Το congress for cultural freedom (CCF) και η δραστηριότητά του στην Ελλάδα, 1950-1967 : πολιτιστικός ψυχρός πόλεμος και αντικομμουνισμός

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
University of Crete   

Αποθετήριο :
E-Locus Institutional Repository   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



The congress for cultural freedom (CCF) and it's activity in Greece, 1950-1967 : cultural cold war and anticommunism
Το congress for cultural freedom (CCF) και η δραστηριότητά του στην Ελλάδα, 1950-1967 : πολιτιστικός ψυχρός πόλεμος και αντικομμουνισμός

Μπουρνάζος, Στρατής

Χατζηϊωσήφ Χρήστος
Λούκος Χρήστος
Ματάλας Παρασκευάς
Βόγλης Πολυμέρης
Παπαδημητρίου Δέσποινα
Αβδελά Έφη
Ματθιόπουλος Ευγένιος

Τύπος Εργασίας--Διδακτορικές διατριβές
text

2019


To Congress for Cultural Freedom (CCF, 1950-1967) είναι ένας οργανισμός που συγκρότησαν κορυφαίοι Δυτικοί διανοούμενοι και καλλιτέχνες, με την κρυφή υποστήριξη και χρηματοδότηση της CIA, στο πλαίσιο του ψυχροπολεμικού ανταγωνισμού των δύο υπερδυνάμεων. Σκοπός του CCF ήταν η προώθηση ενός δυτικού (ευρωπαϊκού-αμερικανικού) πολιτισμού, με έμφαση στις δυτικές αξίες (αστική δημοκρατία, ελευθερία του λόγου, πολιτικά δικαιώματα, ελεύθερη αγορά), που θα αμφισβητούσε την κυριαρχία της κομμουνιστικής Αριστεράς και της ΕΣΣΔ στους τομείς της διανόησης και των τεχνών. Το CCF ανέπτυξε δραστηριότητα σε περισσότερες από 30 χώρες, οργάνωσε συνέδρια και εκθέσεις, ενώ εξέδωσε υψηλού κύρους περιοδικά (Der Monat, Preuves, Encounter, Tempo Presente κ.ά.). Η διατριβή μελετάει τη δραστηριότητα του CCF στην Ελλάδα, με βασική πηγή το αρχείο του CCF στη Regenstein Library του Σικάγου. Οι τέσσερις βασικοί άξονές της είναι: α) η αναλυτική καταγραφή της δράσης του CCF στην Ελλάδα, β) η παρακολούθησή της δράσης αυτής σε σχέση με τη συνολική φυσιογνωμία και διεθνή δραστηριότητά του CCF, όπως διαμορφώνεται, αποφασίζεται και αναπτύσσεται κεντρικά, γ) η συσχέτιση της δράσης με τις πρωτοβουλίες που αναπτύσσονται εκ μέρους των ΗΠΑ στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Ψυχρού Πολέμου, δ) η μελέτη των Ελλήνων, κυρίως διανοουμένων, που σχετίστηκαν με το CCF, καθώς και των κεντρικών προσώπων του CCF που ασχολήθηκαν με την Ελλάδα Η διατριβή ασχολείται με τους λόγους για τους οποίους η δραστηριότητα του CCF στην Ελλάδα υπήρξε υποτονική και δεν άφησε κάποιο διακριτό στίγμα. Οι βασικοί λόγοι που εντοπίζονται, πέρα από αδυναμίες που συνδέονται με πρόσωπα, είναι: α) η άνοδος του αντιαμερικανισμού (πολιτικού και πολιτισμικού) μετά τα μέσα της δεκαετίας του 1950 στην Ελλάδα, β) η ισχνότητα της αντικομμουνιστικής Αριστεράς στην Ελλάδα, και γενικότερα της μη κομμουνιστικής Αριστεράς, καθώς και η συνεργασία ποικίλων σοσιαλιστικών ομάδων με την ΕΔΑ, γ) η ρήξη των φιλελεύθερων διανοούμενων και καλλιτεχνών με τον χώρο της εθνικοφροσύνης και η ώσμωσή τους –παρά τις υπαρκτές αντιπαλότητες– με τον χώρο της Αριστεράς, δ) η κυριαρχία, και στο μετεμφυλιακό ελληνικό τοπίο, του «πολεμικού αντικομμουνισμού» του Εμφυλίου, που ακολουθεί μια δαιμονολογική αντιπαράθεση με τον κομμουνισμό, διαφέροντας ριζικά από τον φιλελεύθερο αντικομμουνισμό του CCF, o oποίος δεν μπόρεσε να αποκτήσει ποτέ σοβαρά ερείσματα στην Ελλάδα. (EL)
The Congress for Cultural Freedom (CCF, 1950-1967) is an organization set up by top Western intellectuals and artists, with the CIA’s secret support and funding, during the Cold War’s competition between the two superpowers. The purpose of the CCF was to promote a Western (European-American) culture, with an emphasis on Western values (liberal democracy, freedom of speech, civil rights, free market etc.), which would challenge the hegemony of the Communist Left and USSR in the fields of intellectuals and arts. It has been active in more than 30 countries, organized conferences and exhibitions, and published high-prestige journals (Der Monat, Preuves, Encounter, Tempo Presente, etc.). This thesis studies the CCF’s activity in Greece, using as its main source the CCF archive at the Regenstein Library in Chicago. The four main thematic axes are: a) detailed description of the CCF’s activity in Greece, b) monitoring of this activity in relation to CCF’s overall profile and international activity, as centrally shaped, decided and developed, c) the relationship between the activity of CCF and US initiatives in Greece, in the context of the Cultural Cold War, d) the study of the Greeks, mainly of the intellectuals, associated with the CCF, as well as the study of the CCF’s central persons that were preoccupied with Greece. The thesis discusses the reasons why CCF’s activity in Greece was low key and left no distinctive mark. The main reasons identified, besides weaknesses related to persons, are: a) the rise of anti-Americanism (political and cultural) in Greece since the mid-1950s, b) the weakness of the anti-communist Left in Greece, and of the non-communist Left in general, as well as the cooperation of various socialist groups with EDA (United Democratic Left, the legal political represantation of the Communist Party of Greece, which was outlawed) c) the rupture of liberal intellectuals and artists with the space of nationalism and their osmosis –despite the existing rivalries– with the space of the Left, d) the dominance, of the “polemic anti-communism” of the Civil War, in the post-civil war Greek landscape, which presents communism as a devil, radically different from the CCF’s liberal anti-communism, which could never gain ground in Greece. (EN)


Anticommunism
Cultural cold
Cold ar
Φιλελεύθεροι διανοούμενοι
Έλληνες διανοούμενοι
Greek anticommunism
Ελληνικός αντικομμουνισμός
Ψυχρός πόλεμος
Congress for cultural freedom (CCF)
Greek intellectuals
Διεθνής αντικομμουνισμός
Liberal anticommunism
Πολιτιστικός ψυχρός πόλεμος
Φιλελεύθερος αντικομμουνισμός
Liberla intellectuals

Ελληνική γλώσσα





*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.