Αντιλήψεις επιπολιτισμού μαθητών γυμνασίου

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2014 (EL)

Αντιλήψεις επιπολιτισμού μαθητών γυμνασίου (EL)

Κούβελου, Μαρίζα - Άγγελος

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Μοντέλα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Εκπαιδευτικών Μονάδων. (EL)

Οι μαθητές με μεταναστευτικό υπόβαθρο αντιμετωπίζουν μία σειρά προβλημάτων. Σύμφωνα με τους Swin, Coehen και Hyers (1998), οι αντιδράσεις των ανθρώπων σε τέτοιες καταστάσεις μπορεί να ποικίλλουν από την παθητικότητα και την ψυχολογική απόσυρση έως την πλήρη ρήξη με την κοινωνία. Για τους λόγους αυτούς θεωρήθηκε χρήσιμη η διεξαγωγή έρευνας με κύριο σκοπό τη διερεύνηση των αντιλήψεων και των στάσεων επιπολιτισμού Ελλήνων μαθητών και μαθητών με μεταναστευτικό υπόβαθρο σχετικά με τους όρους διαμόρφωσης, τη μορφή και το περιεχόμενο της σύγχρονης πολυπολιτισμικής πραγματικότητας στην Ελλάδα και τη συσχέτιση αυτών των αντιλήψεων και στάσεων με γενικότερους κοινωνικο-ιδεολογικούς προσανατολισμούς καθώς και με την τρέχουσα ψυχοκοινωνική τους κατάσταση. Ο επιπολιτισμός εξετάζεται σύμφωνα με τη θεωρία του Berry (1997) βάσει της οποίας προκύπτουν τέσσερις τύποι ψυχολογικής προσαρμογής: εναρμόνιση (integration), διαχωρισμός (separation ή segregation), αφομοίωση (assimilation) και περιθωριοποίηση (marginalization).Ο σκοπός της παρούσας ερευνητικής εργασίας αναλύθηκε μέσω τριών ερευνητικών στόχων που αφορούσαν στη διερεύνηση: Α) των αντιλήψεων και στάσεων των μαθητών σχετικά με τη μορφή κοινωνικής και πολιτισμικής συνύπαρξης μεταξύ των διαφορετικών εθνοπολιτισμικών ομάδων που συνθέτουν το πολυπολιτισμικό προφίλ της ελληνικής κοινωνίας, Β) των αντιλήψεων των μαθητών αναφορικά με τα περιεχόμενα των εννοιών «κοινωνική ισότητα» και «κοινωνική δικαιοσύνη» και Γ) της ψυχοκοινωνικής κατάστασης και των πηγών κοινωνικής στήριξης των μαθητών και στη συσχέτιση με τις αντιλήψεις τους για τη σημασία της βίας σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του σχολικού έτος 2012-13. Σε αυτήν συμμετείχαν 400 μαθητές που φοιτούσαν σε σχολεία της Αττικής. Η στατιστική ανάλυση των δεδομένων έγινε κυρίως με το πακέτο IBM-SPSS v.20. Μεταξύ πολλών άλλων η στατιστική ανάλυση έδειξε αναφορικά με τις αντιλήψεις επιπολιτισμού ότι το μεγαλύτερο μέρος των μαθητών τοποθετείται θετικά απέναντι σε έναν τρόπο συνύπαρξης στη πολυπολιτισμική κοινωνία, ο οποίος χαρακτηρίζεται από τα στοιχεία της Εναρμόνισης και της Ισότητας περισσότερο και λιγότερο από αυτό της Αφομοίωσης. Ταυτόχρονα προέκυψε επίδραση του παράγοντα Μεταναστευτικό Υπόβαθρο σε όλες τις κλίμακες επιπολιτισμού κατά Berry εκτός από αυτήν της Αφομοίωσης.
Students from a migrant background face a variety of problems. According to Swin, Coehen and Hyers (1998), how people react in such circumstances varies, from passiveness and psychological withdrawal to complete social alienation. Due to the abovementioned reasons, it was deemed necessary to conduct research into the beliefs and attitudes of acculturation of Greek students and those from a migrant background in relation to the terms of configuration, the form and contents of modern multicultural Greek reality as well as the correlation between these beliefs and attitudes, socio-ideological orientations and their current psychosocial condition. This examination was subject to Berry’s theory of acculturation (1997) defines psychological adaptation in four directions: integration, separation, assimilation and marginalization. The principal objective of this research paper was analyzed through three investigative aims in terms of examination: A) of the perspectives and attitudes of the students in relation to the nature of social and cultural accord among diverse ethno-cultural groups which form Greek multicultural society, B) of the interpretations of the students’ understanding of the meanings ‘social equality’ and ‘social justice’ and C) of the psychosocial condition and sources of social support and encouragement towards the students and their connotation as to the significance of violence on a personal and social level. Research was conducted on 400 students from schools in Attiki during the academic year 2012-13. Analysis of statistical data was done with the use and application of IBM-SPSS v.20 software. One finding of the statistical data analysis reveals that, in correlation to perspectives of acculturation, the majority of students are in favour of a harmonious coexistent multicultural society, one which is identified with the elements of Integration and Equality to a greater degree than that of Assimilation. A parallel finding is the impact of the migrant background factor on all scales of acculturation (per Berry) excluding that of Assimilation

masterThesis

Assimilation (EL)
Integration (EL)
Εναρμόνιση (EL)
Acculturation (EL)
Marginalization (EL)
Berry (EL)
Migrant background (EL)
Περιθωριοποίηση (EL)
Επιπολιτισμός (EL)
Μεταναστευτικό υπόβαθρο (EL)
Αφομοίωση (EL)


2014


2015-11-19T10:48:57Z

Ρόδος




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.