gain more knowledge about it. (EN)


Practices
Παραγωγή γραπτού λόγου
Writing skills
Expository texts
Διδακτική πρόταση-σενάριο
Αντιλήψεις
Γνώσεις
Πρακτικές
Preceptions
Πληροφορικά κείμενα
Knowledge
Teaching proposal-scenario

Greek





*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)