Ο 19ος αιώνας σηματοδότησε μια κομβική περίοδο για την Ελλάδα, που χαρακτηρίστηκε από την ανάδειξη της εθνικής ταυτότητας και την εκ νέου ανακάλυψη της αρχαίας κληρονομιάς της. Η εποχή αυτή, συνέπεσε με την έλευση και τη ραγδαία ανάπτυξη της φωτογραφίας, ενός νέου μέσου που μεταμόρφωσε τους τρόπους με τους οποίους τεκμηριώνονταν και αντιλαμβανόταν κανείς τα ιστορικά τοπία και τους αρχαιολογικούς χώρους. Καθώς η Ελλάδα προσπάθησε να αυτοπροσδιοριστεί στον απόηχο του Πολέμου της Ανεξαρτησίας και κατά τη συγκρότησή της ως σύγχρονο κράτος, η φωτογραφία έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση τόσο των εθνικών όσο και των διεθνών αντιλήψεων για τη χώρα. Αυτή η εργασία θα προσπαθήσει να διερευνήσει την υπόθεση ότι η φωτογραφία του 19ου αιώνα στην Ελλάδα δεν προσπάθησε να αποτυπώσει την πραγματικότητα της εποχής, αλλά κατασκεύασε μια ρομαντική εικόνα της χώρας βαθιά συνδεδεμένη με την αρχαιότητα και τα αρχαία ιδανικά. Εξετάζοντας τα έργα των πρώιμων φωτογράφων, στοχεύουμε να κατανοήσουμε πώς αυτές οι εικόνες συνέβαλαν στις πολιτιστικές και εθνικές αφηγήσεις της Ελλάδας, δίνοντας έμφαση στο κλασικό παρελθόν της επισκιάζοντας την πραγματικότητα. Οι φωτογράφοι αυτής της εποχής, οι περισσότεροι από τους οποίους ήταν Ευρωπαίοι, οδηγήθηκαν από μια ρομαντική γοητεία για την κλασική κληρονομιά της Ελλάδας. Τα έργα τους απεικόνιζαν κυρίως αρχαία ερείπια, εμβληματικά τοπία και αρχαιολογικούς χώρους, παρουσιάζοντας την Ελλάδα ως μια ιστορική και ειδυλλιακή χώρα. Αυτή η αναπαράσταση είχε απήχηση στο ευρωπαϊκό κοινό, το οποίο αιχμαλωτίστηκε από τη γοητεία της κλασικής αρχαιότητας και την εξιδανίκευση της Ελλάδας ως κοιτίδας του δυτικού πολιτισμού.
(EL)
The 19th century marked a pivotal period for Greece, characterized by the emergence of national identity and the rediscovery of its ancient heritage. This era coincided with the advent and rapid development of photography, a new medium that transformed the ways in which historical landscapes and archaeological sites were documented and perceived. As Greece sought to define itself in the wake of the War of Independence and during its formation as a modern state, photography played a key role in shaping both national and international perceptions of the country. This paper will try to investigate the hypothesis that 19th century photography in Greece did not try to capture the reality of the time, but constructed a romantic image of the country deeply connected to antiquity and ancient ideals. By examining the works of early photographers, we aim to understand how these images contributed to the cultural and national narratives of Greece, emphasizing its classical past while overshadowing reality. Photographers of this era, most of whom were European, were driven by a romantic fascination with Greece’s classical heritage. Their works mainly depicted ancient ruins, iconic landscapes and archaeological sites, presenting Greece as a historical and idyllic country. This representation resonated with European audiences, who were captivated by the allure of classical antiquity and the idealization of Greece as the cradle of Western civilization.
(EN)