Οι προσεγγίσεις της απώλειας ακοής από την εκπαιδευτική κοινότητα

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Αιγαίου   

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Οι προσεγγίσεις της απώλειας ακοής από την εκπαιδευτική κοινότητα

Τηλεμάχου, Δέσποινα - Γεώργιος

Τηλεμάχου, Δέσποινα - Γεώργιος - 2251096910 - Μυχού-Μυτιλήνης, 81106 - despoinatilemaxou@hotmail.com - 6937265518
Πανόπουλος, Παναγιώτης - ppanopou@sa.aegean.gr - Πανεπιστήμιο Αιγαίου - Κοινωνικών Επιστημών - Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας
Πανόπουλος, Παναγιώτης


2015
2015-11-19T10:50:27Z


Απώτερος σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να σκιαγραφήσουμε όσο το δυνατό ακριβέστερα τις προσεγγίσεις που επικράτησαν στην εκπαιδευτική κοινότητα όσον αφορά το ζήτημα της κώφωσης. Πιο συγκεκριμένα, επιχειρούμε να αναδείξουμε ποιοι ήταν οι συμβολισμοί, οι νοηματοδοτήσεις και οι τρόποι με τους οποίους προσεγγίστηκε το ζήτημα της απώλειας ακοής στις σχολικές κοινότητες. Για την επίτευξη του στόχου μας επιλέξαμε να εμβαθύνουμε στη μελέτη των διάφορων πτυχών και εκφάνσεων που έλαβαν τόσο οι τυπικές μορφές εκπαίδευσης των κωφών ατόμων, όσο και οι άτυπες. Ως εκ τούτου, έπειτα από τη διασαφήνιση των ορισμών των μορφών εκπαίδευσης, γίνεται αντιληπτό ότι στην προσπάθεια μας να αναδείξουμε τις αντιλήψεις, στάσεις και αναπαραστάσεις που υιοθετήθηκαν από την ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα (γονείς, κωφούς ή ακούοντες συμμαθητές κωφών ατόμων, δασκάλους, διευθυντές), όπως βέβαια αυτές απορρέουν μέσα από τη μελέτη των τυπικών και άτυπων μορφών εκπαίδευσης, χρειάστηκε να ασχοληθούμε με ζητήματα όπως το επίσημο θεσμικό πλαίσιο, οι νομοθετικές ρυθμίσεις που σχετίζονται με την εκπαίδευση κωφών, οι συνθήκες δημιουργίας κοινότητας κωφών σε τοπικό και διεθνή επίπεδο, το επιλεγέν σχολικό περιβάλλον, ο καθορισμός και η επιλογή των διδακτικών μεθόδων, η θέση που τύγχανε η Νοηματική Γλώσσα στη σχολική εκπαίδευση, το εκπαιδευτικό υπόβαθρο των δασκάλων, οι τρόποι κοινωνικοποίησης των μαθητών εντός των σχολικών μονάδων και σε κάποιες περιπτώσεις με τις προεκτάσεις που λάμβανε εκτός της σχολικής μονάδας, με τις σχέσεις δασκάλων- γονέων- μαθητών. Η παρούσα διπλωματική εργασία θα λέγαμε ότι επιχειρεί να προσεγγίσει το νοηματικό περιεχόμενο, τους συμβολισμούς και τις καταστάσεις με τις οποίες συνδέθηκε ιστορικά και πολιτισμικά η κώφωση στον τομέα της εκπαίδευσης και της σχολικής ζωής. Η ανάδειξη των προσεγγίσεων της κώφωσης στην εκπαιδευτική κοινότητα πραγματοποιείται α) μέσα από τη μελέτη των ιστορικών και πολιτισμικών σημασιών που έλαβε η αίσθηση της ακοής, β) μέσα από τη μελέτη της ιστορίας της εκπαίδευσης των κωφών ατόμων και κυρίως των επικρατέστερων διδακτικών, επικοινωνιακών συστημάτων και του σχολικού περιβάλλοντος, γ) μέσα από τη μελέτη της ιστορίας της Ειδικής Αγωγής, και δ) μέσα από την παράθεση δύο εθνογραφικών παραδειγμάτων.Μελετώντας την ιστορία και την πορεία της κώφωσης μέσα στην εκπαίδευση- ή διαφορετικά την ιστορία της εκπαίδευσης υπό το πρίσμα της κώφωσης, δόθηκε η δυνατότητα να παρακολουθήσουμε το βαθμό, και τους τρόπους, που υιοθετούνται ή αντικατοπτρίζονται στην εκπαίδευση οι ιεραρχήσεις που επικρατούν στην εκάστοτε κοινωνία και οι οποίες ενδεχομένως εξυπηρετούν κοινωνικές και πολιτικές σκοπιμότητες.


Deafness
Ταϊλάνδη
Απώλεια ακοής
Εκπαίδευση κωφών ατόμων
Ειδική αγωγή
Νικαράγουα
Κώφωση
Hearing loss

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας. Κοινωνική και Ιστορική Ανθρωπολογία.




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.