Το παρόν αποσκοπεί στο να γίνει μια ορθή διερεύνηση του φαινομένου της σπατάλης
τροφίμων και το πώς αυτή σχετίζεται με τη συμπεριφορά και τις αγοραστικές προτιμήσεις των
καταναλωτών. Η επιλογή του θέματος κρίνεται επίκαιρη σε μια εποχή όπου το περιβάλλον και
η ευαισθησία προς αυτό, καθίστανται πιο σημαντικά από ποτέ. Όσον αφορά τη συμπεριφορά
του καταναλωτή, αποτελεί διαχρονικό ζήτημα που σχετίζεται με το μάρκετινγκ, καθώς δεν
είναι λίγοι οι παράγοντες που επηρεάζουν και συνδέουν τις δυο έννοιες.
Στο πρώτο κεφάλαιο, ο λόγος γίνεται για τη σπατάλη τροφίμων. Η εισαγωγή μέσα από
κάποιες γενικές παραδοχές και στοιχεία από μελέτες δίνει το έναυσμα για τον ορισμό της
σπατάλης τροφίμων. Παρατηρείται ότι συχνά συναντάται και ο όρος της απώλειας τροφίμων,
που δεν πρέπει να συγχέεται. Η σπατάλη τροφίμων δύναται να κάνει την εμφάνισή της σε
διάφορους τομείς. Η έρευνα αποκαλύπτει ότι μπορεί να είναι εφικτή πραγματικά παντού. Από
τον πρωτογενή τομέα και την μεταποίηση μέχρι και τα νοικοκυριά. Αναζητώντας τα αίτια και
μελετώντας ξανά τους ίδιους τομείς, κανείς ανακαλύπτει μια πληθώρα πληροφοριών που
μπορεί να φανούν χρήσιμες. Κάτι παρόμοιο ισχύει και για τις επιπτώσεις της σπατάλης στη
κοινωνία και όχι μόνο. Ωστόσο, η θετική πλευρά υπάρχει αφού οι προτεινόμενες λύσεις
παρατίθενται στο τέλος του κεφαλαίου.
Το δεύτερο κεφάλαιο θέλει να δώσει έμφαση στη συμπεριφορά του καταναλωτή. Μέσα
από μια γενική εισαγωγή επιχειρεί να καταστήσει σαφές ότι πρόκειται για ανθρώπινη λήψη
απόφασης που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με προϊόντα και υπηρεσίες. Άξιο αναφοράς
αποτελεί το γεγονός ότι υπάρχουν διάφορα βήματα όπου περνάει ο αγοραστής μέχρι να
καταλήξει στην τελική του απόφαση. Όπως επίσης και πολλοί παράγοντες όπου επηρεάζουν
την απόφαση αυτή. Το μάρκετινγκ, η συμπεριφορά και τα τρόφιμα αλληλοεπιδρούν και
αλληλεξαρτώνται ως έννοιες. Τελικά, κάποιοι τρόποι αντιμετώπισης πιο σχετικοί με τη
συμπεριφορά αναφέρονται με σκοπό το κλείσιμο του κεφαλαίου.
Περνώντας στο τρίτο κεφάλαιο, πρόκειται για το ερευνητικό κομμάτι του παρόντος.
Αυτό αποτελείται από την περιγραφική και επαγωγική στατιστική ανάλυση. Τα διαγράμματα
πίτας καθιστούν την περιγραφική ανάλυση επαρκή ως προς το να κατανοήσει κανείς διάφορες
πτυχές των δημογραφικών στοιχείων και άλλο. Παρόλα αυτά, αν γίνεται επιθυμητή η ανάλυση
των ερωτημάτων που παρατέθηκαν στην έρευνα περνάμε στο επαγωγικό κομμάτι όπου τα
ραβδογράμματα βοηθούν.5
Εν κατακλείδι, δεν πρέπει να παραλείπονται τα συμπεράσματα της έρευνας. Τούτα
προκύπτουν από τις στατιστικές αναλύσεις και περιλαμβάνουν διάφορες παρατηρήσεις
σχετικά με το τι αποκαλύφθηκε μέσω των ερωτηματολογίων.
Αναρωτώμενοι το τι θα συμβεί στο μέλλον, οι προτάσεις για μελλοντική έρευνα
περιλαμβάνουν αναφορικά με τη σπατάλη το τι μπορούν τα κάνουν τα κράτη για την
αντιμετώπιση του φαινομένου και σχετικά με τη συμπεριφορά καταναλωτή μια μελλοντική
έρευνα για το αν έχουν αλλάξει προτιμήσεις λόγω διάφορων παραγόντων, όπως της
ενεργειακής κρίσης και της κλιματικής αλλαγής.
This research aims to make a suitable analysis of the food waste phenomenon and its
connection with the consumers behavior. This subject selection is made due to the
environmental friendly processes being more important than ever. With regard to consumers
behavior, it has always been strictly related to the basics of marketing.
In the first chapter, it is all about food waste. Conclusions from different studies are
introduced in order to define what waste is being called. The definition of food loss is also
relevant, although they should not be confused. Food waste is known for making a statement
in every aspect of an economy. From the primary sector to households. Lots of information
come alive as the causes and further consequences of the phenomenon appear. The bright side
is being referred at the end of the chapter by mentioning recommended solutions.
The second chapter emphasizes on the consumers behavior. The introduction of the
chapter makes clear that it has to be human decision making related to products and services.
The fact that there are different processes for the buyer before making a decision is worth
mentioning. Another important aspect of the subject is that the concepts of marketing, behavior
and food are rather connected. Chapter two comes to an end by making a reference of the
suggested ways of dealing.
Introducing the third chapter, the research that was made is presented. Descriptive and
inductive statistics are part of it. Descriptive statistics have to do with pie charts enlightening
demographics. Inductive statistics is about diagrams and tables referring to the questionnaire
held.6
The conclusions of the research should not be forgotten. They derive from t he
questionnaire and the respective statistics. However, if what the future holds is being asked for,
suggestions for further research should have the answer. These include what governments have
to do to encourage to cope with food waste. Finally, research about consumer behavior is being
recommended in order to reveal any changes in their preferences.