Οι Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) αποτελούν μια σημαντική συνιστώσα της εξέλιξης των Μεταφορικών Συστημάτων, σε κάθε τομέα των Μεταφορών, θαλασσίων, εναερίων, χερσαίων και συνδυασμένων μεταφορών. Αυτή η διπλωματική εργασία παρουσιάζει τις βασικές Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών που αναμορφώνουν την μεταφορική «αλυσίδα αξίας» στις θαλάσσιες μεταφορές, δίνοντας έμφαση στις τεχνολογίες που ονομάζονται e-freight (ηλεκτρονικές εμπορευματικές μεταφορές) και RFID (Radio Frequency Identification ή «Ταυτοποίηση μέσω Ραδιοσυχνοτήτων). Η διπλωματική αυτή διαπιστώνει τις σοβαρές δυσκολίες στην υιοθέτηση των Τεχνολογιών της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στις θαλάσσιες μεταφορές, πράγμα που δυσκολεύει την ενοποίηση αλυσίδων μεταφορών και εφοδιαστικών αλυσίδας σε μεγαλύτερη κλίμακα. Σε αυτό το πλαίσιο, συζητά μια τεχνολογική προσέγγιση de facto ενοποίησης της μεταφορικής αλυσίδας που στηρίζεται στο Ενιαίο Μεταφορικό Έγγραφο (Single Transportation Document). Οι Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) αποτελούν μια σημαντική συνιστώσα της εξέλιξης των Μεταφορικών Συστημάτων, σε κάθε τομέα των Μεταφορών, θαλασσίων, εναερίων, χερσαίων και συνδυασμένων μεταφορών. Αυτή η διπλωματική εργασία παρουσιάζει τις βασικές Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών που αναμορφώνουν την μεταφορική «αλυσίδα αξίας» στις θαλάσσιες μεταφορές, δίνοντας έμφαση στις τεχνολογίες που ονομάζονται e-freight (ηλεκτρονικές εμπορευματικές μεταφορές) και RFID (Radio Frequency Identification ή «Ταυτοποίηση μέσω Ραδιοσυχνοτήτων). Η διπλωματική αυτή διαπιστώνει τις σοβαρές δυσκολίες στην υιοθέτηση των Τεχνολογιών της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στις θαλάσσιες μεταφορές, πράγμα που δυσκολεύει την ενοποίηση αλυσίδων μεταφορών και εφοδιαστικών αλυσίδας σε μεγαλύτερη κλίμακα. Σε αυτό το πλαίσιο, συζητά μια τεχνολογική προσέγγιση de facto ενοποίησης της μεταφορικής αλυσίδας που στηρίζεται στο Ενιαίο Μεταφορικό Έγγραφο (Single Transportation Document).
Information and Communication Technologies (ICT) have a significant contribution in the development of Transport Systems, in all transportation areas maritime, road, air and multimodal transportations. The thesis presents the core Information and Communication Technologies which transform the maritime transportation «value chain», while focusing on e-freight and RFID technologies. It highlights the adoption delays and difficulties in the use of ICTs in the maritime transportations, and the impact they have in the further integration of the global value chains and logistics infrastructures. In this context, the thesis explores the integration benefits that can potentially arise from the widespread adoption of a Single Transportation Document (STD) as a de facto interoperability and integration mode.