Αποδομώντας και αναδομώντας τις πεποιθήσεις των υποψηφίων εκπαιδευτικών: Ένα πρόγραμμα παρέμβασης στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησης

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Αποδομώντας και αναδομώντας τις πεποιθήσεις των υποψηφίων εκπαιδευτικών: Ένα πρόγραμμα παρέμβασης στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησης (EL)
Deconstructing and reconstructing student teachers’ beliefs: A intervention programme in the context of teaching practice (EN)

Σιδηροπούλου, Χρηστίνα
Αυγητίδου, Σοφία

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ (EL)
conceptual change (EN)

2020-08-19


Έρευνες έχουν δείξει ότι οι πεποιθήσεις των υποψηφίων εκπαιδευτικών επηρεάζουν τον τρόπο κατανόησης των επιστημονικών θεωριών και τις εκπαιδευτικές πρακτικές τους κατά τη διάρκεια της αρχικής τους εκπαίδευσης. Στην παρούσα ποιοτική έρευνα εξετάζεται η νοηματοδότηση της έννοιας της επιτυχημένης δραστηριότητας στο νηπιαγωγείο, καθώς και του ρόλου της νηπιαγωγού και του ρόλου των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία, από 31 υποψηφίους εκπαιδευτικούς πριν και μετά από μία παρέμβαση που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της πρακτικής τους άσκησης. Η συλλογή δεδομένων έγινε μέσω ανοιχτών ερωτηματολογίων στην αρχή και στο τέλος της παρέμβασης. Υιοθετήθηκε το θεωρητικό πλαίσιο της εννοιολογικής αλλαγής για να διερευνηθεί τόσο το περιεχόμενο όσο και η δομή των πεποιθήσεων των υποψηφίων εκπαιδευτικών πριν και μετά την παρέμβαση. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι πεποιθήσεις των υποψήφιων εκπαιδευτικών μετατοπίστηκαν διαφοροποιημένα μετά την παρέμβαση ως προς την αναθεώρηση του συνόλου ή μέρους των αρχικών τους πεποιθήσεων και ως προς τη συνέπεια της μετατόπισης της εκπαιδευτικής τους θεωρίας. Σχεδόν οι μισοί φοιτητές/τριες σημείωσαν μετατοπίσεις είτε εμπλουτίζοντας τις αρχικές εκπαιδευτικές τους πεποιθήσεις με σύγχρονες εκπαιδευτικές αρχές είτε τροποποιώντας μέρος των αρχικών τους πεποιθήσεων, με αποτέλεσμα να κυριαρχούν μικτά νοητικά μοντέλα χωρίς εσωτερική συνέπεια. Μικρότερος αριθμός φοιτητών/τριών μετατόπισε σημαντικά και με συνέπεια τις πεποιθήσεις του από ένα μικτό τεχνοκρατικό-δασκαλοκεντρικό ή από ένα μικτό τεχνοκρατικό-παιδοκεντρικό μοντέλο σε ένα ερευνητικό-αναστοχαστικό μοντέλο. Tέλος, ο ίδιος περίπου μικρός αριθμός φοιτητών/τριών δεν εμφάνισε καμία ουσιαστική μετατόπιση των αρχικών του πεποιθήσεων. Τα αποτελέσματα αυτά συζητιούνται σε σχέση με τις διαδικασίες εκπαίδευσης των μελλοντικών εκπαιδευτικών. (EL)
Research has shown that pre-service teachers’ beliefs influence their understanding of scientific theories and their educational practice during their initial education. The current research studies the meaning given by 31 pre-service teachers to successful teaching activity as well as the role of kindergarten teacher and children in early childhood education before and after an intervention during their teaching practice. Data collection was made through open questionnaires at the beginning and end of the intervention. The theoretical framework of conceptual change was employed to study the content and structure of pre-service teachers’ beliefs before and after the intervention. Results showed that their beliefs altered in different ways after the intervention in relation to the reconceptualisation of the total or part of their prior beliefs and the consistency of their revised educational theories. Almost half of the pre-service teachers altered their prior beliefs, either through their enrichment with current pedagogical principles or through their modification, thus leading to the dominance of mixed mental models without internal consistency. Fewer student teachers modified significantly their prior beliefs moving from a mixed technocratic – teacher centered or a mixed technocratic –child centered model to a research-reflective model. Last, a similar small number of student teachers did not report any significant change of their prior beliefs. Results are discussed in relation to the processes employed in initial teacher education. (EN)


ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ (EL)
πρακτική άσκηση (EL)
πεποιθήσεις εννοιολογική αλλαγή (EL)
Αρχική εκπαίδευση εκπαιδευτικών (EL)
Initial teacher education (EN)
teaching practice (EN)
conceptual change (EN)
beliefs (EN)
teachers' education (EN)

Έρευνα στην Εκπαίδευση

Ελληνική γλώσσα

Ε.Π.Ε.Ε.Π. / Laboratory of Research in Pedagogy and Educational Practices (EL)


2241-7303
Έρευνα στην Εκπαίδευση; Τόμ. 9 Αρ. 1 (2020); 77-91 (EL)
Hellenic Journal of Research in Education; Vol. 9 No. 1 (2020); 77-91 (EN)

Copyright (c) 2020 Augitidou Sofia, Sidiropoulou Christina (EN)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.