Το παιδικό ιχνογράφημα: ιστορικό της δοκιμασίας και μελέτη περίπτωσης

This item is provided by the institution :
University of the Aegena   

Repository :
Institutional Repository Hellanicus   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Το παιδικό ιχνογράφημα: ιστορικό της δοκιμασίας και μελέτη περίπτωσης

Γκαμπή, Γαρουφαλιά

Ξανθάκου, Ποτίτσα
Καΐλα, Μαρία
Παπαβασιλείου, Βασίλειος

bachelorThesis

2019-09-20T11:35:02Z
2019-05-14

Το υλικό που χρησιμοποίησα ήταν χαρτί και μολύβι.
Σκοπός αυτής της εργασίας ήταν να μελετηθούν ιχνογραφήματα παιδιών πυρηνικής και μονογονεϊκής οικογένειας με στόχο την κατανόηση του ψυχισμού τους και των σχέσεων τους με τα μέλη της οικογενείας τους. Συγκεκριμένα, η έρευνα μας βασίστηκε στο τεστ του L.Corman ‘σχεδίασε μια φανταστική οικογένεια’. Η μεθοδολογία που ακολουθήσαμε ήταν η βιβλιογραφική ανασκόπηση και η ποιοτική έρευνα. Η βιβλιογραφική ανασκόπηση, επιλέχθηκε για να μπορέσουμε σε πρωταρχικό στάδιο να καταγράψουμε στοιχεία ιστορικά και θεωρητικά του σχεδίου και κατ’ επέκταση του παιδικού. Επιπλέον, εστιάζοντας σε συναισθήματα και οικογενειακές σχέσεις, το είδος ποιοτικής έρευνας χαρακτηρίζεται ως το καταλληλότερο, καθώς τα δεδομένα της δεν είναι ποσοτικά, αλλά ούτε και μετρήσιμα. Επειδή ο αριθμός των παιδιών που επιλέχτηκε για το ερευνητικό μέρος της εργασίας μας είναι μικρός, πρόκειται κυρίως για μια ανιχνευτική προσέγγιση, ένα είδος προ έρευνας, της οποίας τα συμπεράσματα δεν μπορούν να τεθούν προς γενίκευση. Η εργασία αυτή δομικά, διαιρείται σε τέσσερα κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο, γίνεται αναφορά του θεωρητικού και ιστορικού πλαισίου του παιδικού σχεδίου. Συγκεκριμένα, προβάλλονται αναδρομικά τα στάδια ενός παιδιού, από την γέννηση και τις πρώτες του ανάγκες, έως τι στιγμή που περπατά, λέει λέξεις, αποτυπώνει το πρώτο του ίχνος και φτάνει στον σχεδιασμό μιας ανθρώπινης φιγούρας. Επιπλέον, αναπτύσσεται ένας προβληματισμός ανάμεσα στο ιχνογράφημα και το σχέδιο και εν κατακλείδι, δίνονται τα τέσσερα στάδια ανάπτυξης του παιδικού ιχνογραφήματος κατά τον Luquet. Στο δεύτερο κεφάλαιο, ερευνάται το παιδικό ιχνογράφημα ως ψυχοδιαγνωστικό εργαλείο για το άτομο μέσω του μηχανισμού της προβολής. Αναλυτικά, θέτεται η ορολογία των προβολικών τεστ και δίνεται έμφαση στα θεματοποιημένα. Τα τεστ αυτά είναι τα εξής: Το σχέδιο της τάξης, το HTP τεστ, το σχέδιο μιας φανταστικής οικογένειας, το σχέδιο του δέντρου, το σχέδιο της οικογένειας, το σχέδιο του σπιτιού, το σχέδιο του ανθρώπου και το σχέδιο της οικογένειας σε δράση. Το τρίτο κεφάλαιο, απευθύνεται στο τεστ του L.Corman, ‘το σχέδιο μιας φανταστικής οικογένειας’. Αρχικά, προσεγγίζεται θεωρητικά. Συγκεκριμένα, δίνεται το θέμα του τεστ, η ηλικία κατά την οποία μπορεί αυτό να διεξαχθεί, τα υλικά για την ολοκλήρωση του, τον ρόλο της/του ερευνήτριας/τη και τα ερωτήματα που πρέπει να τεθούν κατά την συνέντευξη. Στη συνέχεια, προβάλλονται οι μορφές οικογένειας και το κεφάλαιο τελειώνει με την παράθεση της έρευνα μας. Τέλος, στο τέταρτο κεφάλαιο, δίνονται τα συμπεράσματα και οι παρατηρήσεις της ερευνήτριας σχετικά με όλη την διαδικασία του τεστ. ABSTRACT This thesis objective was the study of nuclear and single parents families’ children’s sketches, aiming the understanding of their psyche and their psyche and their relationship with their family members. Specifically, our research based on L Corman’s test “design an imaginary family”. The methodology we followed was a literature review and a qualitative research. The literature review, was chosen so, in a primary stage, we can record data that are historical and theoretical of design and by extension, children’s theoretical data. Also, focusing on emotion and family relations, this genre of a qualitative research, is characterized as the most appropriate, as the data is not quantitative, either measurable. This thesis’ structure is divided by four chapters. In the first chapter , there are reports of the theoretical and historical background of infantile design. In particular, there are adduced retrospectively the stages of a child, from birth and their first needs, to the time the walk, say words, imprint their first vestige and come to the design of a human figure. In addition, a speculation is developing between a sketch and a design and, in conclusion, there are given four developing stages of infantile design, according to Luquet. In the second chapter, the infantile design is being investigated as a psychodiagnostic tool for someone via projection mechanism. In detail, the terminology of the projective tests is brought forward and emphasis is given in the templates. These tests are the following: classroom design, the HTP test, the design of an imaginary family, the tree design, family design, home design, human design and the “family in action” design. The third chapter, L. Corman’s test “design of an imaginary family” is getting addressed. Primarily, it’s approached theoretically. In particular, what is given is the tests theme, the age in which it can be carried out, the tools of its completion, the researcher’s role and the questions the have to be set during the interview. Continuing, forms of families is being projected and the chapter ends with our research’s disclosure. In the end, the fourth chapter, is compiling the conclusions and the observations of the researcher about the whole test’a procedures.

Art--Psychology
Children's drawings--Psychological aspects
Creative ability in children
Children's drawings

Παιδικό ιχνογράφημα
Προβολικά τεστ
Μορφές οικογένειας
Projective tests
L.Corman
Family forms
Infantile design

aegean
Πανεπιστήμιο Αιγαίου - Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών - Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)