Επικοινωνία και διδακτική των θετικών επιστημών στο δημοτικό σχολείο: μια μελέτη περίπτωσης για τη διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών και των μαθητών

This item is provided by the institution :
University of the Aegena   

Repository :
Institutional Repository Hellanicus   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Επικοινωνία και διδακτική των θετικών επιστημών στο δημοτικό σχολείο: μια μελέτη περίπτωσης για τη διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών και των μαθητών
Communication and didactics of sciences in primary school: a case study for teachers’ and pupils’ views investigation

Οικονόμου, Αστραδενή

Σταμάτης, Παναγιώτης
Κοντάκος, Αναστάσιος
Παπαβασιλείου, Βασίλειος

masterThesis

2019-06-11T06:32:47Z
2018-04-16

Η σχολική τάξη αποτελεί μια ομάδα της οποίας τα μέλη επικοινωνούν και αλληλεπιδρούν καθημερινά. Έτσι δημιουργούνται και αναπτύσσονται οι διαπροσωπικές σχέσεις, η ποιότητα των οποίων εξαρτάται από την ποιότητα της επικοινωνίας. Οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις δημιουργούν θετικό ψυχολογικό κλίμα, προάγουν τη συνεργασία των μελών και συντελούν στην κατάκτηση της μάθησης. Σε πρακτικό επίπεδο η εφαρμογή συνεργατικών διδακτικών μεθόδων, η εξασφάλιση των προϋποθέσεων επικοινωνίας και η εφαρμογή των αρχών της αποτελεσματικής συζήτησης αποτελούν τον θεμέλιο λίθο, τόσο της επικοινωνίας όσο και των διαπροσωπικών σχέσεων και της μάθησης. Αντικείμενο της παρούσας ερευνητικής εργασίας αποτελεί η αποσαφήνιση των εννοιών «μάθηση», «διδακτική των Θετικών Επιστημών» και «επικοινωνία», η διερεύνηση των απόψεων δασκάλων και μαθητών των δύο τελευταίων τάξεων του δημοτικού σχολείου για τις συνθήκες επικοινωνίας στη σχολική τάξη κατά την επεξεργασία γνωστικών στόχων στη διάρκεια δραστηριοτήτων στο διδακτικό αντικείμενο των μαθηματικών, στο πεδίο της επίλυσης προβλήματος και η διερεύνηση της πρακτικής εφαρμογής τους. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της εφαρμοσμένης ατομικής μικτής έρευνας με τη μέθοδο της μελέτης περίπτωσης, την τεχνική της τριγωνοποίησης με βασικά εργαλεία τη συνέντευξη, την παρατήρηση και το ερωτηματολόγιο οι εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται ότι η επικοινωνία των συμμετεχόντων στη μάθηση, οι διαπροσωπικές τους σχέσεις και η μάθηση των μαθηματικών, ως έννοιες αλληλένδετες, προάγονται από την εφαρμογή των διδακτικών μεθόδων που αφορούν στην Ισοδύναμη έμφαση στη συναισθηματική και γνωστική ανάπτυξη, στη Διδασκαλία σε ομάδες και στις Ομαδοσυνεργατικές πρακτικές. Οι μαθητές, αντίθετα, διαχωρίζουν την επικοινωνία, τις διαπροσωπικές σχέσεις και τη μάθηση των μαθηματικών και θεωρούν ότι η μάθηση των μαθηματικών δεν προάγεται από τις παραπάνω διδακτικές μεθόδους. Η επικοινωνία στην αντίληψη δασκάλων και μαθητών συντελείται μέσω συγκεκριμένων προϋποθέσεων και βασικών αρχών συζήτησης. Στην εφαρμογή των συγκεκριμένων διδακτικών μεθόδων, κατά την αντίληψη των εκπαιδευτικών, παρεμβάλλονται αποτρεπτικές υποκειμενικές και αντικειμενικές δυσκολίες. Από την παρατήρηση της μαθησιακής διαδικασίας διαπιστώθηκε ότι παραμένουν ανεφάρμοστες.

Interaction analysis in education--Case studies (URL: http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh2009127370)
Group work in education (URL: http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85057503)
Students--Attitudes (URL: http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85129298)

Διαπροσωπικές σχέσεις
Απόψεις δασκάλων και μαθητών
Μάθηση των μαθηματικών
Επικοινωνία
Αλληλεπίδραση
Συνεργατική μάθηση
Interaction analysis
Learning mathematics
Interpersonal relationships
Cooperative learning
Communication

Διδακτική Θετικών Επιστημών και Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση: Διεπιστημονική Προσέγγιση
aegean
Πανεπιστήμιο Αιγαίου - Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών - Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)