Η διαπολιτισμική εκπαίδευση μέσω της βιωματικής μεθόδου διδασκαλίας

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2013 (EL)

Η διαπολιτισμική εκπαίδευση μέσω της βιωματικής μεθόδου διδασκαλίας (EL)

Σταυροπούλου, Βασιλική - Γεώργιος

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Παιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικό. (EL)

ΠΕΡΙΛΗΨΗΣε μια κοινωνία που γίνεται όλο και πιο πολυπολιτισμική καλείται η εκπαίδευση να αντιμετωπίσει ένα διαφορετικό κοινό μαθητών/μαθητριών, με διαφορετικούς τρόπους και άλλες μεθόδους διδασκαλίας. Η διαπολιτισμική εκπαίδευση εκλαμβάνεται από αρκετούς επιστήμονες ως ανοιχτό σχέδιο δράσης που σχετίζεται με τις κοινωνικές αλλαγές και εισάγει διαδικασίες ανανέωσης. Συνεισφέρει στην αγωγή για την ειρήνη βοηθώντας στην επίλυση συγκρούσεων. Βασίζεται στην παιδοκεντρική διδασκαλία, δίνει έμφαση στα βιώματα και στις εμπειρίες, στην αυτονομία, στον αυθορμητισμό και στις ατομικές διαφορές.Στην παρούσα έρευνα για την προσέγγιση και την επεξεργασία ενός κοινωνικού θέματος, της διαφορετικότητας και κατ’ επέκταση του ρατσισμού, χρησιμοποιήθηκε ως διδακτικό εργαλείο μια μορφή θεάτρου στην εκπαίδευση, το εκπαιδευτικό δράμα. Αξιοποιήθηκε ένα λογοτεχνικό παραμύθι με τη χρήση θεατρικών τεχνικών και τα παιδιά της συγκεκριμένης πολυπολιτισμικής τάξης επεξεργάστηκαν ιδέες και νοήματα του κειμένου με βιωματικό τρόπο.Η συγκεκριμένη έρευνα αποτελείται από δύο μέρη, το θεωρητικό και το ερευνητικό. Το πρώτο μέρος προσφέρει πληροφορίες για την πολυπολιτισμικότητα και την πολυπολιτισμική εκπαίδευση, τη διαπολιτισμικότητα, τις αρχές και τους στόχους της, την κοινωνική ένταξη και αποδοχή των αλλοδαπών παιδιών μέσα από τη διαπολιτισμική αγωγή, τη διαπολιτισμική επικοινωνία, τη βιωματική μάθηση, τη θεατρική αγωγή στις πρώτες σχολικές τάξεις του δημοτικού σχολείου, το «θέατρο στην εκπαίδευση» και τις μορφές του, το «εκπαιδευτικό δράμα» (η μορφή βιωματικής μεθόδου που επιλέχθηκε). Το δεύτερο μέρος αναφέρει τους ερευνητικούς στόχους που τέθηκαν, τα στοιχεία για την «έρευνα δράσης» που αφορούν τον τύπο έρευνας που ακολουθήθηκε. Επίσης, περιγράφει τη διεξαγωγή της έρευνας η οποία βασίστηκε σε ένα σύνθετο σχέδιο εργασίας. Βασικός σκοπός του ήταν η συνειδητοποίηση της έννοιας της διαφορετικότητας και του ρατσισμού μέσα από συγκεκριμένη βιωματική μέθοδο, το εκπαιδευτικό δράμα, η οποία έχει ως στόχο, μεταξύ των άλλων, την καλλιέργεια διαπολιτισμικών αξιών και στάσεων.Η υλοποίηση του σχεδίου εργασίας αποτελείται από τις εξής φάσεις: Τον αρχικό προγραμματισμό και την προσέλκυση ενδιαφέροντος, την εξέλιξη του σχεδίου εργασίας με τη δομή του δράματος που αναπτύχθηκε, την αξιολόγηση και τα συμπεράσματα της έρευνας που διατυπώθηκαν από την εκπαιδευτικό-ερευνήτρια.Τα παιδιά αυτής της τάξης, για τα οποία χρησιμοποιήθηκαν ψευδώνυμα αντί των ονομάτων τους, εξοικειώθηκαν με το εκπαιδευτικό δράμα μέσα από προβληματικές καταστάσεις και διλήμματα, κατανόησαν γεγονότα και έννοιες, βελτίωσαν την προφορική επικοινωνία, καλλιέργησαν τη δεξιότητα της ενσυναίσθησης, ενδυναμώθηκαν, πέρασαν μέσα από τις δράσεις στα βαθύτερα νοήματα, αναστοχάστηκαν, ανέπτυξαν την κριτική τους σκέψη καθώς και την κοινωνική ευθύνη, ψυχαγωγήθηκαν και συνεργάστηκαν ικανοποιητικά. Στο τέλος του πονήματος παρουσιάζεται η σχετική βιβλιογραφία και το παράρτημα με φωτογραφίες, συνοδευτικό παιδαγωγικό υλικό από τις βιωματικές δραστηριότητες που σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν καθώς και ενδεικτικές κάρτες διλημμάτων που χρησιμοποιήθηκαν ως μέσα για την αξιολόγηση των στάσεων των παιδιών.
