Απεικονίσεις παιδιών με χρόνιες ασθένειες στην παιδική λογοτεχνία: ο θεραπευτικός ρόλος του βιβλίου

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2012 (EL)

Απεικονίσεις παιδιών με χρόνιες ασθένειες στην παιδική λογοτεχνία: ο θεραπευτικός ρόλος του βιβλίου (EL)

Ταντάλου, Σωτηρία

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Παιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικό. (EL)

Τα παιδιά με καρκίνο συνιστούν μία πραγματικότητα της σύγχρονης κοινωνίας και η συνθήκη του νοσήματός τους απαιτεί την παροχή ολοκληρωμένης φροντίδας μέσω συντονισμένων ιατρικών, ψυχολογικών, εκπαιδευτικών και κοινωνικών υπηρεσιών. Στόχοι της κατάλληλης φροντίδας του παιδιού με χρόνια ασθένεια είναι η μείωση στο ελάχιστο των βιολογικών συνεπειών της ασθένειας, η ενίσχυση της φυσιολογικής του ανάπτυξης και εξέλιξης, καθώς και η πρόληψη και αντιμετώπιση των συναισθηματικών και κοινωνικών επιπτώσεων της ασθένειας στο παιδί και στην οικογένεια. Οι παράγοντες που συντελούν στην καλύτερη αντιμετώπιση των επιπτώσεων των χρόνιων ασθενειών είναι το υποστηρικτικό οικογενειακό περιβάλλον, το σχολικό και εκπαιδευτικό πλαίσιο και τα ιδιοσυγκρασιακά χαρακτηριστικά του κάθε παιδιού. Η εργασία πραγματεύεται την απεικόνιση παιδιών με καρκίνο μέσα από την παιδική λογοτεχνία. Ειδικότερα, εξετάζει τις ανάγκες ψυχολογικής στήριξης παιδιών με καρκίνο. Η προσέγγιση του θέματος στηρίχθηκε στη σύγχρονη παιδική λογοτεχνία, μέσω της οποίας αναδείχθηκε η πολύπλευρη όψη αυτού του κοινωνικού φαινόμενου. Στη συγκεκριμένη εργασία αναλύθηκαν και ερμηνεύτηκαν τα χαρακτηριστικά στοιχεία των χρόνιων ασθενειών, οι μεταβολές που φέρει στη ζωή της οικογένειας και του παιδιού, καθώς και οι ψυχολογικές διακυμάνσεις. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε και μια παρατήρηση της εικονογράφησης ως προς την προσέγγιση της στο θέμα και κυρίως στην απεικόνιση του κεντρικού ήρωα. Τα βιβλία που χρησιμοποιήθηκαν είναι οχτώ και όλα είναι γραμμένα στην αγγλική γλώσσα. Ειδικότερα, εξετάστηκαν τα ακόλουθα βιβλία: Tom has lymphoma (CLIC Sargent) , Mary has a brain tumour (CLIC Sargent), Will and Sophie have Radiotherapy (CCLG) , My brother has cancer (CCLG), Jack’s diary (Deporah Hubbard), When I had leukaemia (Delia Grabbe), Kathy’s hats (Trudy Krisher), Taking cancer to school (Cynthia S. Henry & Kim Gosselin). Σύμφωνα με την ανάλυση των αφηγημάτων βρέθηκε ότι η παρουσίαση του ήρωα και της χρόνιας ασθένειας, τόσο μέσα από την εικονογράφηση όσο και από το κείμενο αποκαλύπτει πληροφορίες και συναισθήματα του. Τα στάδια της θεραπείας αλλά και τα συμπτώματα παρουσιάζονται με φυσικό τρόπο και χωρίς ρατσιστικά στοιχεία. Ο σημαντικός ρόλος της οικογένειας, της φιλίας και του σχολείου παρατηρείται και στα οχτώ έργα άλλοτε με περισσότερες περιγραφές και άλλοτε λιγότερες.
Children with cancer constitute a reality of modern society and the condition of their disease demands the provision of a whole care through effective psychological, educational and social services. Thought proper care, it could be achieved reduction of biological consequences which are caused by chronic illnesses. Further more, the reinforcement of normal growth and the development and prevention of emotional and social impact to child and its family. Family, school and educational context contribute to a better confrontation of all biological, psychical and psychological consequences. This research studies the representation of the children with cancer through modern child literature. The approach of this topic, bases at modern child’s literature. Through this emerged the social phenomenon of cancer. Characteristics of chronic illnesses have been analyzed and expounded of how they change family’s life and routine. At the same time it has been observed and accomplished the contribution of illustration. How the main character’s portray influences the child which is dealing with a chronic illness. The books which were examined, are eight and are written in English language. Specifically, they were studied the following books: Tom has lymphoma (CLIC Sargent) , Mary has a brain tumour (CLIC Sargent), Will and Sophie have Radiotherapy (CCLG) , My brother has cancer (CCLG), Jack’s diary (Deporah Hubbard), When I had leukaemia (Delia Grabbe), Kathy’s hats (Trudy Krisher), Taking cancer to school (Cynthia S. Henry & Kim Gosselin). According to the findings, the chronic illness’s presentation and main character’s portray within the combination of illustration and text reveal information about his/her psychology and feelings. The stages of treatment and symptoms are presented without racist clues. All of them disclose the important role of family, friendship and school.

masterThesis

Χρόνιες ασθένειες (EL)
Chronical illnesses (EL)
Παιδικό βιβλίο (EL)


2012


2015-11-19T10:44:41Z

Ρόδος




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.