Τhe “Kouros” statue type in Greece of the Early Archaic Period.

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο





Ο αγαλματικός τύπος του κούρου στον ελληνικό χώρο κατά την Πρώιμη Αρχαϊκή Περίοδο. (EL)
Τhe “Kouros” statue type in Greece of the Early Archaic Period. (EL)

Δεσκάτα, Αλεξάνδρα

aegean

Αντικείμενο της παρούσας μελέτης αποτελεί η εμφάνιση του αγαλματικού τύπου του κούρου στον ελλαδικό χώρο (τελευταίο τέταρτο 7ου αι. π.Χ.), με έμφαση στις προϋποθέσεις -ιστορικές και καλλιτεχνικές- που την ευνόησαν και η εξέταση των κυριοτέρων πρώιμων έργων του τύπου, δηλαδή μέχρι το τέλος της πρώιμης αρχαϊκής περιόδου (περ. 580 π.Χ.). Γίνεται αναφορά στην εκ νέου και δυναμική επαφή των Ελλήνων με τους σπουδαίους πολιτισμούς της Ανατολής και της Αιγύπτου και στις κοινωνικοοικονομικές και κυρίως ιδεολογικές εξελίξεις στον ελλαδικό χώρο (8ος – 6ος αι. π.Χ.), που σε συνδυασμό οι δύο αυτοί παράγοντες επηρέασαν την ελληνική τέχνη, και συγκεκριμένα τη γλυπτική. Οι επιρροές από αυτούς τους σπουδαίους πρώιμους αρχαίους πολιτισμούς προσέφεραν έμπνευση, κίνητρο για πειραματισμό και τεχνογνωσία στους Έλληνες καλλιτέχνες, που στην κατεκτημένη γνώση της απόδοσης των γλυπτών μορφών των Γεωμετρικών χρόνων προστίθεται, «μπολιάζεται» το ανατολικό στοιχείο. Η εμφάνιση της μνημειακής γλυπτικής και κυρίως της όρθιας ανδρικής μορφής αποτέλεσαν σταθμό στην ιστορία της ελληνικής γλυπτικής. Πεδίο έρευνας αποτελούν οι προδρομικές ανδρικές μορφές της μικρογλυπτικής στον τύπο του κούρου, καθώς και τα πρώιμα (γυναικεία) μεγάλου μεγέθους γλυπτά σε μάρμαρο, το οποίο αποτελεί και το κύριο υλικό κατασκευής του αγαλματικού κούρου. Αναλυτικότερα εξετάζονται ο τύπος -εμφάνιση και δομή- η ερμηνεία του και η χρήση των κούρων, καθώς κι ο προβληματισμός σχετικά με την αιγυπτιακή καταγωγή και τη συμβολή του αιγυπτιακού αγαλματικού τύπου στη διαμόρφωση του τύπου της όρθιας ανδρικής μορφής από τους Έλληνες καλλιτέχνες. Παρουσιάζεται, επίσης, η διάδοση του τύπου στον ελλαδικό χώρο κυρίως, καθώς ο τύπος άρχισε να εμφανίζεται όπου άνθιζε ο ελληνικός πολιτισμός, ενώ ξεχωριστή αναφορά γίνεται στο υλικό, τον λίθο -μάρμαρο κυρίως- στις τεχνικές εξόρυξης και επεξεργασίας του, καθώς και στις μεθόδους κατασκευής των αγαλμάτων, στο εύρος που αυτό μας είναι γνωστό. Τέλος, η εξέταση των πρώιμων κούρων από διάφορες περιοχές της Ελλάδας βεβαιώνει ότι η εμφάνιση του τύπου αποτελεί πανελλαδικό επίτευγμα, ενώ παράλληλα παρουσιάζει τις διαφορετικές προτιμήσεις των δημιουργών τους ανά περιοχή-σχολή στην ανατομική απόδοση των μορφών, αποκαλύπτοντας παράλληλα την ελευθερία έκφρασης που απολάμβαναν στην ελληνική κοινωνία της Αρχαϊκής εποχής.

masterThesis

Archaic (EL)
Sculpture (EL)
Αρχαϊκή (EL)
Κούρος (EL)
Kouros (EL)
Γλυπτική (EL)


2016-09


2018-02-09T13:09:22Z

Ρόδος




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.