Κρητική διατροφή και περιβάλλον: σχεδιασμός και υλοποίηση περιβαλλοντικού προγράμματος στο νηπιαγωγείο

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2016 (EL)

Κρητική διατροφή και περιβάλλον: σχεδιασμός και υλοποίηση περιβαλλοντικού προγράμματος στο νηπιαγωγείο (EL)

Φιολιτάκη, Μαρία

aegean

Καθώς διανύουμε τον 21ο αιώνα και σε μια περίοδο κρίσης κοινωνικής και οικονομικής θα περίμενε κανείς, ο άνθρωπος να έχει στραφεί σε περισσότερο φιλοπεριβαλλοντικές και τοπικές δράσεις. Ωστόσο, ο άνθρωπος με πρωταρχικό κίνητρο το κέρδος έχει καταστήσει τα υγιεινά τρόφιμα και προϊόντα ως είδος προς εξαφάνιση. Οι επιπτώσεις από τα περιβαλλοντικά προβλήματα όπως για παράδειγμα αυτό της διάβρωσης, της ρύπανσης, του υπερπληθυσμού κ.ά απειλούν την υγεία όλων μας. Οι σύγχρονοι άνθρωποι ζουν σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από άγχος, γρήγορους ρυθμούς ζωής και έλλειψη ελεύθερου χρόνου. Ως εκ τούτου η ποιότητα της διατροφής τους υποβαθμίζεται και στρέφονται προς ένα δυτικοποιημένο τρόπο διατροφής με φαγητά όπως πίτσα, χάμπουργκερ και πατάτες τηγανητές. Μια μορφή αντεπίθεσης προς αυτή την τάση θεωρώ πως είναι η στροφή στα τοπικά διατροφικά μοντέλα με προϊόντα που παράγονται στον κάθε τόπο και με συνταγές που έχουν περάσει από γενιά σε γενιά με μεγάλη ευλάβεια. Η κρητική διατροφή είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα πάνω στο οποίο έχουν διεξαχθεί πολλές μελέτες. Τα αποτελέσματα των μελετών δείχνουν τις ευεργετικές ιδιότητες της κρητικής διατροφής στην υγεία και αναδεικνύουν τα τοπικά προϊόντα του νησιού. Η παρούσα έρευνα διεξήχθη το σχολικό έτος 2015-2016 και είχε ως ερευνητικό δείγμα 20 νήπια ηλικίας 4-5 ετών. Ως μέσο συλλογής δεδομένων σχεδιάστηκε ένα σενάριο με μεταβατικό αντικείμενο τον Ποντικούλη. Σε πρώτη φάση τα παιδιά απάντησαν στα ερωτήματα του σεναρίου με ιχνογράφημα και ακολούθησε προσωπική συνέντευξη όπου επεξήγησαν τι είχαν ζωγραφίσει. Έπειτα, ακολούθησε η διεξαγωγή ενός δημιουργικού project 15 ημερών, το οποίο ταξίδευε τον Ποντικούλη στην Κρήτη και στην κρητική κουζίνα. Η σύγκριση των απαντήσεων των παιδιών επέφερε ενδιαφέροντα αποτελέσματα. Τα παιδιά φαίνεται να έχουν βαθιά υιοθετημένες απόψεις και προτιμήσεις για τη διατροφή που δεν είναι αρκετό ένα μόνο project 15 ημερών να τις αλλάξει. Αν και μετά το project έδειξαν να είναι περισσότερο ενημερωμένα για τα κρητικά τοπικά προϊόντα και για τις κρητικές συνταγές, ωστόσο έδειξαν σαφή προτίμηση σε δυτικοποιημένα φαγητά και απέρριψαν επίμονα φρούτα, λαχανικά και ψάρια. Επομένως, ο ρόλος του σχολείου ενισχύεται και προτείνεται να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση σε περιβαλλοντικά θέματα και σε γενικά σε θέματα Υγείας και Διατροφής, ώστε τα παιδιά να γίνουν αυριανοί ενεργοί πολίτες.

masterThesis

Διατροφή και περιβάλλον (EL)
Locality (EL)
Κρητική Διατροφή (EL)
Διατροφή και υγεία (EL)
Creativity (EL)


2016


2017-10-17T10:58:00Z

Ρόδος




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.