Ιστορικός κόσμος και κατανόηση στον Βίλχελμ Ντίλταϋ. Η μετάβαση από την ψυχολογική θεωρία στην ερμηνευτική

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Πατρών   

Αποθετήριο :
Νημερτής   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Historical world and understanding in Wilhelm Dilthey. The transition from the psychological theory to the hermeneutics (EL)
Ιστορικός κόσμος και κατανόηση στον Βίλχελμ Ντίλταϋ. Η μετάβαση από την ψυχολογική θεωρία στην ερμηνευτική (EL)

Δημητριάδης, Θανάσης

Καλέρη, Αικατερίνη
Dimitriadis, Thanassis
Γουδέλη, Κυριακή
Κόντος, Παύλος


2019-06-30T11:39:35Z
2018-10


Οι επιστήμες του ανθρώπου τον 19ο αιώνα μελετούσαν το ατομικό υποκείμενο με φυσικούς και θετικιστικούς όρους. Την συγκεκριμένη θεώρηση είχαν αμφισβητήσει πολλοί στοχαστές υποστηρίζοντας ότι δεν λαμβάνει υπόψη της τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ατόμου. Ο Ντίλταϋ παραλαμβάνει και υιοθετεί αυτές τις ενστάσεις αφού κι ο ίδιος θεωρεί ότι ο άνθρωπος είναι πρωτίστως πνευματικό κι ιστορικό ον. Η παρούσα εργασία παρουσιάζει κι αναλύει το εγχείρημα του Ντίλταϋ να θεμελιώσει τις ανθρωπιστικές επιστήμες με συστηματικό τρόπο ώστε να μελετώνται με όρους που τους αναλογούν και να τις καταστήσει ένα διακριτό πεδίο από τις φυσικές επιστήμες. Η εν λόγω θεμελίωση γίνεται σε δύο φάσεις. Στην πρώτη παρουσιάζει μια ψυχολογική θεωρία με την μελέτη να επικεντρώνεται στη συγκρότηση και λειτουργία του ψυχικού υποκειμένου ώστε να αναδειχθεί ο εσωτερικός του πλούτος όπως προκύπτει από την εμπειρία. Στην όψιμη περίοδο η προσοχή στρέφεται από το ενέργημα της εμπειρίας στην έκφραση της διότι μέσω αυτής είναι δυνατή η κατανόηση των άλλων και κυρίως τα μεγάλα πνευματικά έργα. Σε αυτά θεωρεί ο Ντίλταϋ ότι αποτυπώνεται η πλησμονή του ατόμου και μόνο μέσω της ερμηνείας μπορεί να τη συναντήσει. (EL)
The human sciences in 19th century studied the human subject by physical and positivist terms. This approach had been questioned by many thinkers claiming that it didn' t aware of the particular individual features. Dilthey identified with these thoughts considering that the human being has primarly intellectual and historical aspects. The present dissertation intends to display the Dilthey's attempt to found the human sciences systematically in order to approach appropriatly the subject knowledge and consequently separate them by the physical sciences. This foundation has two parts. At first Dilthey directs his research in psychology willing to designate the psychic subject constitution and operation because only there is evident the wealth of human subject which result from experience. In his late period the notice focus not on the action of experience but on his expression since through this externalization is possible to understand the others and specially the great human creations. For Dilthey in the latter the human spirit is imprinted and only through the hermeneutics is able to encounter. (EL)


Ψυχικό πλέγμα (EL)
Εμπειρία (EL)
Ανθρωπιστικές επιστήμες (EL)
Ψυχολογία (EL)
Psychology (EL)
Ερμηνευτική (EL)
Human sciences (EL)
001.3 (EL)
History (EL)
Spirit (EL)
Θεμελίωση (EL)
Experience (EL)
Expression (EL)
Κατανόηση (EL)
Ιστορία (EL)
Πνεύμα (EL)
Έκφραση (EL)
Understanding (EL)
Foundation (EL)
Hermeneutics (EL)
Psychic nexus (EL)


0 (EL)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.