Diagrams in problem solving: difficulties in generating and using them by 4th grade students

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Τα διαγράμματα στην επίλυση προβλημάτων: δυσκολίες στη δημιουργία και στη χρήση τους από μαθητές της Δ’ Δημοτικού (EL)
Diagrams in problem solving: difficulties in generating and using them by 4th grade students (EN)

Bakalidou, Anna
Tzekaki, Marianna

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2023-12-18


Η παρούσα έρευνα εξετάζει τις δυσκολίες με τις οποίες οι μαθητές έρχονται αντιμέτωποι, όταν χρησιμοποιούν ή δημιουργούν διαγράμματα για να επιλύσουν λεκτικά προβλήματα αθροιστικής δομής μίας πράξης πριν και μετά από μια διδακτική παρέμβαση για τη χρήση διαγραμμάτων. Για τη διερεύνηση των δυσκολιών δόθηκαν δύο τεστ (αρχικό και τελικό) σε 45 μαθητές της Δ’ δημοτικού, οι οποίοι κλήθηκαν να επιλύσουν τρία προβλήματα με την παρότρυνση να σχεδιάσουν διαγράμματα και να τα χρησιμοποιήσουν. Οι δυσκολίες ταξινομήθηκαν σε τρεις κατηγορίες αναφορικά με την κατανόηση της έννοιας, τη δημιουργία και τη χρήση ενός διαγράμματος. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι αρχικά όλοι οι μαθητές δυσκολεύονται να κατανόησουν την έννοια του διαγράμματος κι αντίστοιχα να το χρησιμοποιήσουν. Μετά τη διδακτική παρέμβαση οι δυσκολίες των μαθητών περιορίστηκαν και αφορούσαν κυρίως τη δημιουργία ενός διαγράμματος ως προς τη συμπλήρωση των δεδομένων-ζητούμενου στη σωστή θέση ή τη χρήση του κυρίως σε προβλήματα Σύγκρισης και Αλλαγής. (EL)
The present study examines students’ difficulties while generating and using diagrams to solve one-step addition and subtraction word problems before and after a teaching intervention for the use of diagrams. For this purpose two tests (pretest and posttest) were given to 45 fourth-grade students, who were asked to solve three problems with the prompt to generate and use diagrams. Difficulties were classified into three categories regarding the understanding of the concept of a diagram, the ability to generate and to use one. Results indicated that at the pretest all students experienced difficulty in understanding the concept of a diagram and therefore use it. After the teaching intervention, students' difficulties were limited and mostly related to the generation of a diagram in terms of completing the requested data in the correct place or using it mainly in Comparison and Change problems. (EN)


διαγράμματα στην ΕΜΠ (EL)
επίλυση μαθηματικού προβλήματος (ΕΜΠ) (EL)
δυσκολίες χρήσης διαγραμμάτων (EL)
λεκτικό πρόβλημα (EL)
problem solving (EN)
difficulties in using diagrams (EN)
diagrams in problem solving (EN)
math word problem (EN)

Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών

Greek

Ένωση Ερευνητών της Διδακτικής των Μαθηματικών (EL)


1791-292X
2585-2272
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών; Αρ. 17 (2023): ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ (ΕΝ.Ε.ΔΙ.Μ.) (EL)
Research in Mathematics Education; No. 17 (2023): RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION (G.A.R.M.E.) (EN)

Copyright (c) 2023 ΆΝΝΑ ΜΠΑΚΑΛΙΔΟΥ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΤΖΕΚΑΚΗ (EN)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)