Το επιτραπέζιο παιχνίδι στη διδασκαλία των Μαθηματικών της πρώτης σχολικής ηλικίας.

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2013 (EL)

Το επιτραπέζιο παιχνίδι στη διδασκαλία των Μαθηματικών της πρώτης σχολικής ηλικίας. (EL)

Φιλακουρίδη, Ειρήνη - Γεώργιος

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Παιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικό. (EL)

AbstractThe course of Mathematics, because of the symbolic and non specific characteristic was always the subject with increased difficulty for a big part of students. The last decades are realised a lot of inquiries about this subject that tends find ways to make this course becomes more familiar to the preschool and first classes of school students, which structure for first time their relation with this. The teaching and the learning in the frame of cognitive object of Mathematics have changed direction afterwards the effects that has accepted the didactics of mathematics from social-cultural approaches. In that case, in our days, the passive follow-up from students of an expert teacher which transmits mathematic knowledge without it exists no type interaction has been brought down. Concretely, the social-cultural approaches influenced that the learning in mathematic education becomes perceptible as attendance in social practices (Kafoysi S., Chaviaris P, 2011). In this point, as alternative way of import the children in Mathematic education but also as a way of acquisition of suitable abilities that potential can contribute in the more effective learning in the course of Mathematics, constitute the table games. The table game and it role in the teaching of mathematics of first school age even today constitute a very basic element of each progressive instructive undertaking in regard to the course of Mathematics. More specifically, the educational value of game is connected immediately with his intellectual growth of child (Skoympoyrdi S., Kalabasis F., 2007).To this direction, in the frames of this disquisition “The table game in the teaching of mathematics of first school age”, was realised an inquiry about the verbal description of geometric forms from children of B' of order of Municipal School. Basic tool of inquiry was a table game which was manufactured entirely for the cause of this.The children that participated in the inquiry had been separated in homogeneous teams (good, fair and not very efficient students in the course of Mathematics) at the estimate of their teacher. The main axes that were studied in descriptions and answers of students were: a) the achieved descriptions (those that induce desirable answer) that were created by each team b) the use of mathematic language at the descriptions and the answers of students and g) the confuse of geometric forms with real objects of our world at the descriptions and the answers of students.
ΠερίληψηΤο μάθημα των Μαθηματικών, χάρη στη συμβολική κι αφηρημένη φύση του αποτελούσε πάντα ένα αντικείμενο με αυξημένη δυσκολία για μεγάλο πλήθος των μαθητών. Τις τελευταίες δεκαετίες πραγματοποιούνται πολλές ερευνητικές προσπάθειες γύρω από το θέμα που τείνουν να βρουν τρόπους και χρυσές τομές προκειμένου το εν λόγω μάθημα να γίνει περισσότερο οικείο, με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται, προς τους μαθητές ειδικότερα της προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας οι οποίοι για πρώτη φορά δομούν τη σχέση τους με αυτό. Η διδασκαλία και η μάθηση στο πλαίσιο του γνωστικού αντικειμένου των Μαθηματικών έχει αλλάξει κατεύθυνση μετά τις επιδράσεις που έχει δεχθεί η διδακτική των μαθηματικών από τις Κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις. Πλέον, η παθητική παρακολούθηση από μέρους των μαθητών, ενός ειδήμονα διδάσκοντα ο οποίος μεταβιβάζει μαθηματική γνώση χωρίς να υπάρχει κανενός είδους αλληλεπίδραση των υποκειμένων της μάθησης, έχει καταρριφθεί. Συγκεκριμένα, για τις κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις που επηρέασαν τη μαθηματική εκπαίδευση, η μάθηση γίνεται αντιληπτή ως συμμετοχή σε κοινωνικές πρακτικές (Καφούση Σ., Χάβιαρης Π, 2011).Στο σημείο αυτό, ως εναλλακτικός τρόπος εισαγωγής των παιδιών στα Μαθηματικά αλλά και ως μέσο απόκτησης κατάλληλων δεξιοτήτων που εν δυνάμει μπορούν να συμβάλουν στην αποτελεσματικότερη μάθηση στο μάθημα των Μαθηματικών, αποτελούν τα επιτραπέζια παιχνίδια. Το επιτραπέζιο παιχνίδι και ο ρόλος του στη διδασκαλία των μαθηματικών της πρώτης σχολικής ηλικίας αν και αμφισβητήθηκε από πολλούς σήμερα αποτελεί ένα πολύ βασικό στοιχείο κάθε προοδευτικού διδακτικού εγχειρήματος αναφορικά με το μάθημα των Μαθηματικών. Ειδικότερα, η εκπαιδευτική αξία του παιχνιδιού συνδέεται άμεσα με τη νοητική ανάπτυξή του παιδιού (Σκουμπουρδή, Καλαβάσης, 2007). Προς την κατεύθυνση αυτή, στα πλαίσια της διπλωματικής εργασίας «Το επιτραπέζιο παιχνίδι στη διδασκαλία των μαθηματικών της πρώτης σχολικής ηλικίας», πραγματοποιήθηκε μια ερευνητική προσπάθεια προκειμένου να μελετηθεί η λεκτική περιγραφή γεωμετρικών σχημάτων από παιδιά της Β’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου. Βασικό εργαλείο της έρευνας αποτέλεσε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι το οποίο κατασκευάστηκε εξ’ ολοκλήρου για τους σκοπούς αυτής. Τα άτομα που συμμετείχαν στην έρευνα είχαν χωριστεί σε ομοιογενείς ομάδες (καλοί, μέτριοι και λιγότερο καλοί μαθητές στο μάθημα των Μαθηματικών) κατά την εκτίμηση της εκπαιδευτικού της τάξης. Οι βασικοί άξονες που μελετήθηκαν αναφορικά με τις περιγραφές των μαθητών ήταν: α) οι επιτυχημένες περιγραφές (αυτές που οδήγησαν στην επιθυμητή απάντηση) που δημιουργήθηκαν από την κάθε ομάδα β) η χρήση μαθηματικής γλώσσας κατά τις περιγραφές και τις απαντήσεις των μαθητών και γ) η σύνδεση των γεωμετρικών σχημάτων με υπαρκτά αντικείμενα της καθημερινότητας τόσο κατά τις περιγραφές, όσο και κατά τις απαντήσεις των μαθητών. Τα αποτελέσματα - συμπεράσματα της έρευνας προέκυψαν με τη χρήση της ανάλυσης περιεχομένου των διαλόγων που καταγράφηκαν με τη βοήθεια ψηφιακής κάμερας. Παρόλα αυτ

masterThesis

Geometry (EL)
Board games (EL)
Verbal phrase in mathematical significance (EL)
Επιτραπέζιο παιχνίδι (EL)
Μαθηματικά (EL)
Γεωμετρία (EL)
Λεκτική έκφραση μαθηματικών εννοιών (EL)
Mathematics (EL)


2013


2015-11-19T10:44:43Z

Ρόδος




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.