Οι προσεγγίσεις της απώλειας ακοής από την εκπαιδευτική κοινότητα

 
This item is provided by the institution :

Repository :
Institutional Repository Hellanicus
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2015 (EN)

Οι προσεγγίσεις της απώλειας ακοής από την εκπαιδευτική κοινότητα (EL)

Τηλεμάχου, Δέσποινα - Γεώργιος

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας. Κοινωνική και Ιστορική Ανθρωπολογία. (EL)

Απώτερος σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να σκιαγραφήσουμε όσο το δυνατό ακριβέστερα τις προσεγγίσεις που επικράτησαν στην εκπαιδευτική κοινότητα όσον αφορά το ζήτημα της κώφωσης. Πιο συγκεκριμένα, επιχειρούμε να αναδείξουμε ποιοι ήταν οι συμβολισμοί, οι νοηματοδοτήσεις και οι τρόποι με τους οποίους προσεγγίστηκε το ζήτημα της απώλειας ακοής στις σχολικές κοινότητες. Για την επίτευξη του στόχου μας επιλέξαμε να εμβαθύνουμε στη μελέτη των διάφορων πτυχών και εκφάνσεων που έλαβαν τόσο οι τυπικές μορφές εκπαίδευσης των κωφών ατόμων, όσο και οι άτυπες. Ως εκ τούτου, έπειτα από τη διασαφήνιση των ορισμών των μορφών εκπαίδευσης, γίνεται αντιληπτό ότι στην προσπάθεια μας να αναδείξουμε τις αντιλήψεις, στάσεις και αναπαραστάσεις που υιοθετήθηκαν από την ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα (γονείς, κωφούς ή ακούοντες συμμαθητές κωφών ατόμων, δασκάλους, διευθυντές), όπως βέβαια αυτές απορρέουν μέσα από τη μελέτη των τυπικών και άτυπων μορφών εκπαίδευσης, χρειάστηκε να ασχοληθούμε με ζητήματα όπως το επίσημο θεσμικό πλαίσιο, οι νομοθετικές ρυθμίσεις που σχετίζονται με την εκπαίδευση κωφών, οι συνθήκες δημιουργίας κοινότητας κωφών σε τοπικό και διεθνή επίπεδο, το επιλεγέν σχολικό περιβάλλον, ο καθορισμός και η επιλογή των διδακτικών μεθόδων, η θέση που τύγχανε η Νοηματική Γλώσσα στη σχολική εκπαίδευση, το εκπαιδευτικό υπόβαθρο των δασκάλων, οι τρόποι κοινωνικοποίησης των μαθητών εντός των σχολικών μονάδων και σε κάποιες περιπτώσεις με τις προεκτάσεις που λάμβανε εκτός της σχολικής μονάδας, με τις σχέσεις δασκάλων- γονέων- μαθητών. Η παρούσα διπλωματική εργασία θα λέγαμε ότι επιχειρεί να προσεγγίσει το νοηματικό περιεχόμενο, τους συμβολισμούς και τις καταστάσεις με τις οποίες συνδέθηκε ιστορικά και πολιτισμικά η κώφωση στον τομέα της εκπαίδευσης και της σχολικής ζωής. Η ανάδειξη των προσεγγίσεων της κώφωσης στην εκπαιδευτική κοινότητα πραγματοποιείται α) μέσα από τη μελέτη των ιστορικών και πολιτισμικών σημασιών που έλαβε η αίσθηση της ακοής, β) μέσα από τη μελέτη της ιστορίας της εκπαίδευσης των κωφών ατόμων και κυρίως των επικρατέστερων διδακτικών, επικοινωνιακών συστημάτων και του σχολικού περιβάλλοντος, γ) μέσα από τη μελέτη της ιστορίας της Ειδικής Αγωγής, και δ) μέσα από την παράθεση δύο εθνογραφικών παραδειγμάτων.Μελετώντας την ιστορία και την πορεία της κώφωσης μέσα στην εκπαίδευση- ή διαφορετικά την ιστορία της εκπαίδευσης υπό το πρίσμα της κώφωσης, δόθηκε η δυνατότητα να παρακολουθήσουμε το βαθμό, και τους τρόπους, που υιοθετούνται ή αντικατοπτρίζονται στην εκπαίδευση οι ιεραρχήσεις που επικρατούν στην εκάστοτε κοινωνία και οι οποίες ενδεχομένως εξυπηρετούν κοινωνικές και πολιτικές σκοπιμότητες.

masterThesis

Deafness (EL)
Ταϊλάνδη (EL)
Απώλεια ακοής (EL)
Εκπαίδευση κωφών ατόμων (EL)
Ειδική αγωγή (EL)
Νικαράγουα (EL)
Κώφωση (EL)
Hearing loss (EL)


2015


2015-11-19T10:50:27Z

Μυτιλήνη




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)