Στόχος της παρούσας ερευνητικής εργασίας είναι η αναζήτηση της αυθεντικότητας στον τουρισμό και η μελέτη
της δημιουργίας των κλισέ στις τουριστικές εικόνες, εστιάζοντας στην Ελλάδα, μέσω θεωρητικού υπόβαθρου
και έρευνας πεδίου.
Στο πρώτο μέρος της παρούσας ερευνητικής εργασίας, περιγράφεται η διαδικασία μετάλλαξης του ταξιδιού
στον τουρισμό. Διερευνάται η συμβολή της οπτικής αντίληψης και του τουριστικού βλέμματος στην «κατασκευή»
του τουριστικού τοπίου. Ερευνώνται διαφορετικές τυπολογίες τουριστών, με έμφαση στο μαζικό τουρισμό,
καθώς και ο τρόπος εμπλοκής του τελευταίου με τη βιομηχανία της απόδρασης. Επιχειρείται η αναζήτηση της
αυθεντικότητας στον τουρισμό και αποσαφηνίζεται ο όρος κατασκευασμένη ή σκηνοθετημένη αυθεντικότητα,
ενώ παράλληλα μελετάται η σύνδεσή της με την κοινωνιολογία της κατανάλωσης. Αναλύεται ο τρόπος
δημιουργίας των εικόνων και των τουριστικών προϊόντων. Περιγράφεται η εξέλιξη της τουριστικής εικόνας
της Ελλάδας κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα. Αναλύονται οι όροι κοινοί τόποι, κοινότοποι, στερεότυπα και
κλισέ, έννοιες που προκύπτουν από την παραγωγή και επαναλαμβανόμενη χρήση των τουριστικών εικόνων.
Τέλος, επιτυγχάνεται μία σημειωτική ανάλυση των ελληνικών τουριστικών εικόνων, παρουσιάζονται τα κλισέ που
αναπαριστούν και κατηγοριοποιούνται σε θεματικές ενότητες.
Στο δεύτερο μέρος, διερευνώνται κλισέ της τουριστικής εικόνας της Ελλάδας και επιχειρείται η κατηγοριοποίησή
τους μέσω της δημιουργίας ενός καταλόγου και η σημειωτική τους ανάλυση. Ως μελέτες περίπτωσης επιλέγονται
τέσσερα κλισέ, ένα από κάθε θεματολογία που αναλύθηκε στο πρώτο μέρος της έρευνας. Η μελέτη του κάθε
κλισέ επιτυγχάνεται μέσω επιλεγμένων τουριστικών εικόνων, κυρίως ξενοδοχείων, που το αναπαραστούν επιτυχώς
και συνοδεύεται από μία εικόνα που αναλύει τα νοηματικά στοιχεία που περιλαμβάνει σε μορφή εγχειριδίου. Τα
αποτελέσματα των μελετών περίπτωσης οδηγούν σε συμπεράσματα σχετικά τόσο με την κατανόηση των κλισέ
των ελληνικών τουριστικών εικόνων όσο και με την αποκωδικοποίησή τους.
(EL)
The aim of the present research is to explore the authenticity of tourism and to study the creation of clichés in
tourism images, focusing on Greece through theoretical background and case studies.
In the first part of this research paper, the process of mutating travel to tourism is described. The contribution of
visual perception and the tourist eye to the “construction” of the tourist landscape is explored. Different types of
tourists are investigated, with emphasis on mass tourism, as well as the way the latter is involved with the escape
industry. The search for authenticity in tourism is attempted and the term constructed or directed authenticity
is clarified, while its connection with the sociology of consumption is being studied. It analyzes how images
and tourist products are created. The development of the tourist image of Greece during the 20th century is
described. The terms “common places”, “stereotypes” and “clichés”, concepts arising from the production and
recurrent use of tourist images, are analyzed. Finally, a semiotic analysis of Greek tourist images is achieved, the
clichés represented and categorized into thematic units are presented.
In the second part, a cliché of the tourist image of Greece is explored and it is attempted to categorize them
through the creation of a catalog and their semiotic analysis. Four clichés, one of each subject analyzed in the
first part of the survey, are selected as case studies. The study of each cliché is achieved through selected tourist
images, mainly hotels, which are successfully reproduced and accompanied by an image that analyzes the conceptual
data contained in a manual. The results of the case studies lead to conclusions on both the understanding
of clusters of Greek tourist images and their decoding.
(EL)