Στόχος αυτής της παρουσίασης είναι η συνοπτική περιγραφή της πορείας των υπηρεσιών
Διαδανεισμού, όπως αυτή διαμορφώθηκε τα τελευταία χρόνια. Το 1995 που άρχισαν να
πρωτοεμφανίζονται τα ηλεκτρονικά περιοδικά, άρχισε ταυτόχρονα να γίνεται πεποίθηση
ότι ο Διαδανεισμός σε λίγα χρόνια θα είναι μια από της υπηρεσίες των βιβλιοθηκών που
σιγά - σιγά θα περάσουν στην ιστορία.
Οι εκδότες του περιοδικού τύπου προχωρούν με ταχείς ρυθμούς στην διάθεση ηλεκτρονικού υλικού. Η ψηφιοποίηση των μονογραφιών που ακολουθεί, (με αργότερους βέβαια
ρυθμούς) ενισχύει την άποψη ότι, σε σύντομο χρονικό διάστημα, οποιοσδήποτε και από
οπουδήποτε θα μπορεί να έχει πρόσβαση στην απαιτούμενη πληροφορία, χωρίς να χρειάζεται πλέον τις υπηρεσίες της Βιβλιοθήκης.
Παρόλα αυτά η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστήμιο Κρήτης, επτά χρόνια αργότερα, διαπιστώνει ότι η ολοένα αυξανόμενη ανάγκη της Ακαδημαϊκής Κοινότητας για πρόσβαση στην
πληροφορία σε συνδυασμό με την διεύρυνση και βελτίωση των υπηρεσιών Διαδανεισμού
που παρέχονται από τη Βιβλιοθήκη μας, είχε ως αποτέλεσμα όχι τη μείωση (όπως θεωρητικά αναμενόταν) αλλά την αύξηση των αιτημάτων Διαδανεισμού.
Τα αιτήματα Διαδανεισμού παλαιότερα προέρχονταν αποκλειστικά από τα μέλη ΔΕΠ και
τους μεταπτυχιακούς φοιτητές του Ιδρύματος και αφορούσαν κυρίως δημοσιεύσεις σε περιοδικά. Σήμερα τα αιτήματα Διαδανεισμού αφορούν ένα ευρύ φάσμα υλικού στο οποίο
συμπεριλαμβάνονται και διδακτορικές διατριβές, πρακτικά συνεδρίων, πρότυπα, πατέντες
καθώς και ο εντοπισμός δυσεύρετου υλικού.
Τα αιτήματα προέρχονται πλέον από το σύνολο σχεδόν της Ακαδημαϊκής Κοινότητας, ενώ
η υπηρεσία καλύπτει ερευνητικές και εκπαιδευτικές ανάγκες της ευρύτερης επιστημονικής κοινότητας του νησιού.
(EL)
The aim of this presentation is to provide a brief description of the process of the Interlibrary
Loan Services as it modulated the last years. When electronic journals first appeared in
1995 there was a conviction that Interlibrary Loan Services will soon become history.
Publishers of scientific journals are moving fast in publication of electronic material.
Digitization of monographs (which moves slowly) enforced the opinion that soon anyone
from anywhere will be able to have access to the information without any support of
library services.
However seven years later the Library of the University of Crete notes that the increase
needs of the Academic Community for information access compound with the widening
and improvement of the interlibrary loan services provided by our library, had as effect
(as was expected) the increase instead of decrement of the document supply request.
Previous years document supply requests was coming from the professors and postgraduate
students of our University and were article requests only. These days' requests concern
various types of material as dissertations, proceedings, standards, patents and rare material.
Interlibrary Loan Services cover requests of all the members of the Academic Community
and even more cover research and educational needs of the entire scientific community
of Crete.
(EN)