Η εκπαιδευτική ηγεσία απέναντι στο ζήτημα της ταυτότητας του φύλου

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Κρήτης   

Αποθετήριο :
E-Locus Ιδρυματικό Καταθετήριο   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η εκπαιδευτική ηγεσία απέναντι στο ζήτημα της ταυτότητας του φύλου

Κατσιούλα, Αικατερίνη

Ελευθεράκης Θεόδωρος
Αργυροπούλου Ελευθερία
Οικονομίδης Βασίλης

text
Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης

2022


Μέσα από την παρούσα ερευνητική μελέτη επιχειρείται μια έμφυλη προσέγγιση στο χώρο της Εκπαίδευσης, μέσα από τις εμπειρίες και τις θέσεις των ίδιων των εκπαιδευτικών και των Διευθυντών των σχολικών μονάδων. Μια έρευνα που έχει στόχο να εμβαθύνει όσο το δυνατόν περισσότερο στο μείζον ζήτημα της ταυτότητας φύλου, του τρόπου που αντιμετωπίζονται αυτού του τύπου τα ζητήματα από το εκπαιδευτικό προσωπικό, αλλά και από την υπόλοιπη σχολική Κοινότητα, συγκεκριμένα τους μαθητές και τους γονείς. Η μελέτη αυτή έρχεται να αναδείξει τη σημασία του σχολικού περιβάλλοντος, ως τμήμα της κοινωνίας που αλλάζει φύση και θέση, χρόνο με το χρόνο, αναδεικνύοντας την πρόοδο που έχει γίνει στο ζήτημα της ένταξης των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων, και στο σχολικό περιβάλλον. Στο χώρο του σχολείου, ακόμη και σήμερα, παρατηρούνται φαινόμενα αποκλεισμού, βασισμένα σε έμφυλα στερεότυπα και ιεραρχικές δομές, παράλληλα με φαινόμενα αρνητικής συμπεριφοράς, ακόμα και βίας, σε βάρος των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων. Πρόκειται για μαθητές, που- στην τρυφερή και ευαίσθητη ηλικία της εφηβείας- καλούνται να διαχειριστούν και να εναρμονίσουν την ορμή της νιότης, τις εσωτερικές ανησυχίες και αναζητήσεις τους για τη σεξουαλικότητά τους- την οποία ακόμη ερευνούν-παράλληλα με την πίεση και την προβληματική συμπεριφορά του οικογενειακού, του σχολικού και του ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος. Στην εργασία αυτή αναδεικνύονται τα θέματα που προέκυψαν μέσα από τις τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στην έρευνα. Ειδικότερα, συμμετείχαν εκπαιδευτικοί νεαρής ηλικίας και με μικρή προϋπηρεσία στο σχολείο, οι οποίοι εμφανίζονται ευαισθητοποιημένοι, δραστήριοι και καταρτισμένοι γύρω από τα ζητήματα της ένταξης των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων στην κοινωνία. Παράλληλα, συμμετείχαν και εκπαιδευτικοί με μεγάλη προϋπηρεσία, οι οποίοι, εξίσου, διέπονται από προοδευτικές ιδέες, δεκτικότητα στο ‘’διαφορετικό’’, χωρίς, όμως, κατάρτιση στα θέματα διαχείρισης της διαφορετικότητας. Τέλος, συμμετείχαν και εκπαιδευτικοί σε θέσεις ευθύνης, των οποίων η εμπειρία και οι απόψεις στη διαχείριση της διαφορετικότητας παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Η έρευνα αυτή έχει τελικό στόχο την σφαιρική προσέγγιση του θέματος της ισότητας των φύλων στην σχολική Κοινότητα, την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκύπτουν από την Εκπαιδευτική Κοινότητα, και την καταγραφή των αντιλήψεων, των θέσεων και των προτάσεων των Διευθυντών και των Διευθυντριών των σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για τις δυνατότητες και τα εμπόδια που συναντούν στην αντιμετώπιση των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων, καθώς και το ρόλο φορέων κομβικής σημασίας, όπως το Υπουργείο Παιδείας και ο Σύλλογος Διδασκόντων. (EL)
Through the present research study, a gender approach is attempted in the field of Education, through the experiences and positions of the teachers themselves and the Principals of the school units. A study that aims to delve as much as possible into the major issue of gender identity, how this type of issues is addressed by the teaching staff, but also by the rest of the school community, specifically students and parents. This study highlights the importance of the school environment, as part of society that changes nature and position, year after year, highlighting the progress that has been made on the issue of integration of LGBTQ people, and the school environment. At school, even today, there are phenomena of exclusion, based on gender stereotypes and hierarchical structures, along with phenomena of negative behavior, even violence, to the detriment of LGBT people. These are students who - in the tender and sensitive age of adolescence - are called upon to manage and harmonize the momentum of youth, their inner worries and quests for their sexuality - which they are still researching - along with their stress and problematic behavior, family, school and wider social environment. This paper highlights the issues that emerged through the attitudes of the teachers who participated in the research. In particular, young teachers with little experience in the school participated, who appear sensitized, active and trained around the issues of integration of LGBTQI people in society. At the same time, teachers with great experience participated, who, equally, are governed by progressive ideas, receptivity to the "different", but without training in the management of diversity. Finally, teachers in positions of responsibility participated, whose experience and views on diversity management are of particular interest. The ultimate goal of this research is to take a holistic approach to the issue of gender equality in the school community, to address the problems that arise from the Educational Community, and to record the perceptions, positions and proposals of the Principals and Principals of Secondary school units. Training on the opportunities and obstacles encountered in dealing with LGBTQI individuals, as well (EN)


School leadership
Homosexuality
Ταυτότητα φύλου
Σχολική ηγεσία
Ομοφυλοφιλία
ΛΟΑΤΚΙ
Gender identity
LGBTQI

Ελληνική γλώσσα





*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.