The role of morphological awareness in children with learning disabilities in reading

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Κρήτης   

Αποθετήριο :
E-Locus Ιδρυματικό Καταθετήριο   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Ο ρόλος της μορφολογικής επίγνωσης σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες στον γραπτό λόγο
The role of morphological awareness in children with learning disabilities in reading

Τζαγκαράκη, Ελένη

Κορνηλάκη Αικατερίνη
Μουζάκη Αγγελική
Μανωλίτσης Γεώργιος

text
Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης

2018-10-08


Η βιβλιογραφία των τελευταίων ετών έχει αναδείξει τη σημαντική σχέση των μορφολογικών δεξιοτήτων των μαθητών με την αναγνωστική τους ικανότητα και τον ρόλο της μορφολογικής επίγνωσης στην ανάπτυξη της ανάγνωσης. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η διερεύνηση του ρόλου της μορφολογικής επίγνωσης στην ανάπτυξη των αναγνωστικών δεξιοτήτων μαθητών1 μέσω της σύγκρισης του επιπέδου μορφολογικής επίγνωσης και αναγνωστικών δεξιοτήτων τριών ομάδων μαθητών (n = 54). Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει μαθητές με αναγνωστικές δυσκολίες (n = 18), η δεύτερη μαθητές ίδιας ηλικίας χωρίς αναγνωστικές δυσκολίες (n = 18) και η τρίτη μαθητές μικρότερους κατά δύο χρόνια (n = 18) αλλά ίδιου αναγνωστικού επιπέδου με αυτούς της πρώτης ομάδας. Οι μαθητές με αναγνωστικές δυσκολίες βρέθηκε ότι είχαν χαμηλότερες επιδόσεις σε όλα τα κριτήρια από τους μαθητές ίδιας ηλικίας χωρίς αναγνωστικές δυσκολίες. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης διακύμανσης έδειξαν ότι οι διαφορές ανάμεσα στις επιδόσεις των μαθητών αυτών των δύο ομάδων ήταν ισχυρά στατιστικά σημαντικές. Σε σχέση με τους μικρότερους σε ηλικία μαθητές, ίδιου αναγνωστικού επιπέδου, οι μαθητές με αναγνωστικές δυσκολίες είχαν περίπου ίδιες επιδόσεις τόσο στα κριτήρια ανάγνωσης, όσο και στα περισσότερα μορφολογικά κριτήρια. Συνεπώς, φαίνεται ότι τα ελλείμματα στη μορφολογική επίγνωση των μαθητών συνδέονται άμεσα με αναγνωστικά προβλήματα. Για τον λόγο αυτό προτείνεται από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού να δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη των μορφολογικών δεξιοτήτων των μαθητών με συστηματική διδασκαλία. (EL)


Reading
Μαθησιακές δυσκολίες
Μορφολογική επίγνωση
Ανάγνωση
Learning disabilities
Morphological awareness
Μαθησιακές δυσκολίες στην ανάγνωση
Reading disabilities

Ελληνική γλώσσα





*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.