SYNOPSISIn a society which is becoming more and more multicultural education is, likewise, expected to handle a miscellaneous community of students in different ways using varied methods of teaching. Intercultural education is considered by several scientists as an open project of action which is related to social changes and introduces renewal processes. Furthermore, it contributes to peace conscience helping the resolving of conflicts. Finally, it is based on children- centered teaching, emphasizes on experiences, autonomy, spontaneity and individuality. In this dissertation [=( διατριβή) ( research= έρευνα)], which tempts to approach and process a social issue, namely individuality and consequently racism a form of theatre in education was used as a teaching aid, the educational drama. In specific, a literary fairytale was exploited by using theatrical techniques and the students of a specific multicultural class processed ideas and meanings of the text in an experiential way.This particular dissertation consists of two parts, theory and research. The first part offers information about multiculturalism and multicultural education, interculturalism, its principles and goals, the social inclusion and acceptance of foreign students through intercultural education and communication, experiential learning, theatrical education in the first classes of primary school, “theatre in education” and its types, the “educational drama” ( the form of experiential method which was selected).In the second part of the dissertation the aims of the research set are mentioned, as well as the elements for the “action research” which relate to the type of the research followed. Additionally, the conduct of the research, which was based on a complex project, is described. The main goal of this part of the dissertation has been the realization of the sense of individuality and racism through a certain experiential method, the educational drama, which has as a goal, among others, the cultivation of intercultural values and attitudes.The implementation of the project plan consists of the following phases: The initial programming and the stimulation of interest, the evolvement of the project plan with the form of drama developed, the assessment and the outcomes of the research, which were made by the teacher- researcher. The children of the class used for this research, for who nicknames were used instead of their actual names, became accustomed to the educational drama through problematic situations and dilemmas, understood facts and senses, improved oral communication cultivated the ability of empathy, became stronger, they were lead though actions to deeper meanings, contemplated, developed their critical thinking as well as social responsibility, entertained themselves and collaborated satisfactorily.At the end of this dissertation the related bibliography is presented and in the appendixes the photographs, the accompanying pedagogical material from the experiential activities which were designed and performed, as well as the indicative cards of dilemmas which were used as means to assess the attitudes of the children can be found.

masterThesis

Interculturalism (EL)
Πολυπολιτισμική εκπαίδευση (EL)
Theatrical education (EL)
Εκπαιδευτικό δράμα (EL)
Θεατρική αγωγή (EL)
Educational drama (EL)
Μulticultural education (EL)
Διαπολιτισμικότητα (EL)


2013


2015-11-19T10:44:41Z

Ρόδος




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.