Αναστοχαστικότητα και Προσανατολισμοί Εργασίας:: Ευρήματα Μελέτης Παρέμβασης σε Συμβούλους Σταδιοδρομίας

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Αναστοχαστικότητα και Προσανατολισμοί Εργασίας:: Ευρήματα Μελέτης Παρέμβασης σε Συμβούλους Σταδιοδρομίας (EL)
Reflexivity and Work Orientations:: Findings from an Intervention Study with Career Counselors (EN)

Arguropoulou, Katerina
Μουράτογλου, Νικόλαος

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2022-06-14


Τα τελευταία χρόνια, οι έννοιες της αναστοχαστικότητας και της απόδοσης προσωπικού νοήματος και σκοπού υπεισέρχονται ολοένα και περισσότερο στις θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις της συμβουλευτικής και του επαγγελματικού προσανατολισμού, κυρίως μέσα από το αφηγηματικό παράδειγμα. Παράλληλα, αναγνωρίζοντας ότι η εργασία επιτελεί διάφορους σκοπούς στη ζωή ενός ατόμου επηρεάζοντας το νόημα ζωής του, οι προσανατολισμοί εργασίας δύνανται να διαμορφώσουν ένα λειτουργικό πλαίσιο διερεύνησης και συζήτησης των διαφορετικών πτυχών της εργασίας. Έτσι, η παρούσα έρευνα επιχειρεί να παρουσιάσει τα αποτελέσματα παρέμβασης, που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της κατάρτισης συμβούλων σταδιοδρομίας και που αφορούσε στις αφηγηματικές και αναστοχαστικές τεχνικές, με σκοπό τη διερεύνηση της σχέσης που μπορεί να φέρει η αναστοχαστικότητα στους προσανατολισμούς εργασίας των υποκειμένων. Οι σύμβουλοι σταδιοδρομίας που συμμετείχαν (Ν=77) συμπλήρωσαν την Κλίμακα Αναστοχαστικότητας Σχεδίων Ζωής και το Ερωτηματολόγιο Προσανατολισμού Εργασίας πριν και μετά την παρέμβαση. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν ότι η παρέμβαση βελτίωσε την αναστοχαστικότητα των υποκειμένων και ειδικότερα την αυθεντικότητα και τη σαφήνεια των μελλοντικών τους στόχων ζωής και σταδιοδρομίας. Επιπλέον, διαπιστώθηκε πως η αυθεντικότητα συσχετίζεται με τους προσανατολισμούς εργασίας της «κοινωνικής ενσωμάτωσης» και της «σταδιοδρομίας», ενώ η σαφήνεια με το «επάγγελμα». Συνεπώς, η βελτίωση της αναστοχαστικότητας δύναται να υποστηρίξει το άτομο στο να νοηματοδοτήσει την εργασία του (υπάρχουσα ή μελλοντική) κατά μία βιώσιμη διάσταση που υποδηλώνει ότι βασίζεται στο προσωπικό νόημα και σκοπό, αλλά και στις προσωπικές και αυθεντικές αξίες του ατόμου, απομονώνοντας τις τυχόν πιέσεις που διαμορφώνεται από τις προσδοκίες των Άλλων και την κοινωνική συναίνεση με τις αξίες και νόρμες της ευρύτερης κοινωνίας. (EL)
In recent years, the concepts of reflexivity, personal meaning and purpose are increasingly addressed in the theoretical and methodological approaches of career counseling and career guidance, mainly through the narrative paradigm. At the same time, acknowledging that work serves different purposes in an individual's life by influencing his/her meaning of life, work orientations may constitute a functional framework for exploring and discussing the different aspects of work. Thus, the present study attempts to present the results of an intervention, implemented in the context of training career counselors on narrative and reflective techniques, with the aim of inquiring the relationship between reflexivity and work orientations of the participants. The career counselors involved (N= 77) completed the Life Project Reflexivity Scale and the Work Orientation Questionnaire before and after the intervention. The results show that the intervention improved career counsellors’ reflexivity and in particular their authenticity and clarity of their future life and career goals. In addition, it was found that authenticity positively correlates with the work orientations of "social embeddedness" and "career", while clarity with "job". Therefore, improving reflexivity can support the individual in making his/her work (existing or future) meaningful in a sustainable dimension, by acknowledging personal meaning and purpose, as well as personal and authentic values, isolating the potential pressure imposed by Others’ expectations and acquiescence in terms of values and norms of the wider society. (EN)


Συμβουλευτική (EL)
αφηγηματική θεωρία (EL)
παρέμβαση (EL)
Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός (EL)
Αγωγή σταδιοδρομίας (EL)
εκπαίδευση συμβούλων (EL)
βιώσιμη επαγγελματική ανάπτυξη (EL)
narrative theory (EN)
Career counselling (EN)
sustainable career development (EN)
Educational Vocational Education (EN)
training career counsellors (EN)
intervention (EN)
career education (EN)

Έρευνα στην Εκπαίδευση

Ελληνική γλώσσα

Ε.Π.Ε.Ε.Π. / Laboratory of Research in Pedagogy and Educational Practices (EL)


2241-7303
Έρευνα στην Εκπαίδευση; Τόμ. 11 Αρ. 1 (2022); 130-143 (EL)
Hellenic Journal of Research in Education; Vol. 11 No. 1 (2022); 130-143 (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Copyright (c) 2022 Κατερίνα Αργυροπούλου, Νικόλαος Παναγιώτης Μουράτογλου (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.