This dissertation aimed to investigate the influence of the illustrated textbooks of elementary school in pupils’ performance. In addition, will be investigated whether there is difference in the influence of the textbooks according to pupils’ gender. The topic of this dissertation was approached through the study of the perceptions, experiences and observations of twelve teachers working in primary schools in the areas of Gerakas, Pallini, Spata and Koropi (east Attica, Greece). Teachers’ perceptions were explored through qualitative research approach. The research tool was the semistructured interview, then the interviews were transcripted and were analyzed through thematic analysis. The twelve interviews were conducted during the period of March - April 2013. The research results showed that the illustrated textbooks of elementary school have a catalytic effect on pupils’ performance. In addition, if the illustration is consistent with pupils’ age, cognitive development and relevant to the teaching topic, it may have a positive impact on children’s school performance. In more detail, the cognitive functions which are affected by the textbook’s illustration are mainly memory, observation, perception and concentration. Additionally, are effected positively class participation, collaboration with other students, imagination and creativity. Differentiation in school performance, due to pupils’ gender, was not observed.
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή είχε σαν σκοπό τη διερεύνηση της επίδρασης που ασκεί το εικονογραφημένο σχολικό βιβλίο του δημοτικού στις επιδόσεις των μαθητών, μελετώντας παράλληλα εάν παρατηρείται διαφοροποίηση στην επίδραση που ασκεί η εικόνα του σχολικού εγχειριδίου στους μαθητές και τις μαθήτριες αναλόγως του φύλου τους. Η διερεύνηση του θέματος επιτεύχθηκε μέσα από τη μελέτη των αντιλήψεων, των παρατηρήσεων και των εμπειριών δώδεκα δασκάλων (ΠΕ70) που υπηρετούν σε δημοτικά σχολεία των περιοχών του Γέρακα, της Παλλήνης, των Σπατών και του Κορωπίου (ανατολική Αττική). Οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών διερευνήθηκαν μέσω ποιοτικής ερευνητικής προσέγγισης. Το εργαλείο της έρευνας ήταν η ημιδομημένη συνέντευξη και ακολούθως πραγματοποιήθηκε απομαγνητοφώνηση και θεματική ανάλυση. Οι δώδεκα συνεντεύξεις διεξήχθησαν την περίοδο Μαρτίου - Απριλίου 2013. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως το εικονογραφημένο σχολικό βιβλίο του δημοτικού δύναται να έχει καταλυτική επίδραση στις επιδόσεις των μαθητών και μαθητριών. Εάν η εικονογράφηση είναι συμβατή με την ηλικία των παιδιών και απόλυτα συναφής με το θέμα της διδακτικής ενότητας δύναται να επιδράσει θετικά στις σχολικές επιδόσεις των παιδιών, ενώ σε αντίθετη περίπτωση δύναται να έχει αρνητικό αντίκτυπο. Οι τομείς στους οποίους επιδρά η εν λόγω εικονογράφηση είναι κυρίως η μνήμη, η παρατηρητικότητα, η αντίληψη, η συγκέντρωση, η συμμετοχή στην τάξη, η συνεργασία με άλλους μαθητές και μαθήτριες, η φαντασία και η δημιουργικότητα. Διαφοροποίηση των επιδόσεων, που να οφείλεται στο φύλο, δεν παρατηρήθηκε.