Η λειτουργία του ιστορικού και του αυτοβιογραφικού στοιχείου σε μυθιστορήματα της Ευγενίας Φακίνου

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2010 (EL)

Η λειτουργία του ιστορικού και του αυτοβιογραφικού στοιχείου σε μυθιστορήματα της Ευγενίας Φακίνου (EL)

Βεργή, Καλλιόπη-Παντελήδενα - Νικόλαος

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Παιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικό. (EL)

Οι επιρροές που δέχεται ένας λογοτέχνης από το ιστορικοκοινωνικό του περιβάλλον στη διαδικασία δημιουργίας τού έργου του και οι αντικατοπτρισμοί των επιρροών αυτών στο ίδιο το λογοτεχνικό κείμενο αποτελούν ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα, που διχάζει κατά καιρούς τις θεωρίες τής λογοτεχνίας. Παράλληλα, το πώς παρεισφρέουν μέσα στο κείμενο ποικίλα αυτοβιογραφικά στοιχεία τού συγγραφέα και πόσο τον επηρεάζουν στην επιλογή των θεμάτων που πραγματεύεται και κυρίως στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων αποτελούν συχνά πεδίο έρευνας για τους μελετητές της λογοτεχνίας, κυρίως όσον αφορά σε γυναίκες συγγραφείς. Η περίπτωση της Ευγενίας Φακίνου είναι πρόσφορη για την έρευνα των παραπάνω στοιχείων. Η διαπλοκή ιστορικής πραγματικότητας και μυθοπλασίας είναι εμφανής σε αρκετά μυθιστορήματά της, με την ιστορική συγκυρία να διαδραματίζει άλλοτε καίριο και αναντικατάστατο ρόλο στην πλοκή, άλλοτε να είναι απλώς το σκηνικό της ή και να αποτελεί θεματικό μοτίβο (περίπτωση του Ποιος σκότωσε τον Μόμπυ Ντικ;). Από την άλλη πλευρά, με βάση κυρίως συνεντεύξεις που η ίδια η συγγραφέας έχει κατά καιρούς παραχωρήσει σε συνδυασμό με κειμενικά δεδομένα, είναι εύκολο να διαπιστώσει κανείς πως η Φακίνου δεν έμεινε ανεπηρέαστη από τα δικά της βιώματα στη διαμόρφωση των ηρώων και κυρίως των ηρωίδων της. Έτσι, τα μυθιστορήματα της Ευγενίας Φακίνου, που έχει παραδεχτεί άλλωστε την εμμονή της με το θέμα της Ιστορίας, παρέχουν πρόσφορο έδαφος για μια μελέτη σχετική με τη λειτουργία τού ιστορικού και του αυτοβιογραφικού στοιχείου στο έργο της. Από το σύνολο του μυθιστορηματικού της έργου για ενηλίκους, επιλέχτηκαν έξι βιβλία, με γνώμονα το υλικό που μπορούν να προσφέρουν για μια τέτοιου είδους εξέταση. Αυτά είναι τα: Αστραδενή, Το έβδομο ρούχο, Η μεγάλη πράσινη, Ποιος σκότωσε τον Μόμπυ Ντικ;, Έρως, Θέρος, Πόλεμος και Για να δει τη θάλασσα. Στο πρώτο, θεωρητικό μέρος της εργασίας διερευνάται η πολύπλοκη σχέση τής Ιστορίας με τη Λογοτεχνία, τόσο από τις θεωρίες της Λογοτεχνίας, όσο και από τη γενικότερη άποψη της σύνδεσης ιστορικής και λογοτεχνικής πραγματικότητας. Επίσης, γίνεται απόπειρα να τεκμηριωθεί θεωρητικά η θέση και ο ρόλος τού αυτοβιογραφικού στοιχείου στα λογοτεχνικά κείμενα. Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται το corpus των κειμένων της Φακίνου που αποτέλεσαν το αντικείμενο της παρούσας μελέτης. Παρατίθενται κάποια βιογραφικά – εργογραφικά στοιχεία για τη συγγραφέα και περιλήψεις των υπό μελέτη μυθιστορημάτων, προς διευκόλυνση του αναγνώστη. Στο τρίτο και ογκωδέστερο μέρος περιλαμβάνεται η αναλυτική προβληματική, με βάση τους δύο άξονες του θέματος: το ιστορικό και το αυτοβιογραφικό στοιχείο. Στο πρώτο μάλιστα, προέκυψαν υποκατηγορίες, με βάση τη σημαντική ή όχι λειτουργία τού ιστορικού παράγοντα στο λογοτεχνικό κείμενο. Στο δεύτερο αξιοποιήθηκαν τόσο κειμενικά όσο και περικειμενικά στοιχεία, κυρίως από συνεντεύξεις της συγγραφέως. Η εργασία ολοκληρώνεται με την παράθεση γενικών συμπερασμάτων για την παρουσία και λειτουργία των δύο αυτών στοιχείων στο μυθιστορηματικό έργο τής Φακίνου, ώστε ο αναγνώστης να έχει μια τελική, συνολική εικόνα του θέματος και να βοηθηθεί στην εξαγωγή των δικών του συμπερασμάτων.

masterThesis

Fakinou (EL)
Historical element (EL)
Αυτοβιογραφικό στοιχείο (EL)
Ιστορικό στοιχείο (EL)
Autobiographical element (EL)
Φακίνου (EL)


2010


2015-11-19T10:44:46Z

Ρόδος




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.