Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να μελετήσει τη σχέση μεταξύ σχολικού κλίματος και επαγγελματικής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Παράλληλα, να διερευνήσει την επίδραση που ασκούν τα δημογραφικά - επαγγελματικά χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων (φύλο, ηλικία, σχέση εργασίας, έτη υπηρεσίας, ειδικότητα, μορφωτικό επίπεδο) στη σχέση αυτή. Το δείγμα αποτέλεσαν 161 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, που υπηρετούσαν σε δημοτικά σχολεία της περιφερειακής ενότητας Αχαΐας. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με τη βοήθεια ενός ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου. Ειδικότερα, για να μετρήσουμε την επαγγελματική ικανοποίηση χρησιμοποιήσαμε το Job Satisfaction Index, ενώ για το σχολικό κλίμα το Revised School Level Environment Questionnaire. Στα ευρήματά μας διαφαίνεται ότι υπάρχει θετική και στατιστικά σημαντική συσχέτιση μεταξύ όλων των μεταβλητών του σχολικού κλίματος με την επαγγελματική ικανοποίηση, με ισχυρότερες αυτές που αφορούν τη συνεργασία μαθητών - εκπαιδευτικών, καθώς και των εκπαιδευτικών μεταξύ τους. Επίσης, ο βαθμός επαγγελματικής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών είναι υψηλός, ενώ το κλίμα των σχολείων που υπηρετούν χαρακτηρίζεται ως ανοιχτό - θετικό. Το φύλο και το μορφωτικό επίπεδο δε διαφοροποιούν καμία από τις μελετώμενες μεταβλητές. Αντίθετα, η ειδικότητα αποτελεί σημαντικό παράγοντα διαφοροποίησης της επαγγελματικής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών, ενώ η ηλικία, η σχέση εργασίας, τα έτη προϋπηρεσίας και η ειδικότητα επιδρούν σχεδόν σε όλες τις μεταβλητές του σχολικού κλίματος.
(EL)
The purpose of this research was to study the relationship between the school climate and the job satisfaction of primary school educators. At the same time, investigate the effect of the demographic – professional characteristics of the educators (gender, age, working relationship, years of teaching experience, speciality, and level of education) on this relationship. The sample consisted of 161 primary school teachers, who served in Achaia regional unity primary schools. The data collection was done with the help of an electronic questionnaire. Specifically, we used the Job Satisfaction Index to measure job satisfaction, while the Revised School Level Environment Questionnaire for the school climate. Our findings show that there is a positive and statistically significant correlation between all variables of the school climate with job satisfaction, with stronger relationships between student-teacher cooperation and teacher-teacher cooperation. Also, the degree of the educators’ job satisfaction is high, while the climate of the schools they serve is characterized as open – positive. The gender and the education level of the educators do not differentiate any of the variables studied. On the contrary, the speciality is an important factor in differentiating teachers’ job satisfaction, while the age, the working relationship, the years of experience and the speciality affect almost all the variables of the school climate.
(EN)