Συζητώντας για το παρελθόν: διαλογικές ψηφιακές εμπειρίες στην εκπαίδευση της ιστορίας

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Συζητώντας για το παρελθόν: διαλογικές ψηφιακές εμπειρίες στην εκπαίδευση της ιστορίας (EL)
Chatting about the past: dialogic digital experiences for history education (EN)

Katifori, Akrivi
Petousi, Dimitra
Roussou, Maria
Servi, Katerina

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2023-01-05


Η κοινωνική αλληλεπίδραση είναι παρούσα σε πολλές πτυχές της καθημερινότητας μας, ιδιαίτερα δε στον τομέα της εκπαίδευσης. Όπως δείχνουν οι έρευνες επηρεάζει θετικά τη μάθηση σε μουσειακό περιβάλλον, ενώ ο διάλογος, ως μια συνηθισμένη μορφή κοινωνικής αλληλεπίδρασης, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της συνεργατικής μάθησης, ειδικότερα στο πλαίσιο της εκπαίδευσης της Ιστορίας. Στο άρθρο αυτό εξετάζουμε τη χρήση συνεργατικών και διαλογικών εμπειριών σε χώρους πολιτισμού, παρουσιάζοντας δύο εμπειρίες που δημιουργήθηκαν για τον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Αγοράς της Αθήνας. Η πρώτη είναι μια δραστηριότητα συνεργατικής διαδραστικής ψηφιακής αφήγησης (storytelling) που αφορά τον χώρο της Αγοράς, στο πλαίσιο της οποίας οι χρήστες συζητούν στα σημεία επιλογών και παίρνουν αποφάσεις από κοινού. Η δεύτερη είναι μια συζήτηση με chatbot, το οποίο λειτουργεί ως διαμεσολαβητής, οδηγώντας τους συμμετέχοντες σε διάλογο γύρω από θέματα που σχετίζονται με την προαναφερόμενη ψηφιακή αφήγηση και την αρχαία Αθήνα, ενώ παράλληλα είναι σύμφυτα με σύγχρονους προβληματισμούς του ανθρώπου, όπως η ελευθερία, η θρησκεία, η κοινωνική δομή κ.α. Οι μαθητές εμπλέκονται σε εποικοδομητικό διάλογο μεταξύ τους, μέσα από τη λήψη προοπτικής, τη συλλογική δημιουργία νοήματος και τις συνδέσεις με το παρόν, με διαφορετικό τρόπο στην κάθε εμπειρία. Η συγκριτική παρουσίαση των δύο εμπειριών έχει ως στόχο να συμβάλει στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο τα χαρακτηριστικά κάθε εμπειρίας συνδέονται με την ανάπτυξη ιστορικού αναστοχασμού, ενώ παράλληλα υπογραμμίζει την αξία των διαλογικών και συνεργατικών προσεγγίσεων για την επαφή των μαθητών με τα πολιτιστικά αγαθά. (EL)
Social interaction is present in many aspects of our daily lives, even more in education. Research has shown that it positively affects learning in the environment of a museum, while dialogue - as a common type of social interaction - is an integral part of collaborative learning, especially in the context of history education. In this article we examine the use of collaborative and interactive experiences in cultural heritage sites. We present two experiences created for the archaeological site of the Ancient Agora. One experience concerns the activity of a collaborative interactive digital storytelling in the Ancient Agora, in which users are involved in discussion during the decision points of choice and make decisions together. The second activity concerns the discussion with a chatbot, which acts as a facilitator, leading the participants to a dialogue around issues related to aforementioned digital storytelling and Ancient Athens, which are also inherent in modern human concerns, such as freedom, religion, the social structure etc. The presentation of the two experiences emphasizes the value of interactive and collaborative approaches to students' contact with cultural goods. Students engage in constructive dialogue with each other, through perspective, collective reflection, and connections to the present. (EN)


Ψηφιακές εφαρμογές (EL)
Μουσειακή εκπαίδευση (EL)
συνεργατική μάθηση (EL)
ψηφιακές εφαρμογές (EL)
Διαδραστική ψηφιακή αφήγηση (EL)
διαδραστική ψηφιακή αφήγηση (EL)
μουσειακή εκπαίδευση (EL)
διαλογικές εμπειρίες (EL)
Διάλογος (EL)
interactive digital storytelling (EN)
Dialogue (EN)
museum learning (EN)
dialogic experiences (EN)
collaborative learning (EN)
chatbots (EN)
Interactive digital storytelling (EN)
Digital applications (EN)
digital application (EN)
Museum education (EN)

Έρευνα στην Εκπαίδευση

Ελληνική γλώσσα

Ε.Π.Ε.Ε.Π. / Laboratory of Research in Pedagogy and Educational Practices (EL)


2241-7303
Έρευνα στην Εκπαίδευση; Τόμ. 12 Αρ. 2 (2023): Εκπαίδευση και μάθηση σε μουσειακά περιβάλλοντα; 1-21 (EL)
Hellenic Journal of Research in Education; Vol. 12 No. 2 (2023): Education and learning in museum environments; 1-21 (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Copyright (c) 2023 Κατερίνα Σέρβη, Ακριβή Κατηφόρη, Μαρία Ρούσσου, Δήμητρα Πετούση (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.