O ρόλος των ΜΜΕ - ΜΚΔ στη στρατηγική του «ISIS»: από τη δύναμη των όπλων στη βία της εικόνας

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο



O ρόλος των ΜΜΕ - ΜΚΔ στη στρατηγική του «ISIS»: από τη δύναμη των όπλων στη βία της εικόνας (EL)

Πελέκης, Αλέξιος

aegean

Η ευρύτατη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, σε συνδυασμό με τεχνολογικές εξελίξεις, όπως για παράδειγμα τα smartphones, έχουν αλλάξει δραματικά το σύγχρονο τοπίο, στον τομέα των μέσων ενημέρωσης, με αποτέλεσμα οι ισορροπίες να αλλάζουν και οι εξελίξεις να είναι απρόβλεπτες. Σε γενικές γραμμές, το επικοινωνιακό τοπίο έχει υποστεί σημαντικές αλλαγές, επειδή ουσιαστικά έχει χαθεί το επικοινωνιακό μονοπώλιο που κατείχαν τα συστημικά ΜΜΕ. Σ΄ αυτή την κατεύθυνση συντελεί και η ορμητική είσοδος στο επικοινωνιακό πεδίο, των Μέσων κοινωνικής δικτύωσης (ΜΚΔ), τα οποία αποτελούν πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής της πλειονότητας των ανθρώπων, μέσω της χρήσης των νέων τεχνολογιών και των «έξυπνων κινητών» (smartphones), παραμερίζοντας τα συμβατικά ΜΜΕ. Το αποτέλεσμα είναι ότι, παρ΄ όλες τις προσπάθειες των ΜΜΕ, αλλά και των κυβερνήσεων να ανακτήσουν τον έλεγχο, αυτό κατέστη αδύνατο, καθώς οι πηγές πληροφόρησης και επικοινωνίας έχουν πολλαπλασιαστεί. Εάν η προηγούμενη εποχή των μέσων ενημέρωσης, χαρακτηρίζεται από ένα επικοινωνιακό μοντέλο «πομπό-προς-πολλούς δέκτες» κι ένα κεντρικά ελεγχόμενο σύστημα επικοινωνίας, η τωρινή εποχή χαρακτηρίζεται από πολυδιασπασμένα και περιφερειακά ελεγχόμενα μοντέλα του τύπου, «πολλοί πομποί-προς-πολλούς δέκτες», αποφεύγοντας με αυτό τον τρόπο τον κεντρικό έλεγχο. Πάνω σ΄αυτή την καινοφανή και αδήριτη πραγματικότητα, στηρίζεται η επικοινωνιακή στρατηγική των «ιεροπολεμιστών», γνωστών ως «τζιχαντιστών» ή μαχητών του «ISIS» (ή αλλιώς «DAESH»). H καινούργια αυτή απειλή για την Δύση και τους θεμέλιους πυλώνες του δυτικού τρόπου ζωής και σκέψης, χειρίζεται με ιδιαίτερη ομολογουμένως επιτυχία, ως όπλο την ωμή βία. Εκμεταλλευόμενο τις τεράστιες δυνατότητες της τεχνολογίας και των ΜΜΕ, μέσω της μετάδοσης αποτρόπαιων εικόνων εκτέλεσης ομήρων αιχμαλώτων, το «ISIS» καταφέρνει να διασπείρει στην καρδιά της Δύσης, το σύνολο της μεσαιωνικής ιδεοληψίας του. Στην παρούσα διπλωματική εργασία, θα εξετασθεί το ιδεολογικό υπόβαθρο που οδήγησε στη δημιουργία του «ISIS», καθόσον αποτελεί την αφετηρία της επικοινωνιακής του στρατηγικής, δηλαδή την χρήση των ΜΜΕ για να προβάλει την ισχύ και την αποφασιστικότητα του, ώστε να προσελκύσει οπαδούς και να τρομοκρατήσει τους αντιπάλους του. Θα επιχειρηθεί εν συντομία να περιγραφεί η ιδεολογική διάδοση και κατ΄επέκταση η απήχηση που έχει η ιδεολογία του «ISIS», μέσω των ΜΜΕ και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (ΜΚΔ), στις περιθωριοποιημένες κοινωνικές ομάδες του μουσουλμανικού κόσμου καθώς και αντιστοίχων ομάδων που ζουν στον δυτικό κόσμο. Ταυτόχρονα θα αναλυθεί η επιτυχία διείσδυσης και μετάδοσης των μηνυμάτων του «ISIS», στο κοινό της Δύσης. Επιπρόσθετα, θα εξετασθεί κατά πόσο η προβολή ωμής βίας, μέσω των ΜΜΕ- ΜΚΔ, ωφελεί ή βλάπτει τη στρατολόγηση στις τάξεις του «ISIS» και τη στρατηγική του στοχοθεσία.

masterThesis

Προπαγάνδα (EL)
Τρομοκρατία (EL)
Terrorism (EL)
Social media (EL)
ΜΜΕ (EL)
Propaganda (EL)


2019-01-23


2019-05-08T12:10:08Z

Ρόδος



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.