This item is provided by the institution :
Hellenic Academic Libraries Link   

Repository :
Kallipos Repository   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Ψηφιακή αφήγηση και ιστορία (EL)
Digital storytelling and History (EN)

Μακαρατζής, Γεώργιος (EL)
Ρεπούση, Μαρία (EL)
Μαυρομμάτη, Μαρία (EL)
Repoussi, Maria (EN)
Mavrommati, Maria (EN)
Makaratzis, Georgios (EN)

7 (EL)

2023-12-27T11:52:36Z


Το κεφάλαιο εκκινεί με την ανάδειξη της σημασίας της δημιουργίας ψηφιακών αφηγήσεων από την πλευρά των υποκειμένων της μάθησης με στόχο από καταναλωτές και χρήστες να γίνουν δημιουργοί και παραγωγοί ψηφιακών ιστοριών. Η σημασία της αφήγησης για την ιστορική μάθηση αλλά και για την κατασκευή νοήματος γενικότερα, αναδεικνύεται μέσα από σχετική βιβλιογραφία. Ιδιαίτερα εξετάζονται τα οφέλη και οι διαδικασίες κατασκευής ιστορικών αφηγήσεων σε μορφή βίντεο, podcasts και ιστοσελίδων, τόσο γενικά όσο σε σχέση με το μάθημα της ιστορίας ειδικότερα. Στο πλαίσιο της δημιουργίας ψηφιακών ιστοριών οι οποίες περιέχουν προφορικές μαρτυρίες, εξετάζεται το είδος της ιστορίας το οποίο αποκαλείται προφορική ιστορία, καθώς και τεχνικές συνέντευξης μαρτύρων για την καταγραφή των μαρτυριών τους. Σε κάθε μορφή ψηφιακής ιστορικής αφήγησης του κεφαλαίου αυτού εξετάζονται ως προς τις λειτουργίες τους ενδεικτικά περιβάλλοντα δημιουργίας ψηφιακής ιστορίας ανά κατηγορία: ψηφιακές αφηγήσεις σε μορφή βίντεο, ψηφιακές αφηγήσεις σε μορφή ήχου (podcasts) και δημιουργία αφηγηματικών ιστοσελίδων. (EL)
The chapter starts by underlining the importance of the creation of digital narratives by the learners with the purpose of turning them from consumers and users to creators and producers of digital stories. The importance of storytelling for historical learning and the construction of meaning in general emerges through the relevant literature. We specifically examine the benefits and processes of constructing historical narratives in the form of videos, podcasts and web pages, in general and with connection to the subject of history in particular. As part of the creation of digital histories that include oral testimonies, we examine oral history, as well as interview techniques for the recording of witness’ testimonies. In every form of digital historical storytelling of this chapter we examine examples of digital history storytelling per category: digital narratives in video form, digital narratives in audio form (podcasts), and narrative web pages. (EN)




Ψηφιακότητα και ιστορική εκπαίδευση. Η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στην ιστορική εκπαίδευση Digitality and history education. The digital technologies in history education
Creator: Μακαρατζής, Γεώργιος, Ρεπούση, Μαρία, Μαυρομμάτη, Μαρία, Repoussi, Maria, Mavrommati, Maria, Makaratzis, Georgios
Item type: Educational material
Scientific field: Information science, Teaching and training, History
Υear: 2023
Institution: Hellenic Academic Libraries Link
Collection : Kallipos Repository





*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)