Επιχειρηματολογία παιδιών προσχολικής ηλικίας και μορφές αλληλεπίδρασης στην τάξη κατά την αντιμετώπιση προβλημάτων με δραστηριότητες πιθανολογικού περιεχομένου

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Πατρών   

Αποθετήριο :
Νημερτής   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Επιχειρηματολογία παιδιών προσχολικής ηλικίας και μορφές αλληλεπίδρασης στην τάξη κατά την αντιμετώπιση προβλημάτων με δραστηριότητες πιθανολογικού περιεχομένου (EL)

Πουρναντζή, Βασιλική

Κονδύλη, Μαριάννα
Pournantzi, Vasiliki
Εργαζάκη, Μαρίντα
Ζαχάρος, Κωνσταντίνος


2019-05-05T17:53:16Z
2018-04-13


Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο τη διερεύνηση της δομής των επιχειρημάτων που εκφράζονται συλλογικά από τους/τις μαθητές/τριες σε αλληλεπίδραση με τη νηπιαγωγό σε δραστηριότητες πιθανολογικού περιεχομένου. Επιπλέον, μελετάται η συνεισφορά της νηπιαγωγού στην παραγωγή περαιτέρω επιχειρημάτων και στους διαφορετικούς ρόλους που υιοθετούνται κατά τη διάρκεια αυτής της αλληλεπίδρασης. Η εργασία αυτή αποτελεί μια μελέτη περίπτωσης, στην οποία συμμετείχαν δυο νηπιαγωγεία. Οι δυο νηπιαγωγοί είχαν ήδη συμμετάσχει σε σεμινάρια επαγγελματικής επιμόρφωσης σχετικά με την ένταξη των πιθανολογικών δραστηριοτήτων στην τάξη τους. Για την ανάλυση των δεδομένων, στηριχθήκαμε στο σχήμα επιχειρηματολογίας του Toulmin (1958/2003) και σε μια τυπολογία για τη μελέτη του ρόλου της νηπιαγωγού, βασιζόμενοι σε μια ανασύνθεση των ερευνητικών εργασιών των Conner, Singletary, Smith, Wagner & Francisco, 2014a; Martino & Maher, 1999 & Staples, 2007. Επιπλέον, χρησιμοποιήσαμε την τυπολογία του Mercer (1995) για την ανάλυση των μορφών λεκτικής αλληλεπίδρασης που επιτυγχάνονται κατά τη διάρκεια των ομαδικών συζητήσεων, καθώς και στην ιδέα του Goffman (1981) σχετικά με την αποσύνθεση του ρόλου των συμμετεχόντων/ουσών. Τα αποτελέσματα έδειξαν, ότι οι μαθητές/τριες μπορούν να αιτιολογούν τις απόψεις τους, δείχνοντας τη σύνδεση μεταξύ δεδομένων και του εκάστοτε ισχυρισμού τους. Οι αιτιολογήσεις αυτές παρέχονταν έπειτα από παρότρυνση της νηπιαγωγού. Οι δε νηπιαγωγοί υιοθετούσαν άλλοτε έναν κατευθυντικό ρόλο, ελέγχοντας τη ροή της συζήτησης και άλλοτε έναν υποστηρικτικό/διαμεσολαβητικό ή ενορχηστρωτικό ρόλο, προκειμένου να καθοδηγήσουν τη μάθηση των μαθητών/τριών τους και να συντονίσουν το περιεχόμενο της μαθηματικής συζήτησης. (EL)
The present study aims to explore the structure of the arguments accomplished collectively during teacher-students’ interaction in probabilistic tasks. Moreover, we study the contribution of the teacher in the emergence of further argumentation and the different roles that are adopted in the course of this interaction. The present study presents a case study, in which two preschool settings participated. The two preschool teachers had already attended a course for the incorporation of probabilistic tasks in the context of their professional development. For our data analysis, we relied on Toulmin’s argumentation scheme (1958/2003) and in a typology for the study of the teacher’s role, based on a reconstitution of the researches of Conner, Singletary, Smith, Wagner & Francisco, 2014a; Martino & Maher, 1999 & Staples, 2007. We also used the typology of Mercer (1995) for analysing the forms of verbal interactions accomplished during whole group discussions, as well as Goffman’s idea (1981) of decomposition of speaker’s role. The results showed that students are able to justify their viewpoints and link the data with their claims with a warrant as a license-inference to support data-claim relationship. The warrants are provided after teacher’s encouragement. The teachers were adopting in some cases a transmititive role, directing the flow of the conversation and in other cases a supportitive/mediating or orchestrative role, in the case of scaffolding student’s learning and orchestrating the mathematical content. (EL)


Preschool education (EL)
Teacher's questions (EL)
Collective argumentation (EL)
Συλλογική επιχειρηματολογία (EL)
Προσχολική ηλικία (EL)
Statuses of participation (EL)
Probability (EL)
155.413 4 (EL)
Ρόλοι συμμετοχικότητας (EL)
Ερωτήσεις εκπαιδευτικού (EL)
Πιθανότητες (EL)


12 (EL)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.