Η παρούσα εργασία είναι αφιερωμένη στη Συμβουλευτική και τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό (ΣυΕΠ), μια υπηρεσία-θεσμό που στοχεύει στην υποστήριξη των ατόμων σε ζητήματα που αφορούν την επαγγελματική ανάπτυξη και αποβλέπει στην καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού μιας κοινωνίας. Σκοπός της έρευνας είναι η διερεύνηση της αποτελεσματικότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών ΣυΕΠ με άμεσο και έμμεσο τρόπο. Για να περιοριστεί το ευρύ και πολυπαραγοντικό αυτό θέμα, το οποίο θα ήταν αδύνατο να εξαντληθεί στο πλαίσιο μιας διπλωματικής έρευνας, η ΣυΕΠ αντιμετωπίστηκε ως υπηρεσία και η έμφαση δόθηκε στις εκροές της. Συγκεκριμένα, κατασκευάστηκε ερωτηματολόγιο,βάσει στοιχείωνπου αντλήθηκαν από διάφορα επιστημονικά εργαλεία τα οποία καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα ερωτήσεων,που εστιάζει στην αποτίμηση του βαθμού κατάκτησης των Δεξιοτήτων Διαχείρισης Σταδιοδρομίας (ΔΔΣ), όπως είναι η Αυτοαντίληψη, η Αυτοαξιολόγηση και η Αποφασιστικότητααπό τους συμβουλευθέντες. Άλλα ζητήματα που εξετάστηκαν με στόχο την πληρέστερη αποτίμηση των αποτελεσμάτων της ΣυΕΠ είναι ηανίχνευση των παραγόντων που επηρέασαν τους ερωτηθέντες στην επαγγελματική τους επιλογή, η επίδραση που άσκησε η υπηρεσία ΣυΕΠ στην επαγγελματική τους πορεία,η αποτίμηση των αποτελεσμάτων των υπηρεσιών από τουςίδιουςτους αποδέκτες της και η κατάρτιση των συμβούλων. Από τα ερευνητικά πορίσματα διαφαίνεται η απαξίωση και υπονόμευση του θεσμού, καθώς και η απογοήτευση των συμβουλευθέντων. Ωστόσο αναδεικνύεται η θετική επίδραση που μπορεί να ασκήσει στην κοινωνία και τα περιθώρια αναβάθμισής της που προβάλλει ως επιτακτική ανάγκη στη σύγχρονη εποχή.
This work is dedicated to Counseling and Vocational Guidance (CVG), a service-institution that aims to support people in issues related to professional development and aims to make the best possible use of the human capital of a society. The purpose of the research is to investigate the effectiveness of the CVG services provided, directly and indirectly. In order to limit this broad and multifactorial issue, which could not be exhausted in the context of a research, the CVG was treated as a service and the emphasis was placed on its outputs.Specifically, a questionnaire was constructed on the basis of data obtained from various scientific tools covering a wide range of questions, focusing on
8
assessing the degree of conquest of Career Management Skills (CMS), such as Self-Esteem, Self-Assessment and decision making. Other issues that have been examined to better evaluate the outcomes of the CVG are to identify the factors that influenced respondents to their professional choices,the impact of the CMS on their career, the assessment of service outcomes by its own recipients and counselors’ qualification. The research findings reveal the depreciation and undermining of the institution and the disappointment of the respondents. However, the positive effect on society and the scope for its upgrading, which it is a necessityin modern times.