Επικοινωνία και διδακτική των θετικών επιστημών στο δημοτικό σχολείο: μια μελέτη περίπτωσης για τη διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών και των μαθητών

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο





Communication and didactics of sciences in primary school: a case study for teachers’ and pupils’ views investigation (EL)
Επικοινωνία και διδακτική των θετικών επιστημών στο δημοτικό σχολείο: μια μελέτη περίπτωσης για τη διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών και των μαθητών (EL)

Οικονόμου, Αστραδενή

aegean

Η σχολική τάξη αποτελεί μια ομάδα της οποίας τα μέλη επικοινωνούν και αλληλεπιδρούν καθημερινά. Έτσι δημιουργούνται και αναπτύσσονται οι διαπροσωπικές σχέσεις, η ποιότητα των οποίων εξαρτάται από την ποιότητα της επικοινωνίας. Οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις δημιουργούν θετικό ψυχολογικό κλίμα, προάγουν τη συνεργασία των μελών και συντελούν στην κατάκτηση της μάθησης. Σε πρακτικό επίπεδο η εφαρμογή συνεργατικών διδακτικών μεθόδων, η εξασφάλιση των προϋποθέσεων επικοινωνίας και η εφαρμογή των αρχών της αποτελεσματικής συζήτησης αποτελούν τον θεμέλιο λίθο, τόσο της επικοινωνίας όσο και των διαπροσωπικών σχέσεων και της μάθησης. Αντικείμενο της παρούσας ερευνητικής εργασίας αποτελεί η αποσαφήνιση των εννοιών «μάθηση», «διδακτική των Θετικών Επιστημών» και «επικοινωνία», η διερεύνηση των απόψεων δασκάλων και μαθητών των δύο τελευταίων τάξεων του δημοτικού σχολείου για τις συνθήκες επικοινωνίας στη σχολική τάξη κατά την επεξεργασία γνωστικών στόχων στη διάρκεια δραστηριοτήτων στο διδακτικό αντικείμενο των μαθηματικών, στο πεδίο της επίλυσης προβλήματος και η διερεύνηση της πρακτικής εφαρμογής τους. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της εφαρμοσμένης ατομικής μικτής έρευνας με τη μέθοδο της μελέτης περίπτωσης, την τεχνική της τριγωνοποίησης με βασικά εργαλεία τη συνέντευξη, την παρατήρηση και το ερωτηματολόγιο οι εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται ότι η επικοινωνία των συμμετεχόντων στη μάθηση, οι διαπροσωπικές τους σχέσεις και η μάθηση των μαθηματικών, ως έννοιες αλληλένδετες, προάγονται από την εφαρμογή των διδακτικών μεθόδων που αφορούν στην Ισοδύναμη έμφαση στη συναισθηματική και γνωστική ανάπτυξη, στη Διδασκαλία σε ομάδες και στις Ομαδοσυνεργατικές πρακτικές. Οι μαθητές, αντίθετα, διαχωρίζουν την επικοινωνία, τις διαπροσωπικές σχέσεις και τη μάθηση των μαθηματικών και θεωρούν ότι η μάθηση των μαθηματικών δεν προάγεται από τις παραπάνω διδακτικές μεθόδους. Η επικοινωνία στην αντίληψη δασκάλων και μαθητών συντελείται μέσω συγκεκριμένων προϋποθέσεων και βασικών αρχών συζήτησης. Στην εφαρμογή των συγκεκριμένων διδακτικών μεθόδων, κατά την αντίληψη των εκπαιδευτικών, παρεμβάλλονται αποτρεπτικές υποκειμενικές και αντικειμενικές δυσκολίες. Από την παρατήρηση της μαθησιακής διαδικασίας διαπιστώθηκε ότι παραμένουν ανεφάρμοστες.

masterThesis

Interaction analysis (EL)
Διαπροσωπικές σχέσεις (EL)
Απόψεις δασκάλων και μαθητών (EL)
Learning mathematics (EL)
Interpersonal relationships (EL)
Cooperative learning (EL)
Μάθηση των μαθηματικών (EL)
Επικοινωνία (EL)
Αλληλεπίδραση (EL)
Συνεργατική μάθηση (EL)
Communication (EL)


2018-04-16


2019-06-11T06:32:47Z

Ρόδος




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.