Ο ρόλος του υποστηρικτικού πλαισίου στην ανάπτυξη του σχολικού εκφοβισμού: Μία οικοσυστημική προσέγγιση

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Ο ρόλος του υποστηρικτικού πλαισίου στην ανάπτυξη του σχολικού εκφοβισμού: Μία οικοσυστημική προσέγγιση (EL)
The role of the supportive environment in the development of school bullying: An ecosystemic approach (EN)

Ασημακοπούλου, Ειρήνη
Φρούντα, Μαρία
Κατσαντώνης, Ιωάννης Γ.

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Εμπειρική- ερευνητική εργασία; στατιστική; μοντέλα δομικών εξισώσεων (EL)
ecosystemic approach (EN)

2021-03-13


Σύμφωνα με τα προγράμματα διεθνούς αξιολόγησης των μαθητών, τις τελευταίες δεκαετίες παρατηρείται αύξηση των επιπέδων σχολικού εκφοβισμού (bullying) στα ελληνικά σχολεία. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να εξετάσει την επίδραση των υποστηρικτικών πλαισίων/ περιβαλλόντων στην ανάπτυξη του σχολικού εκφοβισμού στα ελληνικά σχολεία. Αξιοποιώντας τα δεδομένα Ν= 4.141 μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, διερευνήθηκε η επίδραση του υποστηρικτικού πλαισίου των συμμαθητών, των φίλων και της οικογένειας, καθώς και του κοινωνικο-οικονομικού υποβάθρου της οικογένειας στο σχολικό εκφοβισμό (κυβερνοεκφοβισμό και παραδοσιακό). Τα αποτελέσματα των μοντέλων δομικών εξισώσεων (SEM) έδειξαν πως μόνο τα υποστηρικτικά πλαίσια των συμμαθητών, των φίλων και της οικογένειας είχαν στατιστικά σημαντική επίδραση στον εκφοβισμό, μειώνοντας, έτσι, τα αντιλαμβανόμενα επίπεδα αυτού. Συμπερασματικά, προκρίνεται μια οικοσυστημική θεώρηση τόσο της ανάπτυξης, όσο και της αποδυνάμωσης του σχολικού εκφοβισμού. Εκπαιδευτικές και ψυχολογικές προεκτάσεις των ευρημάτων αυτών συζητούνται διεξοδικά. (EL)
According to the programmes for international student assessment, an increase of the levels of school bullying is observed in Greek schools the last decades. The purpose of the present study is to examine the effects of supportive frameworks/ environments on the development of school bullying in Greek schools. Employing the data of N=4.141 primary and secondary school students, the effects of the supportive frameworks of classmates, friends and family on school bullying (cyberbullying and traditional bullying) were examined, controlling, though, for the effect of socio-economic status of the family. The results of structural equation modelling (SEM) showed that only the supportive frameworks of classmates, friends, and the family had a statistically significant effect on bullying, decreasing, thus, the perceived levels of bullying. In conclusion, an ecosystemic theorization of both the development and the weakening of school bullying is recommended. Educational and psychological implications of these findings are discussed in detail. (EN)


Εκφοβισμός (EL)
συμμαθητές (EL)
σχολικός εκφοβισμός (EL)
φίλοι (EL)
υποστηρικτικό πλαίσιο (EL)
γονείς (EL)
school bullying (EN)
classmates (EN)
supportive framework/environment (EN)
friends (EN)
bullying (EN)
parents (EN)

Έρευνα στην Εκπαίδευση

Ελληνική γλώσσα

Ε.Π.Ε.Ε.Π. / Laboratory of Research in Pedagogy and Educational Practices (EL)


2241-7303
Έρευνα στην Εκπαίδευση; Τόμ. 10 Αρ. 1 (2021); 52-64 (EL)
Hellenic Journal of Research in Education; Vol. 10 No. 1 (2021); 52-64 (EN)

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Copyright (c) 2021 Ιωάννης Γ. Κατσαντώνης, Ειρήνη Ασημακοπούλου, Μαρία Φρούντα (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.