Η διπλωματική εργασία ασχολείται με τη χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Ειδικότερα ασχολείται με την εκπαιδευτική αξιοποίηση του βίντεο στη μαθησιακή διαδικασία. Αφορμή αποτελεί το ψηφιακό αποθετήριο των εκπαιδευτικών βίντεο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του ελληνικού ψηφιακού σχολείου (φωτόδεντρου), τα οποία βρίσκονται στον ιστότοπο http://photodentro.edu.gr/video/. Ο σκοπός της έρευνας είναι να διαπιστώσει κατά πόσον αυτά τα εκπαιδευτικά βίντεο υιοθετούν τις παιδαγωγικές αρχές της θεωρίας του γνωστικού φορτίου (Cognitive Load Theory) (Sweller, 1994),και της γνωστικής θεωρίας μάθησης με πολυμέσα (Cognitive Theory of Multimedia Learning), (Mayer, 2001). Συγκεκριμένα, εξετάζεται σε ποιο βαθμό ενσωματώνονται οι παιδαγωγικές αρχές της κατάτμησης (segmenting), της σηματοδότησης (signalling), της διαλογής (weeding), της ταιριαστής τροπικότητας (matching modality) και το παιδαγωγικό κριτήριο της χρονικής διάρκειας. Εξετάστηκαν 49 εκπαιδευτικά βίντεο για τα γνωστικά αντικείμενα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών. Για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών βίντεο δημιουργήθηκε τετράβαθμη ρουμπρίκα αξιολόγησης. Η εξέταση των εκπαιδευτικών βίντεο των συγκεκριμένων γνωστικών αντικειμένων έδειξε ότι σε γενικές γραμμές υιοθετούνται οι παραπάνω παιδαγωγικές αρχές, με εξαίρεση το παιδαγωγικό κριτήριο της διαλογής (weeding), το οποίο βρέθηκε ότι είναι το αδύνατο σημείο στα περισσότερα εκπαιδευτικά βίντεο που εξετάστηκαν. Επειδή είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών βίντεο της ελληνικής ραδιοτηλεόρασης, η εργασία αυτή μπορεί να αποτελέσει αφορμή να πραγματοποιηθούν παρόμοιες προσπάθειες αξιολόγησης είτε των ίδιων εκπαιδευτικών βίντεο είτε των βίντεο που αφορούν τα υπόλοιπα γνωστικά αντικείμενα που είναι αναρτημένα στον ιστότοπο του ελληνικού ψηφιακού σχολείου, με σκοπό να εντοπιστούν τυχόν ομοιότητες ή αποκλίσεις με τα συμπεράσματα αυτής της εργασίας που μπορεί να αποτελέσουν αφετηρία γόνιμου διαλόγου και επαναδιαπραγμάτευσης σχετικά με τις παιδαγωγικές αρχές που πρέπει να υιοθετήσουν τα εκπαιδευτικό βίντεο της ελληνικής ραδιοτηλεόρασης.
The thesis deals with the use of new technologies in education. Specifically deals with the educational use of video in the learning process. The reason is the digital repository of primary school education of the Greek digital video school, located in http://photodentro.edu.gr/video/ site. The purpose of this research is to determine whether these video tutorials adopt the pedagogical principles of the cognitive load theory (Sweller, 1994), and the cognitive theory of multimedia learning (Mayer, 2001). It is examined to what extent incorporates the teaching principles of segmentation, signaling, weeding, matching modality and the pedagogical criterion of duration. Forty nine video tutorials for the subjects of Modern Greek Language and Mathematics were examined. For the evaluation of the educational videos, was created an evaluation rubric with four scales. The examination of educational videos of these subjects showed that in general these pedagogical principles are adopted, except for the pedagogic criterion of weeding, which was found to be the weak point in most educational videos which were examined. Because it is the first attempt to assess the educational video of Greek broadcasting, this work can be an opportunity to make similar efforts evaluating the same educational videos or videos on other subjects that are posted on the website of the Greek digital school in order to identify any similarities or differences with the conclusions of this work. This can be a starting point for fruitful dialogue and renegotiation on the pedagogical principles that should be adopted by the instructional videos of the Greek broadcasting.