Η κουλτούρα του Ελληνικού δημόσιου σχολείου: προσπάθεια τυπολογικής κατάταξης με βάση τις απόψεις των εκπαιδευτικών

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η κουλτούρα του Ελληνικού δημόσιου σχολείου: προσπάθεια τυπολογικής κατάταξης με βάση τις απόψεις των εκπαιδευτικών (EL)
The culture of Greek public school: a classification attempt based on the perspectives of the Educators (EN)

Lalioti, Efthymia
Koutouzis, Manolis

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2023-06-18


Η παρουσιαζόμενη έρευνα αποτέλεσε προσπάθεια χαρτογράφησης της κουλτούρας του Δημόσιου Σχολείου στην Ελλάδα με βάση τις απόψεις των Εκπαιδευτικών (Διευθυντών/-ντριών και Διδασκόντων/-ουσών). Σε μια προσέγγιση τυπολογικής κατάταξης (για την απάντηση στο δεύτερο κυρίως από τα τρία ερευνητικά ερωτήματα: Ο βαθμός επίδρασης των στοιχείων που συνθέτουν την ιδιαιτερότητα της σχολικής κουλτούρας στην Ελλάδα κατά τη διαμόρφωσή της αποτελεί κριτήριο για την ανάπτυξη ενός μοντέλου τυπολογικής -με την έννοια των προσανατολισμών- κατάταξης αυτής;) αναδείχτηκαν δύο βασικοί προσανατολισμοί κουλτούρας, ο επικρατέστερος της ανθρωποκεντρικής-ανοιχτής-συνεργατικής κουλτούρας και ο σπανιότερος της γραφειοκρατικής-κλειστής κουλτούρας, με σχετική σύγκλιση μεταξύ τους στην πρόσληψη του συγκεντρωτισμού. Ως παράγοντες που επηρεάζουν -με μη υψηλή βεβαιότητα- τις απόψεις και επιλογές των εκπαιδευτικών ως προς τους προσανατολισμούς της σχολικής κουλτούρας αναδείχτηκαν η θέση που κατέχουν οι εκπαιδευτικοί στη σχολική μονάδα, ο τύπος της σχολικής μονάδας και το μέγεθος αυτής (αριθμός μαθητών και αριθμός εκπαιδευτικών). Η διερεύνηση του θέματος στηρίχτηκε στο θεωρητικό μοντέλο των Ανταγωνιζόμενων Αξιών των Cameron and Quinn (1999, 2006, 2011) για τους τέσσερις τύπους οργανωσιακής κουλτούρας, με προσαρμοσμένη χρήση του Ερωτηματολογίου Maslowski (2001) για διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών σχετικά με την κουλτούρα της σχολικής μονάδας τους, σε δείγμα σχολείων και των δύο Βαθμίδων Σχολικής Εκπαίδευσης από όλη την Ελλάδα. (EL)
The presented research was an attempt to map the culture of the Public School in Greece based on the perspectives of the Educators (Principals and Teachers). In a typological classification approach (to mainly answer the second of the three research questions: “The degree of influence of the elements that make up the specificity of the school culture in Greece during its formation is a criterion for the development of a typological -in the sense of orientations- classification model?”) two basic culture orientations emerged, the most prevalent one of the humancentric-open-collaborative culture and the rarest of the bureaucratic-closed culture, with a relative convergence between them in the perception of centralization. The position held by the educators in the school, the type and the size of the school (number of students and number of teachers) emerged as factors that influence -with not high certainty- the views and choices of educators regarding the orientations of school culture. The research on the subject was based on the theoretical model of the Competing Values of Cameron and Quinn (1999, 2006, 2011) concerning the four types of organizational culture, by adapted use of the Maslowski’s Questionnaire (2001) to explore the educators' perspectives about with the culture of their school, in a sample of schools of both Levels of School Education from all over Greece. (EN)


τυπολογία κουλτούρας (EL)
Διοίκηση της Εκπαίδευσης (EL)
Κουλτούρα Οργανισμών (EL)
σχολική κουλτούρα (EL)
Έρευνα στην Εκπαίδευση (EL)
Ελληνικό δημόσιο σχολείο (EL)
Education research (EN)
school culture (EN)
Greek public schools (EN)
Educational Management (EN)
Organizational Culture (EN)
typology of culture (EN)

Έρευνα στην Εκπαίδευση

Ελληνική γλώσσα

Ε.Π.Ε.Ε.Π. / Laboratory of Research in Pedagogy and Educational Practices (EL)


2241-7303
Έρευνα στην Εκπαίδευση; Τόμ. 12 Αρ. 1 (2023); 118-146 (EL)
Hellenic Journal of Research in Education; Vol. 12 No. 1 (2023); 118-146 (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Copyright (c) 2023 Ευθυμία Λαλιώτη, Μανώλης Kουτούζης (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.