Η ποιότητα της εργασίας και η εργασιακή ικανοποίηση στις μέρες μας αποτελούν σημαντικές πηγές απόδοσης και επέκτασης της παραγωγικότητας για έναν οργανισμό ή μια επιχείρηση. Η εργασιακή ικανοποίηση επικεντρώνει ολοένα και πιο πολύ το ενδιαφέρον των εργοδοτών και των επιχειρήσεων, ώστε να κατανοηθεί καλύτερα η διοίκηση του ανθρώπινου δυναμικού, οι ανθρώπινοι πόροι και ο ίδιος ο συντελεστής παραγωγικότητας, ο εργαζόμενος και οι δυνατότητές του.
Η παρούσα μελέτη είχε σαν στόχο να διερευνήσει την εργασιακή ικανοποίηση και τη ποιότητα της εργασίας των εργαζομένων μέσα σε κέντρα στήριξης παιδιών και δομές ΑμεΑ. Επίσης, διερευνήθηκαν οι κοινωνικές και οι συναδελφικές σχέσεις μεταξύ των εργαζομένων και εάν η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει την εργασία τους σήμερα. Τα κέντρα στήριξης παιδιών είναι οργανισμοί και ιδρύματα με απώτερο σκοπό τη προάσπιση της ψυχικής υγείας, την ανάπτυξη δεξιοτήτων και ικανοτήτων των παιδιών τόσο σε συναισθηματικό, όσο και σε κοινωνικό και γνωστικό πεδίο. Κυρίως, ενθαρρύνουν την ύπαρξη ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος, μέσα από παρεμβάσεις, ώστε να καλλιεργηθεί η ικανότητα του ατόμου να αποκτήσει θετική στάση για τη ζωή και να ανταποκρίνεται απέναντι σε αντίξοες συνθήκες.
Η μελέτη έλαβε μέρος σε κέντρα στήριξης στο νομό Ρεθύμνης και στο νομό Ηρακλείου και συγκεκριμένα έλαβαν μέρος στην έρευνα τα εξής κέντρα: α) ο «Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων και Φίλων των Ατόμων και Ενηλίκων με Αναπηρία- Α.Γ.Α.Π.Η», β) «τα Παιδικά Χωριά S.O.S Ηρακλείου- Κέντρο Στήριξης και Οικογένειας του Παιδιού, γ) Κέντρο Ειδικών Παιδιών- «Ζωοδόχος Πηγή» στο Ηράκλειο. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με την επιλογή ποιοτικής έρευνας και πιο συγκεκριμένα με την εφαρμογή ερωτηματολογίου και συνεντεύξεων σε εργαζόμενους των κέντρων στήριξης κατόπιν συνεννόησης για τη διεξαγωγή της συνέντευξης μαζί τους.
Μετά το θεωρητικό μέρος, στο τρίτο μέρος της εργασίας περιγράφονται τα κέντρα στήριξης, η δομή και η λειτουργία τους
Στο τέταρτο μέρος περιγράφεται η μεθοδολογία, ο τρόπος δηλαδή, με τον οποίο διεξήχθη η μελέτη, μέσα από ποιοτική μέθοδο συνεντεύξεων. Ακολουθούν τα αποτελέσματα της έρευνας στο πέμπτο κεφάλαιο, όπως προέκυψαν από την ανάλυση των συνεντεύξεων. Η εργασία ολοκληρώνεται με τη παράθεση της βιβλιογραφίας και το παράρτημα. Το παράρτημα περιλαμβάνει τις εγκρίσεις των κέντρων στήριξης, τις συνεντεύξεις και το ερωτηματολόγιο, που χρησιμοποιήθηκαν για τη διεξαγωγή της έρευνας.
(EL)
The quality of work and the job satisfaction in our days constitute important sources of output and extension of productivity for an organization or an enterprise. The job satisfaction focuses on the interest of employers and enterprises, so that the administration of human potential, the human resources and itself the factor of productivity, the worker and his possibilities are comprehended better.
The present study aimed at the job satisfaction and the quality of work of workers in children support centres. Moreover, the social relations between the workers and if the economic crisis has influenced their work today were investigated. The support centres of children are organizations and institutions with final aim the defence of mental health, the growth of dexterities and capabilities of children as much sentimental, as social and cognitive field. Mainly, they encourage the existence of a supporting environment, through interventions, so that the faculty of an individual to acquire a positive attitude for life and its correspondence toward unfavourable conditions is cultivated.
The study took part in centres of support in the prefectures of Rethymnon and Heraklion and specifically has been taken part in the following centres: a) the “Association of Parents and Children and Friends of Individuals and Adults with Infirmity Sillogos A.G.A.P.I in Rethymnon”, b) “Children's Villages S.O.S Heraklion Centre of Support and Family of Child, c) Centre of Special Children with Special Needs- “Zoodochos Pigi” in Heraklion. The research was conducted with qualitative research and with the application of questionnaire and interviews on workers of centres of support after scheduling an appointment for the conduct of their interview. The breadth of workers was wide and workers from different fields of sciences, as special educators, social functionals, nurses, psychotherapists, psychologists were interviewed. Mainly in this research workers who oriented from social sciences studies field, provide their services toward people, but also whose effort to balance the mental and physical health of children is indicated.
After the theoretical part, in the third part of the paper support centres, their structure and functions are described.
The fourth part describes the methodology, i.e. the way in which the study was conducted through a qualitative interview method. Following, the results of the research in the fifth chapter, as they are emerged from the analysis of the interviews.
The paper completes with the citation of the bibliography and the appendix. The index includes the approvals of the support centers, the interviews and the questionnaire, which has been used for the conduct of survey.
(EN)