Το σκηνικό στα εφηβικά μυθιστορήματα του Μάνου Κοντολέων

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2014 (EL)

Το σκηνικό στα εφηβικά μυθιστορήματα του Μάνου Κοντολέων (EL)

Τσιόκου, Σωτηρία - Αθανάσιος

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Παιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικό. (EL)

Στη συγκεκριμένη εργασία γίνεται μια εκτενής και πολύπλευρη ανάλυση της έννοιας του σκηνικού στα εφηβικά μυθιστορήματα του Μάνου Κοντολέων. Στις πρώτες σελίδες της εργασίας, παρατίθεται η εισαγωγή και εν συνεχεία, το βιογραφικό σημείωμα του συγγραφέα, από το οποίο μπορούμε να αντλήσουμε πληροφορίες που σχετίζονται με τη ζωή του, τα επαγγελματικά και συγγραφικά του ενδιαφέροντα.Μέσα από ένα γρήγορο ξεφύλλισμα, παρατηρούμε ότι η εργασία χωρίζεται σε δυο μέρη. Συγκεκριμένα, το πρώτο μέρος αποτελεί το θεωρητικό πλαίσιο στο οποίο θίγονται πολλά θεωρητικά ζητήματα, τα οποία αναφέρονται στα χαρακτηριστικά της Εφηβικής Λογοτεχνίας, αλλά και στα χαρακτηριστικά των εφηβικών μυθιστορημάτων. Έπειτα, στο δεύτερο κεφάλαιο, παρουσιάζονται οι απόψεις των θεωρητικών της Λογοτεχνίας για την έννοια του σκηνικού ως δομικό στοιχείο των λογοτεχνικών κειμένων.Επίσης, διευκρινίζεται η έννοια του «χώρου» και αναφέρονται όλες οι ιδιότητές του, που ενδεχομένως υπάρχουν σε ένα λογοτεχνικό έργο. Ακόμη, σε ξεχωριστό υποκεφάλαιο υποδεικνύονται όλοι οι πιθανοί τρόποι ή οι τεχνικές με τις οποίες μπορεί να αποκαλυφθεί ο χώρος σε ένα λογοτεχνικό έργο. Στο ίδιο κεφάλαιο, εξετάζεται και η έννοια του «χρόνου». Ξεδιπλώνεται η έννοια του γυναικείου και ανδρικού χρονότοπου και μελετάται η σχέση που δημιουργείται ανάμεσα στο σκηνικό ενός λογοτεχνικού κειμένου με τους μυθοπλαστικούς χαρακτήρες.Βέβαια, σε μια τέτοιου είδους έρευνα κρίνεται αναγκαία η αναφορά στις ισχύουσες θεωρητικές απόψεις που αφορούν αφενός, τους δύο τρόπους του σκηνικού, δηλαδή το ολοκληρωμένο σκηνικό και το μη-ολοκληρωμένο σκηνικό και αφετέρου, τις λειτουργίες του σκηνικού. Στο τρίτο κεφάλαιο, καταγράφονται οι στόχοι της συγκεκριμένης έρευνας, αλλά και οι λόγοι για τους οποίους επιλέχθηκαν προς ανάλυση μόνο τα εφηβικά μυθιστορήματα του Μάνου Κοντολέων. Τα υποκεφάλαια του τρίτου κεφαλαίου, απαρτίζονται από θεωρητικά στοιχεία που αφορούν τη μεθοδολογία έρευνας που χρησιμοποιήθηκε για την ανάλυση των μυθιστορημάτων και τη διεξαγωγή των συμπερασμάτων. Ειδικότερα, παρουσιάζονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά της χρησιμοποιούσας μεθόδου ανάλυσης, δηλαδή της Ανάλυσης Περιεχομένου, αλλά και η διαδικασία που ακολουθήθηκε για την ανάλυση των υπό εξέταση μυθιστορημάτων.Στο δεύτερο μέρος της εργασίας, περιέχονται τα ευρήματα από την ανάλυση των μυθιστορημάτων. Όλα αυτά τα στοιχεία ταξινομούνται στις τρεις υπάρχουσες κατηγορίες. Μάλιστα, σε όλα τα κεφάλαια της κάθε κατηγορίας, υπάρχουν μαζί με την ανάλυση και αποσπάσματα των μυθιστορημάτων που επιβεβαιώνουν τα αποτελέσματα της ανάλυσης. Στο τέλος του δεύτερου μέρους, παρατίθενται τα τελικά συμπεράσματα της συγκεκριμένης μελέτης - έρευνας.Επομένως, μέσα από αυτή την έρευνα προκύπτει ότι ο Μάνος Κοντολέων σε όλα τα εφηβικά του μυθιστορήματα έχει δουλέψει πολύ προσεχτικά και το στοιχείο του χώρου και το στοιχείο του χρόνου ως δύο ξεχωριστά πεδία έρευνας, όπως επίσης και το στοιχείο του σκηνικού ως μία σύνθετη έννοια που εμπεριέχει τα δύο προαναφερθέντα στοιχεία. Έχοντας λοιπόν στο μυαλό μας από τη μια τα θεωρητικά στοιχεία του πρώτου μέρους της εργασίας και από την άλλη τα δεδομένα των μυθιστορημάτων, συμπεραίνουμε ότι ο συγγραφέας έχει το ταλέντο να εντάσσει στις μυθοπλαστικές του ιστορίες τις απόψεις των θεωρητικών της Λογοτεχνίας. Αναφορικά λοιπόν με το σκηνικό, το χώρο και το χρόνο βλέπουμε ότι πολλά θεωρητικά στοιχεία τοποθετούνται με περίτεχνο τρόπο στο σωστό σημείο την κατάλληλη στιγμή. Απόρροια αυτού του γεγονότος, είναι ότι ένα έμπειρο αναγνωστικό κοινό μπορεί να αποκαλύπτει τους στόχους του συγγραφέα, αλλά και τα βαθύτερα νοήματα των λογοτεχνικών του έργων.
