δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
The concept of "similarity" has already highlighted its systematic presence in the context of Ancient Greek Philosophy, at least by the dialectical ontology of the Platonic parmenidis (139c-140b), in which all the categories of the metaphysical and natural universe are articulated. During Late Antiquity and Neoplatonism this concept holds a central position in Proclus ontological system and plays a key role both in the composition and in the relations between his theory about the metaphysics and his theory about cosmology. It should be noted that both disciplines are considered as coherent theoretical systems. The metaphysics is considered to be the perpetual and inexhaustible source and meaning of the latter -the cosmology- which refers to the rational idiom and legislative in function of the natural phenomenon.
It is a category which defines the relations between the very entities of the metaphysical world as well as the relationship between the natural world and these entities, with inexhaustible quantitative branches and formations, described often with the pair " γένος-εἴδη" or with the "ἕν-πλῆθος", without excluding also the " ὅλον-μέρη", which operates on a limited scale, as it usually enters in the same ontological field, with the consequence that the specifics refer also to the same presence.
(EL)
Η έννοια της «ομοιότητας» έχει ήδη αναδείξει την συστηματική παρουσία της στο πλαίσιο της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας τουλάχιστον από την διαλεκτική οντολογία της πλατωνικής πραγματείας Παρμενίδης (139c-140b), όπου αρθρώνεται το σύνολο των κατηγοριών των περιγραφουσών τον τρόπο ύπαρξης του μεταφυσικού και του φυσικού σύμπαντος. Κατά την ύστερη αρχαιότητα και στην περίοδο του Νεοπλατωνισμού κατέχει κεντρική θέση στο οντολογικό σύστημα του σχολάρχη Πρόκλου και διαδραματίζει κεφαλαιώδη ρόλο τόσο στην συγκρότηση όσο και κατά τις μεταξύ τους σχέσεις της μεταφυσικής και της κοσμολογίας του. Σημειωτέον ότι και οι δύο κλάδοι εκλαμβάνονται υπό το πρίσμα τους ως συνεκτικών θεωρητικών συστημάτων, με την πρώτη να αποτελεί την αέναη και ανεξάντλητη πηγή και νοηματοδότηση της δεύτερης, η οποία παραπέμπει στην έλλογη αϊδιότητα και νομοθετικά λειτουργούσα έναντι τού φυσικού γίγνεσθαι.
Πρόκειται, για μία κατηγορία η οποία ορίζει τις σχέσεις τόσο ανάμεσα στις ίδιες τις οντότητες του μεταφυσικού κόσμου όσο και στη σχέση συλλήβδην του φυσικού κόσμου με τις οντότητες αυτές, υπό άπειρους ποσοτικά διακλαδισμούς και σχηματοποιήσεις, περιγραφόμενες πολλάκις με το ζεύγος «γένος-εἴδη» ή με αυτό «ἕν-πλῆθος», χωρίς επίσης να αποκλείεται και το «ὅλον-μέρη», το οποίο λειτουργεί σε περιορισμένη κλίμακα, καθότι συνήθως εγγράφεται στα όσα τελούνται στο ίδιο οντολογικό πεδίο, με συνέπεια οι εξειδικεύσεις να παραπέμπουν και σε τρόπους της ίδιας παρουσίας.
(EL)
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες ▶ Φιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία Φιλοσοφία
(EL)
Similarity
(EL)
Ύλη
(EL)
Μεταφυσικός κόσμος
(EL)
Metaphysics
(EL)
Ανομοιότητα
(EL)
Φυσικός κόσμος
(EL)
Dissimilarity
(EL)
Physics
(EL)
Φθορά
(EL)
Matter
(EL)
Τελολογία
(EL)
Decay
(EL)
Politics
(EL)
Telology
(EL)
Ομοιότητα
(EL)
Πολιτική
(EL)
Πανεπιστήμιο Πατρών ▶ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.
Βοηθείστε μας να κάνουμε καλύτερο το OpenArchives.gr.