From Connectivity to Competence: The Crucial Role of Tutors in Promoting Communication Quality, Student Autonomy, and Learning Effectiveness in Open and Distance Education: Από τη συνδεσιμότητα στην ικανότητα: Ο κρίσιμος ρόλος των καθηγητών στην προώθηση της ποιότητας της επικοινωνίας, της αυτονομίας των μαθητών και της αποτελεσματικότητας της μάθησης στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



From Connectivity to Competence: The Crucial Role of Tutors in Promoting Communication Quality, Student Autonomy, and Learning Effectiveness in Open and Distance Education: Από τη συνδεσιμότητα στην ικανότητα: Ο κρίσιμος ρόλος των καθηγητών στην προώθηση της ποιότητας της επικοινωνίας, της αυτονομίας των μαθητών και της αποτελεσματικότητας της μάθησης στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (EL)
From Connectivity to Competence: The Crucial Role of Tutors in Promoting Communication Quality, Student Autonomy, and Learning Effectiveness in Open and Distance Education: Από τη συνδεσιμότητα στην ικανότητα: Ο κρίσιμος ρόλος των καθηγητών στην προώθηση της ποιότητας της επικοινωνίας, της αυτονομίας των μαθητών και της αποτελεσματικότητας της μάθησης στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (EN)

Solomou, Persefoni
Xanthopoulou, Panagiota
Lappa , Cristalo
Sahinidis, Alexandros

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Άρθρο από Ομότιμους Αξιολογητές (EL)

2024-09-04


Abstract The present study aims to investigate the factors that contribute to the quality of communication between tutors and learners in Open and Distance Education. The study used a mixed research approach with a synthesis of quantitative and qualitative methods. The total sample consisted of 120 students at Hellenic Open University (HOU) who answered an online questionnaire and 73 of them participated in a supplementary structured interview. Findings showed that learners need the tutor to be encouraging and actively involved in the process of learning and developing their critical thinking. However, the research also underlined the learners’ belief that through a teleconference there is not a high frequency of interaction. The findings contribute to the effective communication between tutors and learners and to the further proper guidance and support of students in open and distance education. Περίληψη Η παρούσα μελέτη αποσκοπεί στη διερεύνηση των παραγόντων που συμβάλλουν στην ποιότητα της επικοινωνίας μεταξύ διδασκόντων και εκπαιδευομένων στην ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Η μελέτη χρησιμοποίησε μια μικτή ερευνητική προσέγγιση με σύνθεση ποσοτικών και ποιοτικών μεθόδων. Το συνολικό δείγμα αποτελούνταν από 120 φοιτητές του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ), οι οποίοι απάντησαν σε ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο και 73 από αυτούς συμμετείχαν σε συμπληρωματική δομημένη συνέντευξη. Τα ευρήματα έδειξαν ότι οι εκπαιδευόμενοι χρειάζονται τον καθηγητή να είναι ενθαρρυντικός και να συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία της μάθησης και της ανάπτυξης της κριτικής τους σκέψης. Ωστόσο, η έρευνα υπογράμμισε επίσης την πεποίθηση των εκπαιδευομένων ότι μέσω μιας τηλεδιάσκεψης δεν υπάρχει υψηλή συχνότητα αλληλεπίδρασης. Τα ευρήματα συμβάλλουν στην αποτελεσματική επικοινωνία μεταξύ διδασκόντων και εκπαιδευομένων και στην περαιτέρω σωστή καθοδήγηση και υποστήριξη των σπουδαστών στην ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. (EL)
The present study aims to investigate the factors that contribute to the quality of communication between tutors and learners in Open and Distance Education. The study used a mixed research approach with a synthesis of quantitative and qualitative methods. The total sample consisted of 120 students at Hellenic Open University (HOU) who answered an online questionnaire and 73 of them participated in a supplementary structured interview. Findings showed that learners need the tutor to be encouraging and actively involved in the process of learning and developing their critical thinking. However, the research also underlined the learners’ belief that through a teleconference there is not a high frequency of interaction. The findings contribute to the effective communication between tutors and learners and to the further proper guidance and support of students in open and distance education. (EN)


Open Education, Communication, Quality, Tutor, Learner (EL)
Ανοικτή εκπαίδευση, επικοινωνία, ποιότητα, διδάσκων, εκπαιδευόμενος. (EL)

Εκπαίδευση, Δια Βίου Μάθηση, Έρευνα και Τεχνολογική Ανάπτυξη, Καινοτομία και Οικονομία

Greek

Hellenic Scientific Institute Economics of Education & Lifelong Learning, of Research & In (EL)


2529-2153
Εκπαίδευση, Δια Βίου Μάθηση, Έρευνα και Τεχνολογική Ανάπτυξη, Καινοτομία και Οικονομία; Τόμ. 3 (2024): Πρακτικά του 3ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου "Ελλάδα – Ευρώπη 2030: Εκπαίδευση, Έρευνα, Καινοτομία, Νέες Τεχνολογίες, Θεσμοί και Βιώσιμη Ανάπτυξη"; 1-25 (EL)
Education, Lifelong Learning, R&D, Innovation and Economy; Vol. 3 (2024): Proceedings of the 3rd International Scientific Conference “Greece – Europe 2030: Education, Research, Innovation, New technologies, Institutions and Sustainable Development”; 1-25 (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Πνευματική ιδιοκτησία (c) 2024 Panagiota Xanthopoulou, Alexandros Sahinidis, Persefoni Solomou, Cristalo Lappa (EL)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)