The investigation of the phenomena of generalization and abstraction in child discourse

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Πατρών   

Αποθετήριο :
Νημερτής   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η διερεύνηση των φαινομένων της γενίκευσης και της αφαίρεσης στο λόγο παιδιών προσχολικής ηλικίας (EL)
The investigation of the phenomena of generalization and abstraction in child discourse (EL)

Γκότση, Αναστασία

Πολίτης, Δημήτριος
Gkotsi, Anastasia
Κονδύλη, Μαριάννα
Σκοπελίτη, Ειρήνη


2019-02-01T19:53:06Z
2018-10-19


The aim of this research study is the investigation of the phenomena of generalization and abstraction in child discourse. These processes are part of M.A.K. Halliday’s model that describes the human semiotic development in the context of proposing a language-based theory of learning. The aforementioned phenomena enable the reshaping of human experience and this reconstruction is crucial to the children’s transition from the “commonsense knowledge” to the “educational knowledge”, as the latter is deemed a requirement of the educational system. Thus, an unsmooth transition may even lead to school failure so, in that regard, the study of processes that can aid the children in the adoption of a meaning model more “in sync” with the literacy practices in school is very important. The present research was conducted in a public full-day kindergarten with the PM class, where fourteen (14) children aged four to six (4-6) years old were in attendance, for the duration of one and a half (1.5) months, when a project about the bees took place. The collection of the study material was achieved via observation of the everyday happenings and recording of the discourse between teacher and children during the, related to the bees’ project, activities. The analysis, based on the Systemic Functional Grammar, was done in the level of a clause. Concerning the findings, only a few instances of decontextualized speech were noted, even though the children responded successfully in the teacher’s organized attempts to familiarize them with those linguistic features that will enable the reshaping of their experience and the learning of educational knowledge. (EL)
Η διερεύνηση των φαινομένων της γενίκευσης και της αφαίρεσης στο λόγο παιδιών προσχολικής ηλικίας αποτελεί σκοπό αυτής της ερευνητικής εργασίας. Οι διαδικασίες αυτές αποτελούν μέρος ενός μοντέλου το οποίο περιγράφει τη σημειωτική ανάπτυξη του ανθρώπου και προτάθηκε από τον M.A.K. Halliday στο πλαίσιο δημιουργίας μιας γλωσσοκεντρικής θεωρίας μάθησης. Μέσω αυτών των φαινομένων επιτυγχάνεται η αναμόρφωση της εμπειρίας που απαιτείται για τη μετάβαση των παιδιών από την καθημερινή (κοινή) στη σχολική (μη κοινή) γνώση, η οποία και κρίνεται απαραίτητη για την εκπαίδευση. Η μη ομαλή μετάβαση μπορεί να οδηγήσει μέχρι και στη σχολική αποτυχία, οπότε είναι σημαντική η εξέταση διαδικασιών που βοηθούν τα παιδιά να υιοθετήσουν ένα εννοιολογικό μοντέλο περισσότερο «συντονισμένο» με τον σχολικό γραμματισμό. Η παρούσα έρευνα πραγματοποιήθηκε σε μία τάξη ολοήμερου νηπιαγωγείου με δεκατέσσερα (14) προνήπια και νήπια για το διάστημα του ενάμιση (1,5) μηνός όπου και διεξήχθη ένα σχέδιο εργασίας με θεματική τις μέλισσες. Η συλλογή του υλικού έγινε με παρατήρηση των σχετικών δραστηριοτήτων και με μαγνητοφώνηση των διατυπώσεων νηπιαγωγού-παιδιών. Η ανάλυση έγινε σε επίπεδο πρότασης στο πλαίσιο πάντα της Συστημικής Λειτουργικής Γραμματικής. Παρότι προέκυψαν ελάχιστες αυθόρμητες εκφράσεις αποπλαισιωμένου λόγου, τα παιδιά ανταποκρίθηκαν επιτυχώς στις στοχοθετημένες και οργανωμένες προσπάθειες της εκπαιδευτικού να τα φέρει σε επαφή με μερικές «ειδικές μορφές γλωσσικής σημείωσης», η εξοικείωση με τις οποίες θα τους επιτρέψει να αναμορφώσουν την εμπειρία τους και να κατακτήσουν τη σχολική γνώση. (EL)


Γενίκευση (EL)
Σχολικός γραμματισμός (EL)
Σχολική αποτυχία (EL)
Μετάβαση (EL)
Systemic functional linguistics (EL)
Συστημική λειτουργική γλωσσολογία (EL)
Κοινή και μη κοινή γνώση (EL)
Generalization (EL)
Abstraction (EL)
Literacy (EL)
Αφαίρεση (EL)
Σημειωτική ανάπτυξη (EL)
Reshaping of experience (EL)
Αποπλαισιωμένος λόγος (EL)
Commonsense and uncommonsense knowledge (EL)
Αναμόρφωση εμπειρίας (EL)
Decontextualized speech (EL)
Transition (EL)
372.6 (EL)
Semiotic development (EL)
School failure (EL)


0 (EL)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.