Διερεύνηση γνώσεων και αντιλήψεων για την κλιματική αλλαγή: διαθεματική προσέγγιση με τη μέθοδο project στους μαθητές της ΣΤ' τάξης των δημοτικών σχολείων της Καρπάθου

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο





Διερεύνηση γνώσεων και αντιλήψεων για την κλιματική αλλαγή: διαθεματική προσέγγιση με τη μέθοδο project στους μαθητές της ΣΤ' τάξης των δημοτικών σχολείων της Καρπάθου (EL)

Βδοκάκη, Αναστασία

aegean

Η συγκεκριμένη εργασία είναι χωρισμένη σε δυο μέρη: Α) Στο πρώτο μέρος, όπου γίνεται η θεωρητική προσέγγιση του θέματος με ταυτόχρονη προσπάθεια να διαχωριστούν και να αποσαφηνιστούν έννοιες και όροι πάνω σε σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα. Η μελέτη και η επιστημονική τεκμηρίωση του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής, φαινόμενο που απασχολεί τις τελευταίες δεκαετίες τον πλανήτη με σημαντικές επιπτώσεις, θεωρήθηκε απαραίτητη και προσεγγίζεται σε αυτό το μέρος. Στο πρώτο μέρος επίσης προσεγγίζεται θεωρητικά η μέθοδος project, η οποία ήταν η μεθοδολογική προσέγγιση που ακολουθήθηκε για την έρευνα που πραγματοποιήθηκε. Β) Στο δεύτερο μέρος, όπου γίνεται λεπτομερής παρουσίαση του project με θέμα την κλιματική αλλαγή καθώς και της μεθοδολογίας της έρευνας που πραγματοποιήθηκε ώστε να διερευνηθούν οι γνώσεις και οι αντιλήψεις των μαθητών της Στ΄ τάξης για το προαναφερθέν φαινόμενο. Πιο συγκεκριμένα, η δομή της εργασίας ακολουθεί την εξής πορεία: Το πρώτο μέρος διαιρείται σε 3 κεφάλαια και το δεύτερο σε 3 κεφάλαια. Το πρώτο κεφάλαιο του πρώτου μέρους έχει τον τίτλο «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση» και αναπτύσσονται θέματα που έχουν σχέση με την εξέλιξη της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, την πορεία της από τη Φύση στο Περιβάλλον και μετέπειτα στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, δίδονται οι πιο γνωστοί ορισμοί για το Περιβάλλον και την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, μελετάται η πορεία από την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση προς την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, γίνεται αναφορά στην πορεία της Περιβαλλοντική Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, στις τρεις μορφές της και αναφέρονται ονομαστικά οι μέθοδοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Το δεύτερο κεφάλαιο του πρώτου μέρους μελετά το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής. Πιο συγκεκριμένα στην εισαγωγή του κεφαλαίου αυτού γίνεται μια μικρή αναδρομή στις αλλαγές του κλίματος ανά τους αιώνες και πώς αυτές έγιναν αντιληπτές από τους ανθρώπους, γίνεται διαχωρισμός των εννοιών «καιρός» και «κλίμα», μελετούνται οι παράγοντες που διαμορφώνουν το κλίμα, αναφέρονται οι κλιματικές κατατάξεις σαν μέθοδοι για την κατάταξη κάθε τόπου σε μια ορισμένη κατηγορία με βάση τα κλιματικά του χαρακτηριστικά. Η αύξηση της θερμοκρασίας και η υπερθέρμανση του πλανήτη ως η κυριότερη επίπτωση της αύξησης των τιμών του διοξειδίου του άνθρακα (CO2 ) μελετώνται στη συνέχεια ως οι σημαντικότερες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, δίνονται