Το λεξικό στη διδακτική πράξη και στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Το λεξικό στη διδακτική πράξη και στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό

Χατζηδήμου, Κωνσταντίνος - Δημήτριος

Βιτσιλάκη, Χρυσή

doctoralThesis

2007
2015-11-17T10:43:02Z


Η εργασία αυτή αποτελεί συμβολή στην προσπάθεια ανάδειξης της σημασίας που έχει το λεξικό ως βιβλίο αναφοράς και ως παιδαγωγικό/διδακτικό εργαλείο. Στόχος ήταν να θιχτούν ορισμένες βασικές παράμετροι που αφορούν το λεξικό και το θέμα της χρήσης του από την πλευρά των εκπαιδευτικών στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς και να επισημανθεί η ανάγκη ενσωμάτωσης του λεξικού στον εκπαιδευτικό προγραμματισμό. Αρχικά διευκρινίστηκαν ευσύνοπτα κάποιοι ειδικοί όροι που χρησιμοποιήθηκαν στην πραγμάτευση του αντικειμένου της εργασίας. Ακόμη, επιχειρήθηκε να τεκμηριωθεί, μέσα από την κατάθεση συγκεκριμένων σκέψεων και επιχειρημάτων, για ποιους λόγους κρίνεται αναγκαίο να χρησιμοποιείται το λεξικό στη διδακτική πράξη και γιατί είναι απαραίτητο να θεσμοθετηθεί η χρήση του λεξικού στην εκπαίδευση από τους υπεύθυνους χάραξης της εκπαιδευτικής πολιτικής. Τονίστηκε η σημασία του λεξικού ως πηγής γνώσης και ενημέρωσης στη γλωσσική και στην ευρύτερη παιδεία του ατόμου, η συμβολή του στην κατάκτηση της γλώσσας, στον εμπλουτισμό του λεξιλογίου, στην καλλιέργεια αυτενέργειας κ.ά. Ακόμη, έγινε προσπάθεια να καταγραφούν οι πιο σημαντικές ενέργειες που έγιναν κατά διαστήματα στην Ελλάδα από την πολιτεία, αλλά και από άλλους φορείς και παράγοντες, όσον αφορά τη συγγραφή γλωσσικών λεξικών -και ιδιαίτερα όσον αφορά τη σύνταξη ενός λεξικού αναγνωρισμένου σε εθνικό και διεθνές επίπεδο-, καθώς και την καθιέρωση της χρήσης του λεξικού στην εκπαίδευση. Παράλληλα, διερευνήθηκαν απόψεις εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (δασκάλων και φιλολόγων ελληνικής γλώσσας) σχετικά με τις ενέργειες και τα μέτρα που έλαβε ή πρέπει να λάβει η πολιτεία σε ό,τι αφορά τη θεσμοθέτηση της χρήσης του λεξικού στο σχολείο. Διερευνήθηκε ακόμη η στάση των εκπαιδευτικών απέναντι στο λεξικό και τη χρήση του στο πλαίσιο της σχολικής διδασκαλίας. Στόχος ήταν, πέρα από την καταγραφή των απόψεων των υποκειμένων, να ακολουθήσουν σχετικές προτάσεις, χρήσιμες ενδεχομένως σε τυχόν ενδιαφερομένους. Τέλος, κατατέθηκε ένα προτεινόμενο πλαίσιο ένταξης και αξιοποίησης του λεξικού στη διδακτική πράξη, το οποίο χρήζει περαιτέρω επεξεργασίας και πιθανής επακόλουθης εφαρμογής.


Dictionary
Διδακτική του λεξικού
Γλωσσική διδασκαλία
Dictionary training
Dictionary use
Educational planing
Χρήση του λεξικού
Εκπαιδευτικός σχεδιασμός
Language teaching
Λεξικό

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού.




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)