Η παρούσα εργασία παρουσιάζει την κινητική απόδοση παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ) με σκοπό το σχεδιασμό αναπτυξιακά κατάλληλων προγραμμάτων παρέμβασης στη φυσική αγωγή. Η αξιολόγηση των κινητικών δεξιοτήτων έγινε με το Peabody Developmental Motor Scales-Second Edition (PDMS-2). Η δέσμη αξιολόγησης είναι σταθμισμένη στην Αμερική και παρέχει ξεχωριστή κλίμακα βαθμολόγησης τόσο για την αδρή όσο και για τη λεπτή κινητικότητα από τη γέννηση του παιδιού μέχρι την ηλικία των 6 ετών. Έχει εφαρμοστεί σε πολλές χώρες τόσο σε παιδιά γενικής όσο και ειδικής αγωγής. Στη χώρα μας έχει εφαρμοστεί τέσσερεις φορές και η παρούσα έρευνα αποτελεί την πρώτη προσπάθεια εφαρμογής του σε ευρύτερο πληθυσμό. Αρχικά γίνεται παρουσίαση ορισμένων βασικών πληροφοριών αναφορικά με την ειδική εκπαίδευση και τα χαρακτηριστικά των παιδιών με ΕΕΑ (διαταραχή αυτιστικού φάσματος, σύνδρομο Down, εγκεφαλική παράλυση, νοητική υστέρηση, αναπτυξιακές/μαθησιακές δυσκολίες). Εν συνεχεία, τονίζεται η αξία της ανάπτυξης των κινητικών δεξιοτήτων για τη ζωή του ανθρώπου, αλλά και η σημασία της αξιολόγησης με σκοπό τη βελτίωση αυτών. Στην ενότητα της μεθοδολογίας, γίνεται παρουσίαση της δέσμης αξιολόγησης και της διαδικασίας που ακολουθήθηκε κατά την εφαρμογή της. Στην έρευνα συμμετείχαν 36 μαθητές με ΕΕΑ που κατά το σχολικό έτος 2015-2016 φοιτούσαν στα ειδικά σχολεία και τμήματα ένταξης του Νομού Αχαΐας. Τα δεδομένα της έρευνας επεξεργάστηκαν με το πρόγραμμα στατιστικής ανάλυσης SPSS και επιβεβαίωσαν τα δεδομένα της σύγχρονης βιβλιογραφίας σχετικά με την περιορισμένη κινητική ανάπτυξη μαθητών με ΕΕΑ, συγκριτικά με το γενικό πληθυσμό. Αναλυτικότερα το επίπεδο κινητικής απόδοσης στο σύνολο του πληθυσμού χαρακτηρίστηκε ως «πολύ φτωχό», καθώς η κινητική ανάπτυξη των μαθητών φάνηκε να αντιστοιχεί σε ηλικιακό επίπεδο παιδιών μικρότερων κατά 35 μήνες. Η ηλικία και το είδος των ΕΕΑ δε φάνηκε να επηρεάζει στατιστικά σημαντικά την επίδοση των μαθητών. Ωστόσο, τα κορίτσια και οι μαθητές με νοητική υστέρηση και αναπτυξιακές/μαθησιακές δυσκολίες σημείωσαν υψηλότερη κινητική επίδοση από τις υπόλοιπες ομάδες. Τέλος, γίνεται ειδική αναφορά στις δεξιότητες που φάνηκαν να δυσκολεύουν τον πληθυσμό της έρευνας και προτείνονται δραστηριότητες για τη βελτίωσή τους. Η παρούσα ερεύνα ανοίγει το δρόμο και για άλλες σχετικές έρευνες στη χώρα μας με σκοπό την ευαισθητοποίηση των ειδικών εκπαιδευτικών για την κινητική ανάπτυξη των μαθητών τους και το ρόλο που έχουν οι ίδιοι στην ενίσχυσή της.
(EL)
This paper presents the kinetic performance of children with special educational needs (SEN) in order to design developmentally appropriate programs for intervention in physical education. The assessment of motor skills was done with the Peabody Developmental Motor Scales-Second Edition (PDMS-2). The assessment battery is weighted in America and provides a distinct scoring scale for both gross and fine mobility from the birth of the child up to the age of 6. It has been implemented to both children with general and special educational needs in many countries. It has been implemented four times in our country and this research is the first attempt to implement it in a wider population. Initially, there is presentation of some basic information about special education and characteristics of SEN children (autistic spectrum disorder, Down syndrome, cerebral palsy, mental retardation, developmental / learning difficulties). Then, the value of the development of motor skills for human life is emphasized, as well as the importance of evaluation in order to improve them. In the module of methodology, the assessment battery and the procedure followed during its implementation are presented. In this survey participated 36 students with SEN that attended the special schools and integration classes of the Prefecture of Achaia. The research data was elaborated with the SPSS statistical analysis program and confirmed the data of modern literature on the limited mobility of students with SEN compared to the general population. More specifically, the level of motor performance in the population as a whole was characterized as "very poor", as the pupil's motor development seemed to correspond to the age of children younger by 35 months. The age and type of SEN did not seem to affect significantly student performance. However, girls and students with mental retardation and developmental / learning difficulties experienced higher motor performance than the other groups.
Finally, special reference is made to the skills that have made it harder for the research population and activities are proposed for their improvement. This research also paves the way for other relevant surveys in our country to raise awareness amongst special educators about the motor development of their students and the role they play in enhancing it.
(EL)