οι ορισμοί του φαινομένου, επισημαίνεται η κύρια αιτία του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής, που είναι το διοξείδιο του άνθρακα (CO2 ) το οποίο παράγεται από τις καύσεις, μελετάται το φαινόμενο του θερμοκηπίου και η λειτουργία του στη διατήρηση της θερμοκρασίας της γης σε σταθερά επίπεδα καθώς και η λειτουργία η οποία οφείλεται σε ανθρωπογενείς δραστηριότητες με σημαντικότερη την αύξηση των καύσεων σε παγκόσμιο επίπεδο, η οποία με τη σειρά της επιφέρει την αύξηση των τιμών των αερίων του θερμοκηπίου με συνέπεια την αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας του πλανήτη και την κλιματική αλλαγή. Γίνεται στη συνέχεια μικρή αναφορά στα ακραία καιρικά φαινόμενα και όλο το υπόλοιπο κεφάλαιο εστιάζεται στην κλιματική αλλαγή στην Ελλάδα, στο κλίμα της και τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής σε διάφορους τομείς όπως στη βιοποικιλότητα και τα οικοσυστήματα, στη γεωργία και τα γεωργικά εδάφη, στους υδάτινους πόρους, στην αλιεία, στη βιομηχανία, στη υγεία, στον τουρισμό. Το δεύτερο κεφάλαιο του πρώτου μέρους κλείνει με τις στρατηγικές για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής στην Ελλάδα. Στο τελευταίο κεφάλαιο του πρώτου μέρους γίνεται αναφορά στη μέθοδο project , η οποία αποτέλεσε το μεθοδολογικό εργαλείο για τη διεξαγωγή της έρευνας που πραγματοποιήθηκε. Συγκεκριμένα μελετήθηκαν τα βασικά γνωρίσματα, οι στόχοι, η δομή, οι φάσεις, οι προϋποθέσεις και τα χαρακτηριστικά της μεθόδου (συζήτηση, εργασία πεδίου, διερεύνηση, αναπαράσταση και έκθεση-παρουσίαση), τα οποία αποτελούν τα σημαντκά δυναμικά χαρακτηριστικά ενός ευέλικτου και επιτυχημένου project. Τέλος γίνεται αναφορά στη διαθεματικότητα, η οποία καταλαμβάνει ένα μεγάλο μέρος στη μέθοδο project και στο συμβουλευτικό, καθοδηγητικό ρόλο του δασκάλου. Στο πρώτο κεφάλαιο του δεύτερου μέρους παρουσιάζονται οι σκοποί και οι στόχοι της έρευνας, η μέθοδος συλλογής των δεδομένων και η ερευνητική διαδικασία που ακολουθήθηκε. Στο δεύτερο κεφάλαιο του δεύτερου μέρους αυτής της μελέτης παρουσιάζεται αναλυτικά το project το οποίο πραγματοποιήθηκε στους μαθητές της Στ΄ τάξης, ο σχεδιασμός, οι σκοποί και οι στόχοι, ο αναλυτικός σχεδιασμός δραστηριοτήτων και δράσεων, η ανάλυση του θέματος σε επιμέρους διαστάσεις, όπως και οι θεματικές ενότητες στις οποίες αναλύθηκε το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής. Παρουσιάζονται επίσης οι στόχοι και οι δραστηριότητες που αφορούν τη σύνδεση-διαθεματική προσέγγιση του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής με τα διδακτικά αντικείμενα του αναλυτικού προγράμματος. Τέλος, περιγράφεται η στατιστική επεξεργασία και περιγραφική ανάλυση των δεδομένων αυτής της μελέτης. Το τελευταίο κεφάλαιο αυτής της εργασίας αναφέρεται στα συμπεράσματα από τη διεξαγωγή της έρευνας και διατυπώνονται προτάσεις.

masterThesis

Climate change (EL)
Karpathos (EL)
Περιβάλλον (EL)
Κάρπαθος (EL)
Environment (EL)
Κλιματική αλλαγή (EL)


2017-06-14


2017-10-11T12:01:52Z

Ρόδος




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.