Σκοπός της παρούσας μικτής έρευνας είναι η καταγραφή της ανταπόκρισης των παιδιών με ΔΑΦ στην εφαρμογή του προγράμματος rhythm4inclusion. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ψυχοπαιδαγωγικής δράσης με βάση τον ρυθμό και την κίνηση. Ειδικότερα, η έρευνα αυτή στοχεύει στην αξιολόγηση των παιδιών με διάγνωση αυτισμού που έλαβαν μέρος στην πειραματική μας έρευνα πριν και μετά την εφαρμογή του πειραματικού προγράμματος rhythm4inclusion ως προς την αισθητηριακή τους λειτουργία, τα ψυχοκοινωνικά τους χαρακτηριστικά και την ρυθμική τους ικανότητα. Επιπλέον, επιχειρήθηκε η καταγραφή των απόψεων των εκπαιδευτικών που εφάρμοσαν το πρόγραμμα σχετικά με τη συμπερίληψη των παιδιών με ΔΑΦ στην πειραματική ομάδα. Στην παρούσα έρευνα, που έχει ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά, η πειραματική ομάδα και η ομάδα ελέγχου αποτελούνται από τα παιδιά με διάγνωση ΔΑΦ που φοιτούσαν στις σχολικές τάξεις επτά νηπιαγωγείων της Κρήτης κατά το σχολικό έτος 2020-2021. Συνολικά, το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν δεκαοκτώ νήπια (δέκα στην πειραματική ομάδα και οκτώ στην ομάδα ελέγχου).Το πειραματικό πρόγραμμα rhythm4inclusion εφαρμόστηκε στην πειραματική ομάδα. Για τη συλλογή των δεδομένων της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν τα εργαλεία Sensory Processing Measure (SPM), ο Κατάλογος Ελέγχου Συμπεριφοράς στην Προσχολική Ηλικία (ΚΕΣΠΥ) και το Tεστ ρυθμού της Mira Stambak. Επίσης κατασκευάσαμε ημιδομημένη συνέντευξη, προκειμένου να συλλέξουμε τις απόψεις και τις εμπειρίες των εκπαιδευτικών που εφάρμοσαν το πρόγραμμα. Τα ποσοτικά δεδομένα αναλύθηκαν με τη χρήση του SPSS και τα ποιοτικά ευρήματα καταγράφηκαν και σχολιάστηκαν. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η εφαρμογή του προγράμματος ανέδειξε θετικά σημεία, οφέλη και αλλαγές στη σχολική τάξη για τα παιδιά με ΔΑΦ, αλλά και αδύνατα σημεία που αξίζει να διερευνηθούν, να επισημανθούν και να αποτελέσουν έναυσμα για βελτιώσεις. Η έρευνα φιλοδοξεί μέσω της εφαρμογής και αξιολόγησης του προγράμματος rhythm4inclusion στα παιδιά με ΔΑΦ, να παράσχει χρήσιμες πληροφορίες ελπίζοντας να φωτίσει τομείς που είναι άγνωστοι στην προσχολική εκπαίδευση.
(EL)
The purpose of this mixed research is to record the response of children with ASD to the implementation of the rhythm4inclusion program. This is a program of psycho-pedagogical action based on rhythm and movement. In particular, this research aims to evaluate children with a diagnosis of autism who participated in our experimental research before and after the implementation of the experimental rhythm4inclusion program in terms of their sensory function, psychosocial characteristics and rhythmic ability. In addition, an attempt was made to record the views of the teachers who implemented the program regarding the inclusion of children with ASD in the experimental group. In the present study, which has quantitative and qualitative characteristics, the experimental group and the control group consist of children with ASD diagnosis who attended the school classes of seven kindergartens in Crete during the school year 2020-2021. In total, the research sample consisted of eighteen infants (ten experimental group and eight control group). The experimental rhythm4inclusion program was applied to the experimental group. The Sensory Processing Measure (SPM) tools, the Preschool Behavior Checklist (KESPY) and the Mira Stambak Rhythm Test. We also conducted a semi-structured interview in order to gather the views and experiences of the teachers who implemented the program. Quantitative data were analyzed using SPSS and qualitative findings were recorded and commented. The results of the research showed that the pilot implementation of the program highlighted positive points, benefits and changes in the classroom for children with ASD, but also weaknesses that are worth exploring, highlighting and triggering improvements. The research aims through the implementation and evaluation of the rhythm4inclusion program in children with ASD, to provide useful information hoping to illuminate areas that are unknown in preschool education.
(EN)