Η παρούσα πτυχιακή εργασία εστιάζει στο ρόλο των ψηφιακών μέσων στην πολιτιστική παραγωγή και πώς αυτά αξιοποιούνται από τα μουσεία με τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Η μουσειακή εμπειρία και η ενίσχυσή της, καθώς και οι επικοινωνιακές στρατηγικές για την προώθησή της βρίσκονται στο επίκεντρο της έρευνας. Αρχικά, αποδίδεται εννοιολογικά το μουσείο και το ψηφιακό μουσείο. Στη συνέχεια, επιχειρείται να διασαφηνιστούν οι όροι του Πολιτισμού, του Ψηφιακού Πολιτισμού, της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, της Πολιτιστικής Βιομηχανίας και των πολιτιστικών αγαθών, εννοιών απαραίτητων για την ανάλυση του θέματος. Αναλύεται ο ρόλος της ψηφιοποίησης και των νέων τεχνολογιών που χρησιμοποιούνται σήμερα από τα μουσεία, ώστε να ενισχυθεί η εμπειρία του κοινού. Ακολούθως, η εργασία ασχολείται με τις εφαρμογές και τη χρήση του μάρκετινγκ στους μουσειακούς οργανισμούς, που έχουν στόχο την προσέλκυση νέου κοινού, την αφοσίωση, καθώς και τη δέσμευσή του, εστιάζοντας κυρίως στα social media, τα οποία είναι πλέον μέρος της καθημερινότητας των χρηστών. Εξετάζεται η ιστοσελίδα του Μουσείου της Ακρόπολης, ως ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα σύγχρονου ιστοχώρου και αξιολογείται μέσω της ανάλυσης SWOT, όσον αφορά τη μουσειακή εμπειρία που προσφέρει, την επικοινωνιακή στρατηγική, την ψηφιακή παρουσία και την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών. Τέλος, προτείνονται τρόποι βελτιστοποίησης της επισκεψιμότητας των μουσείων και στρατηγικές προώθησης μέσα από τις σύγχρονες, ευρέως χρησιμοποιούμενες, ψηφιακές πλατφόρμες.
This project focuses on the role of digital media in cultural production and the ways in which are exploited by museums using new technologies. The museum experience and its enhancement, as well as the communication strategies for its promotion, are at the center of the research. First, the museum and the digital museum are conceptualized. Then, an attempt is made to clarify the terms of Culture, Digital Culture, Cultural Heritage, Cultural Industry and cultural goods, concepts necessary for the analysis of the subject. The role of digitalization and the technologies currently used by museums to enhance the public experience are analyzed. Subsequently, this work deals with the applications and use of marketing in museum organizations, which aim to attract new audiences as well as their loyalty and commitment, focusing mainly on social media, which are now part of the daily life of users. The Acropolis Museum’s website is examined, as a typical example, and evaluated through a SWOT analysis, in terms of the museum experience, its communication strategy, its digital presence and the use of new technologies. Finally, ways to optimize museum visit and promotion strategies through modern, widely used, digital platforms are proposed.