Εκπαιδευτική πολιτική και συνεκπαίδευση στην Ελλάδα: η περίπτωση των μαθητών με προβλήματα όρασης

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Εκπαιδευτική πολιτική και συνεκπαίδευση στην Ελλάδα: η περίπτωση των μαθητών με προβλήματα όρασης

Κακαργιά, Δέσποινα

Γιαβρίμης, Παναγιώτης
Ψημίτης, Μιχάλης
Μαρκαντωνάτου, Μαρία

masterThesis

2018-09-20
2019-08-26T11:54:43Z

Η ισότιμη ένταξη και η συνεκπαίδευση των μαθητών με αναπηρίες μαζί με συνομηλίκους τους τυπικών αναπτυσσόμενων χαρακτηριστικών στις σχολικές μονάδες γενικής αγωγής αποτελεί μείζον ζήτημα και γι’ αυτό το λόγο έχει αρχίσει να υποστηρίζεται και να προάγεται από την πλειοψηφία των παραδοσιακών εκπαιδευτικών συστημάτων. Σκοπός, λοιπόν, της παρούσας εργασίας είναι να διερευνηθούν οι απόψεις και οι στάσεις των δασκάλων γενικής και ειδικής αγωγής σχετικά με τη συνεκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία, και ειδικά αυτών που αντιμετωπίζουν προβλήματα όρασης, στο πλαίσιο του τυπικού σχολείου, καθώς επίσης και οι ενταξιακές εκπαιδευτικές πολιτικές που εφαρμόζονται στη χώρα μας για τη συμπερίληψη των συγκεκριμένων παιδιών στα δημοτικά σχολεία τυπικής αγωγής. Οι συμμετέχοντες της έρευνάς μας ήταν 9 δάσκαλοι γενικής αγωγής και 6 δάσκαλοι ειδικής αγωγής. Ως εργαλείο έρευνας χρησιμοποιήθηκε η ημιδομημένη συνέντευξη. Μέσα από το λόγο των εκπαιδευτικών διαφάνηκε ότι: α) υποστηρίζουν τη διαδικασία της συνεκπαίδευσης, β) εμμένουν στις υλικοτεχνικές ελλείψεις, στην ανεπάρκεια των εκπαιδευτικών, καθώς και στην ελλιπή επιμόρφωσή τους, γ) αναφέρονται στην αναγκαιότητα ύπαρξης δασκάλου παράλληλης στήριξης, δ) θεωρούν ότι η ένταξη των μαθητών με προβλήματα όρασης προκαλεί λιγότερες αντιδράσεις στους γονείς, ε) τονίζουν την αναγκαιότητα ύπαρξης επικοινωνίας μεταξύ σχολείου και οικογένειας των μαθητών με προβλήματα όρασης και τέλος, στ) διακρίνουν σημαντικές αδυναμίες στην ασκούμενη ενταξιακή εκπαιδευτική πολιτική.
Equal inclusion and inclusive education of pupils with disabilities together with peers of typical developmental characteristics in general education schools is a major issue and for this reason has begun to be vigorously supported and promoted by the majority of traditional education systems. The purpose of this research is to investigate the views and attitudes of general and special education teachers on the inclusion of pupils with disabilities, especially those with visual impairments, within the formal school as well as the accession education policies implemented in our country for the inclusion of these children in elementary schools of formal education. The participants of our survey were 9 general education teachers and 6 special education teachers. The semi-structured interview was used as a research tool. From the results of the current research indicated that they: a) support inclusive education, b) insist on facilities deficiencies, inadequacy of teaching materials and shortage in teachers’ education c) refer to the necessity of existence of parallel support teacher, d) consider that the inclusion of students with visual impairments causes fewer parents’ reactions, e) emphasize the need for communication between school and family of students with visual impairments and finally f) identify important weaknesses in the educational policy practiced.

Education and state
Education
Students with visual disabilities
Inclusive education

συνεκπαίδευση
μαθητές με προβλήματα όρασης
εκπαιδευτική πολιτική
educational policy
students with visual impairments
inclusive education

Πανεπιστήμιο Αιγαίου - Σχολή Κοινωνικών Επιστημών - Τμήμα Κοινωνιολογίας
Έρευνα για την Τοπική Κοινωνική Ανάπτυξη και Συνοχή
aegean

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)