In this particular study we can see an extensive and multilateral analysis of the significance of the setting in the adolescent novels of Manos Kontoleon. In the first pages of this study an introduction is presented followed by the author’s biography which gives us an insight into his life and his professional and authorial interests.At a glance, we notice that the study is divided into two parts. Specifically, the first part consists of the theoretical framework, where a great deal of theoretical issues referring to both the characteristics of Adolescent Literature and to the characteristics of adolescent novels are emphasized. In the second part, the views of theoretical of Literature on the significance of the setting as a basic element of literary texts are presented.Furthermore, there is an elaboration on the meaning of “place” and all of it’s characteristics that might exist in a literary text. In addition, all the ways and techniques by which a place can be revealed in a literary text are indicated in a separate subchapter. In the same chapter, the significance of “time” is examined. The significance of the female and male chronotype is gradually revealed and the relationship created between the setting of a literary text and the fictional is studied.However, in such a research it is vital to mention the existing theoretical views which concern on the one hand the two types of setting, completed and non completed, and on the other hand the functions of the setting. In the third chapter, the aims of this specific research are noted and the reasons why only the adolescent novels of Mano Kontoleon were selected for further analysis.The subunits of the third chapter, consist of theoretical elements which concern the methodology of the research used for the analysis of the novels and the conduction of conclusions. Particularly, the features of the applied method of analysis, in our case the Analysis of Content, and the process followed for the analysis of the examined novels are summarized in this section.The second part of this study, consists of the findings from the analysis of the novels. All these facts are classified in the three existing categories. In all the chapters of each category there is not only the analysis but also excerpts of novels which confirm the outcome of this analysis. In the end of the second part, the final conclusions of this specific study – research are presented.Therefore, the outcome of this research suggests that Manos Kontoleon through all of his adolescent novels has closely worked on the element of “place” and “time” as two separate fields of research and not only that but also has worked on the element of the “setting” as a compound concept which contains the elements mentioned above. Considering the theoretical elements of the first part of the study and the data of the novels, we can conclude that the author has the talent/ability to integrate the views of the theoretical of Literature into his fictional stories. Referring to the setting, place and the time, we can see that many theoretical elements are placed quite intricately at the right point and the ideal moment. Because of this, an experienced reader can discover the author’s goals and his more profound meanings in his fictional stories.

masterThesis

Γυναικείος - ανδρικός χρονότοπος (EL)
Μάνος Κοντολέων (EL)
Εφηβικό μυθιστόρημα (EL)
Setting (EL)
Adolescent novel (EL)
Manos Kontoleon (EL)
Time (EL)
Χώρος (EL)
Female - male chronotype (EL)
Σκηνικό (EL)
Place (EL)
Χρόνος (EL)


2014


2015-11-19T10:44:46Z

Ρόδος




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.