Οι επιμορφωτικές ανάγκες των προϊσταμένων νηπιαγωγείων και των διευθυντών δημοτικών σχολείων, σχετικά με την οργάνωση και τη διοίκηση της σχολικής μονάδας : η περίπτωση του Ν. Ηρακλείου

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Κρήτης   

Αποθετήριο :
E-Locus Ιδρυματικό Καταθετήριο   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Οι επιμορφωτικές ανάγκες των προϊσταμένων νηπιαγωγείων και των διευθυντών δημοτικών σχολείων, σχετικά με την οργάνωση και τη διοίκηση της σχολικής μονάδας : η περίπτωση του Ν. Ηρακλείου

Σαββίδου, Πολυξένη

Οικονομίδης Βασίλης
Ελυθεράκης Θεόδωρος
Χατζηστεφανίδου Σοφία

text
Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης

2019-10-23


Η παρούσα εργασία διερευνά τις επιμορφωτικές ανάγκες προϊσταμένων και διευθυντών νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων του Νομού Ηρακλείου, ως προς την οργάνωση και τη διοίκηση της σχολικής μονάδας, όπως τις αντιλαμβάνονται οι ίδιοι. Επίσης, εξετάζει αν ο κλάδος των συμμετεχόντων (ΠΕ60-ΠΕ70) και τα έτη προϋπηρεσίας σε θέση ευθύνης, ως μεταβλητές, επηρεάζουν τις αναφορές τους. Οι συνεντεύξεις διενεργήθηκαν σε δύο φάσεις. Η πρώτη έλαβε χώρα τον Δεκέμβριο του 2018 και η δεύτερη τον Ιούνιο του 2019. Συμμετείχαν σ’ αυτήν δεκατέσσερις προϊσταμένες και δεκατέσσερις διευθυντές, οι οποίοι υπηρετούν σε δημόσια νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία, αντίστοιχα, του νομού Ηρακλείου. Κατά την ερευνητική διαδικασία επιλέχθηκε η ποιοτική προσέγγιση. Το δείγμα ήταν ευκολίας, ενώ το ερευνητικό εργαλείο το οποίο χρησιμοποιήθηκε για τη συλλογή των δεδομένων ήταν η ημιδομημένη συνέντευξη. Πριν τη διεξαγωγή των συνεντεύξεων, οι συμμετέχοντες ενημερώθηκαν για τον σκοπό της έρευνας καθώς και για την ηχογράφηση της συνέντευξης. Οι ερωτήσεις κινήθηκαν γύρω από έξι άξονες: α) δημογραφικά χαρακτηριστικά, β) αποτίμηση της έως τώρα επιμόρφωσης στην οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης, γ) αναγκαιότητα επιμόρφωσης, δ) περιεχόμενο ιδανικού επιμορφωτικού προγράμματος ε) απόψεις ως προς την αποδοτικότερη μορφή επιμόρφωσης και στ) κίνητρα συμμετοχής. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας προκύπτει έντονα η ανάγκη για επιμόρφωση, στην οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας, τόσο των προϊσταμένων νηπιαγωγείων, όσο και των διευθυντών δημοτικών σχολείων. Ωστόσο, προκύπτει ότι λίγοι απ’ αυτούς έχουν συμμετάσχει σε επιμορφωτικά προγράμματα σχετικά με την οργάνωση και με τη διοίκηση της σχολικής μονάδας και όλοι συμφωνούν ότι παρόλο που έχουν συμμετάσχει οι γνώσεις που απέκτησαν μ’ αυτόν τον τρόπο ήταν ελλιπείς. Αναφορικά με το περιεχόμενο της επιμόρφωσης, που θα ήθελαν να λάβουν, συμφωνούν στην εκπαιδευτική νομοθεσία, στη διοίκηση και λειτουργία του σχολείου, στην οργάνωση του αρχείου της σχολικής μονάδας και στη γνώση για το χειρισμό των πληροφοριακών συστημάτων. Επιπλέον, οι διευθυντές δημοτικών σχολείων με μεγάλη διοικητική εμπειρία αναδεικνύουν τη σημαντικότητα της επιμόρφωσης σχετικά με τη διαχείριση συγκρούσεων. Αποδοτικότερη μορφή, θεωρούν κατά πλειοψηφία, εκείνη την επιμόρφωση η οποία θα γίνεται στην αρχή του σχολικού έτους ή όποτε προκύπτει ανάγκη, σε κατάλληλη αίθουσα κάποιου σχολείου, πρωινές ώρες, εντός του διδακτικού ωραρίου, με διάρκεια λίγων ημερών, υποχρεωτικό χαρακτήρα, διά ζώσης και θα πραγματοποιείται από κάποιο στέλεχος της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας. Τέλος, οι μεταβλητές που ορίστηκαν φάνηκε ότι επηρεάζουν τις αναφορές των συμμετεχόντων. (EL)
The present study aims to investigate the educational needs of directors and principals of Preschool and Primary school units in Heraklion Prefecture regarding the organization and management of the school unit, as they themselves define it. It also examines whether the participants' field (PE60-PE70) and years of responsibility as variables affect their reporting. The survey was carried out in two phases. The first took place in December 2018 and the second in June 2019. Fourteen directors and fourteen principals serving in public kindergartens and primary schools, respectively, in Heraklion, participated. The qualitative approach was selected during the research process. The sample was convenience, while the research tool used to collect the data was the semi-structured interview. Before the interviews, participants were informed about the purpose of the research and the recording of the interview. The questions revolved around six axes: (a) demographic characteristics, (b) assessment of up-to-date training in the organization and administration of education, (c) need for education, (d) content of an ideal educational program, (e) views on the most efficient form of education, and (f) motivation to participate. According to the results of the research, there is a strong need for education in the organization and administration of the school unit, both for the directors and headmasters of Preschool and Primary school units. However, it appears that few of them have participated in educational programs on the organization and management of the school unit and they all agree that even though they have participated the knowledge they have acquired has been incomplete. Concerning the content of the training they would like to receive, they agree on educational legislation, school administration and operation, the organization of the school unit archive, and the knowledge of how to handle information systems. In addition, primary school principals with extensive administrative experience highlight the importance of conflict management education. As agreed by the majority, the most efficient form of education would be at the beginning of the school year or whenever there is a need, in a suitable school classroom, in the morning, within the teaching hours, lasting a few days, compulsory, in person and carried out by a member of the Primary Directorate. Finally, the variables defined seemed to influence participants' reports. (EN)


Επιμόρφωση
Οργάνωση και διοίκηση σχολικής μονάδας
Προϊσταμένες
School directors
Principals
Education
Διευθυντές
Organization and administration.

Ελληνική γλώσσα





*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.