Ο κλάδος τροφίμων και ποτών στην Ελλάδα καλύπτει πρωτεύουσες και ζωτικές ανάγκες του καταναλωτή, ενώ παράλληλα στηρίζει άμεσα τους παραδοσιακούς ελληνικούς παραγωγικούς τομείς της γεωργίας, της κτηνοτροφίας, του τουρισμού και του εμπορίου. Για την χώρα μας, ο κλάδος είναι ιδιαίτερα σημαντικός αφού πραγματοποιεί σημαντικό ποσοστό του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων της μεταποίησης.
Επιπλέον στη σύγχρονη εποχή, υπάρχει διαρκής αύξηση της ζήτησης για τα προϊόντα του κλάδου στις αναπτυσσόμενες οικονομίες, η οποία οφείλεται στην αύξηση του εισοδήματος στις χώρες αυτές και στον τρόπο ζωής τους με βάση τα δυτικά πρότυπα. Στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης οι αγορές λειτουργούν σε ένα ανοικτό παγκόσμιο δίκτυο προϊόντων, δικτύων διανομής και επενδύσεων, ενώ ο ισχυρότερος ανταγωνισμός προέρχεται από αναπτυσσόμενες χώρες που αυξάνουν ραγδαία την προστιθέμενη αξία των προϊόντων τους.
Με βάση τα παραπάνω, στόχος της παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει τις στρατηγικές αντιμετώπισης του ανταγωνισμού σε επιχειρήσεις μεταποίησης γεωργικών προϊόντων σε νησιωτικές περιοχές. Όπως δείχνουν τα αποτελέσματα, για να επιβιώσουν οι επιχειρήσεις του κλάδου πρέπει να εστιάζουν στη διαφοροποίηση, στην ποιότητα, στην τιμολογιακή πολιτική, στην εφοδιαστική αλυσίδα και στη διαχείριση των πελατειακών σχέσεων.
The food and beverage industry in Greece satisfies the primary and vital needs of the consumer, while at the same time it directly supports the traditional Greek productive sectors of agriculture, tourism and commerce. For our country, the industry is particularly important as it makes a significant percentage of the turnover of the manufacturing enterprises.
In addition, in modern eras, there is a steady increase in demand for the products of this industry in developing economies, which is due to the increase of income in these countries and their way of life based on Western standards. In the context of globalization, markets operate on an open global network of products, distribution and investment networks, and stronger competition comes from developing countries that are rapidly increasing the added value of their products.
Based on the above, the aim of this paper is to investigate strategies to tackle competition in agricultural processing companies in island regions. As the results show, in order to survive, businesses in the industry must focus on diversification, quality, pricing, supply chain and customer relationship management.